Niewielu kierowców wie, że taki filtr w ogóle istnieje. Stosuje się go w niewielu modelach aut osobowych, przede wszystkim na on zastosowanie w ciężarówkach i autach dostawczych oraz maszynach. Filtr układu chłodzenia (filtr płynu chłodzącego albo filtr chłodnicy) jednak istnieje i można go znaleźć przede wszystkim w nowszych autach. Co to jest filtr płynu chłodzącego? Gdzie znajduje się filtr chłodnicy? Jaką pełni rolę i kiedy go wymieniać?
Płyn chłodniczy to płynna część układu chłodzenia, który stosuje się we wszystkich rodzajach współczesnych aut i pseudo aut (samochodów elektrycznych). W samochodach z silnikami spalinowymi (benzynowymi i diesla) układ chłodzenia utrzymuje silnik w odpowiednim zakresie temperatur (w temperaturze roboczej) i chroni przed przegrzaniem. Dodatkowa funkcja to oddawanie ciepła do wnętrza kabiny za pomocą nagrzewnicy.
W samochodach z napędami hybrydowymi płyn pełni tą samą rolę, może być dodatkowo wykorzystywany do chłodzenia baterii trakcyjnych.
W samochodach benzynowych zasilanych przez gaz LPG płyn chłodniczy jest dodatkowo wykorzystywany do chłodzenia reduktora.
A w pseudo samochodach (samochodach elektrycznych) płyn chłodniczy jest wykorzystywany do chłodzenia i podgrzewania baterii litowo-jonowej, może być również wykorzystywany do chłodzenia silnika i falownika.
Filtr układu chłodzenia – filtr płynu chłodniczego
Czy stosowanie filtra układu chłodzenia ma jakikolwiek sens?
Według producentów aut – ma. Zadaniem filtra chłodnicy jest usuwanie z płynu chłodniczego zanieczyszczeń, takich jak osady, zanieczyszczenia i rdza.
W tym momencie warto się przez chwilkę zatrzymać i zastanowić. Skąd rdza w układzie chłodzenia? Przecież to płyn chłodniczy zawiera w swoim składzie dodatki antykorozyjne, których zadaniem jest ochrona metalowych części układu chłodzenia przed rdzą.
Skąd osady w układzie chłodzenia? Moim zdaniem chyba przede wszystkim z płynu niskiej jakości, który został wyprodukowany na niefiltrowanej i niezdemineralizowanej wodzie. Albo na skutek tego, że kierowca kupił koncentrat płynu chłodniczego, który rozwodnił wodą z kranu.
Podsumowując, stosowanie dobrego płynu chłodniczego i jego terminowa wymiana powinny całkowicie wyeliminować konieczność stosowania filtra. Producenci uważają jednak inaczej.
Filtr układu chłodzenia jest najczęściej montowany przy chłodnicy. Jak wygląda? Co ciekawe, jest bardzo podobny do filtra oleju silnikowego.
Zdaniem specjalistów, filtr chłodnicy powinien być wymieniany co 30 albo 40 tys. kilometrów. Warto połączyć jego wymianę z zastosowaniem nowego płynu chłodniczego.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
.