Zapchany filtr cząstek stałych i zapalona kontrolka na desce rozdzielczej? Czy jedynym rozwiązaniem jest wymiana filtra cząstek stałych za kilkanaście tysięcy złotych? Nie! Są skuteczne metody czyszczenia zapchanego filtra cząstek stałych – profesjonalne czyszczenie hydrauliczne, albo wypalanie w piecu indukcyjnym. Ile kosztuje regeneracja filtra DPF/FAP? Ile trzeba zapłacić za wypalanie filtra? Ile kosztuje wodne czyszczenie filtra DPF/FAP?
Filtry cząstek stałych są obecnie montowane w każdym nowym samochodzie – zarówno w autach z silnikami wysokoprężnymi jak i benzynowymi. Przykładem mogą być ostatnie, nowe samochody, testowane przez nasz portal motoryzacyjny. To Renault Megane IV Grandtour i Renault Kadjar – obydwa auta były napędzane silnikami benzynowymi i obydwa wyposażono w mokre filtry cząstek stałych FAP.
Teoretycznie, filtr cząstek stałych DPF (tak zwany suchy, nie wymagający serwisowania) powinien wystarczyć na cały okres eksploatacji samochodu. Ale nie wystarcza. Tym bardziej w Polsce, gdzie 11 – 13 letnie auto rozpoczyna swoje drugie, albo trzecie życie.
Filtr cząstek stałych FAP (mokry, wymagający stosowania płynu katalitycznego) ma ściśle określony czas eksploatacji – określa go producent w instrukcji. Po tym czasie trzeba go wymienić. I często zdarza się, że filtr ulegnie zapchaniu znacznie wcześniej, niż przewidział to producent.
Dlaczego filtr cząstek stałych DPF/FAP się zapycha?
Co powoduje przyspieszone zapychanie filtra DPF lub FAP?
• Ciągła eksploatacja auta w mieście, na krótkich trasach, gdzie silnik nie może osiągnąć temperatury roboczej;
• Ciągła eksploatacja auta w mieście, gdzie silnik pracuje tylko i wyłącznie w niskich zakresach prędkości obrotowej (czyli inaczej, ciągła jazda z małą, typowo miejską prędkością 30 – 50 km/h);
• Gwałtowne przyspieszanie z niskich obrotów. Charakterystyczne dla nerwusów i przygłupów, którzy lubią się popisywać. Ale czasami też konieczne do wykonania przez normalnego kierowcę, znów w mieście, aby np. móc się wcisnąć na sąsiedni pas, albo wjechać na drogę z pierwszeństwem z podporządkowanej, gdy pojawi się na to szansa, albo ktoś wpuści).
• Zły stan techniczny silnika – np. awarie wtryskiwaczy, powodujących przelewanie paliwa.
Wycinanie filtra DPF / FAP i montaż w jego miejsce emulatora? Filtry montuje się po to, aby wychwycić zanieczyszczenia, a nie dla rozrywki. Zatem ich wycinanie można porównać do perfidnego trucia innych. Jeśli dowód rejestracyjny zostanie odebrany, to właściciel auta będzie musiał zamontować nowy filtr cząstek stałych i znów udać się do diagnosty. To będzie naprawdę duży wydatek. Dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem jest odpowiednie dbanie o filtr i maksymalne przedłużenie okresu jego eksploatacji. A co, jeśli już doszło do zapchania? Albo nowy właściciel kupił auto z zapchanym filtrem DPF/FAP? Pierwsze, co można zrobić – trzeba wyjechać za miasto, najlepiej na trasę szybkiego ruchu i pokonać kilkadziesiąt kilometrów, z prędkością powyżej 70 km/h. W warsztacie samochodowym można zastosować specjalny środek chemiczny, do czyszczenia filtra, wprowadzany w trakcie wypalania serwisowego. Kosztuje kilkadziesiąt złotych. Istnieją dwie, skuteczne metody czyszczenia filtra. Rozpoczyna się je od badania stanu filtra. 400 czy 600 zł za możliwość odzyskania pełnej sprawności przez filtr? To niewiele, jeśli porówna się to z kosztem montażu nowego filtra. Albo z mandatem za jego wycięcie i innymi, paskudnymi konsekwencjami. MENU
Coraz częstsze kontrole prowadzone przez Policję mogą być powodem wielkich problemów. Ale najgorsze dopiero na horyzoncie. Obecność filtra DPF/FAP i jego prawidłowe działanie może być już niedługo obowiązkowo kontrolowana przez pracownika stacji diagnostycznej, podczas corocznego badania technicznego.
Wątpliwe, czy diagnosta będzie ryzykował podpisanie dokumentu. Może być tak – takie zmiany są zapowiadane – że Policja nie tylko odbierze dowód rejestracyjny kierowcy, ale odwiedzi też diagnostę, który stwierdził, że auto spełnia wymagania techniczne. Metody czyszczenia filtra cząstek stałych
Jeśli po dwóch takich wycieczkach filtr nie uzyskał odpowiedniej drożności, problem jest poważny.
Jeśli nie pomogło, filtr jest poważnie zapchany i trzeba przejść do konkretnych metod.
1. Metoda pierwsza – wypalanie filtra w piecu indukcyjnym. Filtr trzeba wyciąć z metalowej osłony, wyjąć i przez kilka – kilkanaście godzin wypalać go w piecu w temperaturze kilkuset stopni (czyli takiej, w jakiej powinien pracować przy jeździe z dużą prędkością). Metoda bardzo skuteczna. Koszt – ok. 600 zł. Przywraca sprawność filtra w ok. 98 %.
2. Metoda druga – czyszczenie hydrauliczne. To demontaż filtra, mycie w podwójnym obiegu wody, a następnie suszenie w temperaturze ok. 90 st. C i ponowny montaż. Koszt – ok. 450 zł. Przywraca sprawność filtra do 98%.
Przy obydwu metodach właściciel auta powinien otrzymać specjalny wydruk, potwierdzający osiągnięcie określonych parametrów pracy filtra cząstek stałych.
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ