Dlaczego półosie napędowe się psują? Czy kierowca może przyspieszyć zużycie półosi napędowych w swoim samochodzie? Kiedy dowiesz się, dlaczego półosie napędowe się psują, będziesz unikać nieodpowiednich zachowań, które je niszczą. Po co płacić za drogie naprawy.
Półosie napędowe montowane są we wszystkich samochodach z napędem na przednią oś. Stosuje się je w autach z napędem benzynowym, diesla, samochodach hybrydowych oraz samochodach elektrycznych.
Półosie napędowe stosowane są też w samochodach z napędem na tylną oś, na osi napędzanej, wewnątrz tylnego mostu.
Zadaniem półosi napędowych jest przenoszenie mocy ze skrzyni biegów (i wcześniej z silnika) na piasty kół.
Dokładnie z dyferencjału (mechanizmu różnicowego) na piasty kół.
Z racji tego, że przednie koła muszą skręcać (obrót zwrotnicy) oraz poruszać się na osi góra – dół (praca zawieszenia i amortyzatorów), nie może to być połączenie sztywne. Dlatego stosuje się standardowo dwa przeguby napędowe, które pozwalają łamać półoś i zapewniają jej możliwość poruszania się w trakcie pracy zawieszenia oraz skręcania, przy równoczesnym stałym przenoszeniu mocy z silnika.
W przypadku półosi napędowych, montowanych w autach tylnonapędowych, półoś ma tylko jeden przegub napędowy.
Jaki jest okres eksploatacji półosi napędowych?
W starszych samochodach często zdarzało się, że półosie napędowe pracowały przez cały okres eksploatacji auta. Samochód nie wymagał ich wymiany.
We współczesnych autach zazwyczaj trzeba je wymieniać po ok. 200 – 300 tys. km przebiegu. Czasami wcześniej.
Teoretycznie półosie są narażone na szybsze zużywanie się niż w starszych samochodach. Dzieje się tak dlatego, że współczesne samochody mają zdecydowanie mocniejsze jednostki napędowe.
Co niszczy półosie napędowe? Dlaczego półosie napędowe się psują?
Powody awarii półosi napędowych są dwa.
Pierwszy to agresywna jazda samochodem. Gwałtowne ruszanie z piskiem opon, a zwłaszcza gwałtowne ruszanie przy skręconych kołach.
Czasami robimy tak wszyscy. Przykład? Czekamy na możliwość skrętu na zatłoczonej drodze. Kiedy pojawia się mała możliwość wjazdu, dodajemy gwałtownie gazu przy skręconych kołach. W ten sposób niszczymy półosie w samochodzie. Takie ruszanie może skończyć się awarią albo tragedią. Może dojść do zerwania przegubu. Auto nie tylko zostanie unieruchomione, tylko zacznie się kręcić i obracać (napęd na jedno koło nadal będzie przekazywany). Kierowca całkowicie straci nad nim panowanie. I wtedy może dojść też do zderzenia, bo w auto uderzą inne samochody.
Drugi powód to uszkodzenia osłon gumowych przegubów napędowych, czyli tak zwanych manszet. To gumowe osłony w kształcie stożka, montowane na obydwa przeguby półosi i zabezpieczane za pomocą metalowych opasek.
Dlaczego się psują? Kiedy kierowca jeździ po drogach szutrowych, mogą uderzać w nie kamienie. Wówczas może dojść do powstania dziury i wycieku smaru.
Warto pamiętać, że guma, z której wykonane są manszety, po prostu się starzeje.
Dzieje się tak na skutek działania warunków atmosferycznych, promieniowania ultrafioletowego i działania czasu. Skruszała guma jest podatna na pękanie. Poza tym łatwiej ją uszkodzić kiedy dojdzie do uderzenia kamieniem.
Kiedy pojawi się dziura, dochodzi do wycieku smaru. Mechanizm przegubu ulega zatarciu.
Dlatego warto, w trakcie każdego przeglądu samochodu, sprawdzać stan osłon przegubów. Same osłony są tanie, niestety, wymiana jest droga, bo trzeba zdemontować sporo części. Koszt naprawy można znacząco zmniejszyć, stosując osłony przegubu tzw. dwudzielne. W tym przypadku osłony przegubu mają rozcięcie, które należy skleić klejem do gumy po ich zamontowaniu. Poza tym są one standardowo montowane za pomocą opasek zaciskowych z metalu. Do ich montażu niezbędne są specjalne szczypce.
Przeczytaj również:
– > Objawy awarii uszczelniacza półosi napędowych
– > Objawy awarii półosi napędowych i przegubów napędowych
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ