Sprawny układ wydechowy powinien być cichy i szczelny. Głośny układ wydechowy, hałasy dochodzące spod samochodu, smród spalin pod maską, woń spalin w kabinie i przy samochodzie to oznaki nieszczelności w układzie wydechowym. Co jest powodem nieszczelności? Jak przebiega naprawa układu wydechowego? Jakie są metody tymczasowych napraw układu wydechowego, które można wykonać samodzielnie?

Układ wydechowy odprowadza spaliny poza obręb auta, oczyszcza spaliny, a także wycisza pracę jednostki napędowej.
Przeczytaj – > Funkcje i budowa układu wydechowego w samochodzie

Co jest powodem nieszczelności w układzie wydechowym?

Układ wydechowy jest narażony na stałe negatywne działanie wilgoci i zanieczyszczeń, które wywołują korozję zewnętrzną. Wilgoć i czynniki wywołujące korozję znajdują się też w spalinach. Do tego układ wydechowy narażony jest na działanie wysokiego ciśnienia i bardzo wysokich temperatur. A to nie wszystko, bo do całości negatywnych czynników dochodzą jeszcze drgania.
Ze względu na to, że elementy układu wydechowego grzeją się do bardzo wysokich temperatur, nie można ich pokrywać standardowymi środkami antykorozyjnymi.

Objawy nieszczelności w układzie wydechowym

Jak rozpoznać, że układ wydechowy jest nieszczelny?
• Silnik hałasuje. Dzieje się tak dlatego, że spaliny mają bardzo wysokie ciśnienie, przez to niewielka dziurka w rurze wydechowej powoduje głośny hałas. Przypomina on odgłosy wydawane przez stuningowane samochody albo motocykle sportowe.
• Słychać dziwny dźwięk spod samochodu.
• Czuć spaliny wokół przednich drzwi. Czuć spaliny pod maską. Czuć spaliny w kabinie samochodu.
Jazda samochodem z uszkodzonym układem wydechowym jest niebezpieczna i mało komfortowa.
Auto hałasuje, przez co trudno jest wytrzymać we wnętrzu kabiny. Wdychanie spalin jest niebezpieczne dla zdrowia.

Nieszczelności w układzie wydechowym – co się najczęściej psuje?

Najczęściej nieszczelności układu wydechowego pojawiają się w:
• Kolektorze wydechowym – uszkodzeniu ulega jego uszczelka
• Na chłodnicy spalin – > zaworu EGR. – > Spaliny uciekają do płynu chłodzenia
co jest błędnie klasyfikowane jako uszkodzona uszczelka pod głowicą.
• Na zgięciu rury która wychodzi z silnika i prowadzi dalej spaliny do katalizatora;
• Na elemencie elastycznym, wykonanym z metalowej siatki, za kolektorem wydechowym;
• Na rurze wydechowej lub tłumiku pod kabiną auta.

Samodzielna naprawa nieszczelnego układu wydechowego – naprawa tymczasowa

Przede wszystkim trzeba zlokalizować uszkodzenie. Następnie uszkodzone miejsce trzeba wyczyścić papierem ściernym i odtłuścić. Można zastosować specjalny klej do układów wydechowych. Potrzebuje on sporo czasu, żeby stwardniał, po jego nałożeniu trzeba uruchomić silnik.
Do nieszczelnych tłumików stosuje się specjalne taśmy uszczelniające. Tu również trzeba najpierw odpowiednio przygotować część, oczyścić, odtłuścić itd.

Naprawa układu wydechowego u specjalisty

Uszkodzone kawałki rur są wymieniane na nowe, które mechanik wspawa. Czasami naprawia się nieszczelne tłumiki, również za pomocą spawania. Czasami trzeba kupić nowy tłumik, zależnie od uszkodzeń.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.