Co to jest zawór recyrkulacji spalin EGR? Jak działa zawór recyrkulacji spalin EGR? Zawór recyrkulacji EGR – objawy awarii. Jak naprawić zawór recyrkulacji EGR?
Co to jest zawór recyrkulacji spalin EGR?
Zawór recyrkulacji spalin (zawór recyrkulacji EGR) to część układu wydechowego, która ma na celu zapobiec powstawaniu tlenków azotu, czyli najbardziej toksycznych składników spalin. W uproszczeniu zawór recyrkulacji spalin EGR skład się z rury, która łączy układ dolotowy (zasysający czyste powietrze do silnika) z układem wydechowym (usuwającym z silnika gazy spalinowe – spaliny, uboczne produkty spalania mieszanki paliwowo – powietrznej).
Na rurze zamontowany jest zawór, który jest sterowany za pomocą podciśnienia (starsze rozwiązanie) albo elektronicznie (nowsze rozwiązanie).
W najnowszych samochodach stosowana jest dodatkowo chłodnica spalin zaworu EGR. Chłodnica ta jest chłodzona przez standardowy układ chłodzenia.
Uszkodzona chłodnica zaworu EGR jest często powodem awarii, która jest mylnie odczytywana jako wypalona uszczelka pod głowicą.
<
Zawór EGR – sterowany podciśnieniem
Jak działa zawór recyrkulacji spalin EGR?
Zawór recyrkulacji spalin EGR ma na celu zapobiec powstawaniu tlenków azotu w komorach spalania. Aby tlenki azotu mogły powstać, niezbędne są dwa czynniki: duża ilość tlenu oraz wysoka temperatura.
Inżynierowie wpadli zatem na pomysł, jak zmniejszyć ilość tlenu w cylindrach i jak obniżyć w nich temperaturę. Należy tam cofnąć część spalin.
Przy odpowiedniej prędkości obrotowej silnika i przy odpowiednim stopniu jego rozgrzania zawór się otwiera i wtedy część spalin zawraca i trafia z powrotem do cylindrów silnika.
Zawór recyrkulacji spalin EGR – osobliwy wynalazek, będący źródłem szeregu problemów technicznych
Każdy, nawet początkujący znawca motoryzacji wie, że silnik spalinowy potrzebuje jak najwięcej czystego powietrza. Tymczasem zawór EGR kieruje do silnika spaliny…
Zapchany kolektor dolotowy, który jest oblepiony w środku tłustym smarem. Zabrudzona przepustnica. To typowe problemy, jakie generuje zawór EGR.
Podzespół ten jest kompletnie nieprzydatny i nieefektywny. Nic zatem dziwnego, że w samochodach, które mają na pokładzie skomplikowany, ale za to bardzo efektywny układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR (z płynem AdBlue), nie stosuje się już wynalazku zwanego EGR.
Awarie układu recyrkulacji spalin EGR
– Zablokowanie zaworu recyrkulacji spalin w pozycji zamkniętej. W tym przypadku kierowca auta się tylko cieszy. Zawór w ogóle nie działa. Spaliny nigdy nie trafiają z powrotem do kolektora dolotowego. Auto działa żwawiej.
– Zablokowanie zaworu recyrkulacji spalin w pozycji otwartej albo półotwartej. W tym przypadku spaliny od samego początku zawracają, przez cały czas. Silnik ma problem z uruchamianiem i z mocą.
– Uszkodzenie chłodnicy zaworu recyrkulacji spalin EGR (zazwyczaj przeżartej przez rdzę), przez co spaliny trafiają do płynu chłodzącego, podwyższając jego temperaturę, przegrzewając silnik, zwiększając ciśnienie w przewodach układu chłodniczego itd.
Zablokowanie EGR może spowodować zapisanie kodu błędu w sterowniku silnika.
W większości przypadków pomaga czyszczenie za pomocą specjalnego preparatu. Zawór EGR trzeba zdemontować i wyczyścić.
Nadal można znaleźć firmy, które sprzedają specjalne zaślepki, które służą do całkowitego zablokowania zaworu recyrkulacji spalin EGR. Warto pamiętać, że jest to działanie niezgodne z prawem.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ