Jak naprawić zapchany filtr DPF regeneracja filtra DPF

Jak poradzić sobie z kłopotliwym filtrem cząstek stałych DPF? Jak przedłużyć jego życie? Jak ratować się w przypadku zapchania filtra DPF?

Samochody z silnikami Diesla były w ostatnich latach doposażone w coraz bardziej skomplikowane układy. Oczywiście, zapewniło to silnikom dość niskie zużycie paliwa dzięki wtryskom Common Rail i wysoką moc, przede wszystkim dzięki turbinom. Ale koszty naprawy tych i wielu innych podzespołów sprawiły, że ekonomiczny sens kupowania Diesla już dawno przestał mieć rację bytu.
Zawór recyrkulacji spalin EGR, układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR, turbosprężarka, katalizator, wtryskiwacze, dwumasowe koło zamachowe i na koniec filtr cząstek stalych, nazywany najgorszym przekleństwem tych aut. To oczywiste, że dzięki niemu ratuje się zdrowie i życie wielu tysięcy ludzi, którzy mogliby umrzeć na przykład na raka płuc. Niemniej jednak jest to część bardzo droga i wyjątkowo kłopotliwa.
Dziś jednak nie będziemy się rozwodzić nad tym, jak działa filtr cząstek stałych, jak jest zbudowany, nie będziemy opowiadać o strukturze plastrów miodu, kanalikach itp. Motorewia od samego początku istnienia zdecydowanie odradza kupno aut z silnikami Diesla. Ale nie każdy zna wszystkie minusy tych silników, co się często zdarza. I potem niestety, pojawia się bardzo kosztowny problem.

Jak przedłużyć życie filtra DPF?

Odpowiednio eksploatowany DPF może wytrzymać bez awarii do nawet 200 – 220 tys. km, czasami do 250 tys. Ale niektórzy potrafią zapchać go po roku jazdy.
Auto musi mieć sprawne wtryskiwacze (bo jak są zużyte, to źle rozpylają paliwo, a to powoduje powstawanie większych ilości sadzy), trzeba stosować niskopopiołowe oleje silnikowe (o specyfikacji określonej przez producenta samochodu), nie wolno przyspieszać z niskich obrotów (to powoduje powstawanie dużych ilości sadzy), a przede wszystkim trzeba samochód eksploatować na długich trasach, żeby sadza mogła się wypalić w naturalny sposób, bez wypalania wymuszanego przez ECU.
Warto jednak wspomóc filtr w usuwaniu sadzy. Do tego celu służą dodatki do oleju napędowego, przeznaczone do samochodów z filtrami DPF. Jakie mają one działanie? Obniżają temperaturę samozapłonu sadzy, zgromadzonej w kanalikach ceramicznego wkładu filtra DPF, nawet o sto stopni Celsjusza. Co to daje? Sadza będzie się wypalać nawet w czasie krótszych tras i jazdy po mieście. To z pewnością przedłuży działanie filtra DPF.
Takich dodatków nie stosuje się do mokrych filtrów FAP. W nich producent zastosował płyn Eolys, który ma takie samo działanie, jak dodatki. A raczej odwrotnie, to dodatki są wzorowane na działaniu płynu Eolys.

DPF2

Naprawa filtra cząstek stałych – wypalanie filtra DPF w piecu indukcyjnym

Co jednak zrobić, jeśli DPF ulegnie zapchaniu i nawet wypalanie serwisowe nie jest mu w stanie pomóc?
Jeśli to nic nie da, to trzeba filtr, nieładnie mówiąc, grillować. Taka usługa kosztuje ok. 600 złotych, obejmuje ona demontaż, regeneracje i montaż DPF.
Filtr jest wymontowywany (czasami musi być wycięty, bo inaczej się nie da), rozłączany są przewody (w tym przewód od kontrolera filtra do ECU), a sam DPF poddawany jest diagnostyce. Sprawdza się stopień zapchania kanalików, stan zużycia filtra i przeprowadza się test. Potem filtr wędruje do pieca indukcyjnego. Wypala się go w temperaturze 650 – 700 stopni Celsjusza. Potem stosuje się jeszcze dodatkowe metody oczyszczania i znów przeprowadza test. Jeśli sprawność filtra dochodzi do stu procent, można go zamontować z powrotem w układzie wydechowym. Jeśli nie, filtr jest ponownie wypalany. Dodatkowo czyści się i maluje jego obudowę.
Obydwa sposoby z pewnością pomogą uniknąć niepotrzebnych, bardzo wysokich kosztów.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.