Stuki podczas gaszenia silnika to denerwujący objaw, który pojawia się w samochodach z dwumasowym kołem zamachowym. I to właśnie dwumasowe koło zamachowe jest najczęściej obwiniane o powodowane stuków. Nie zawsze jest to prawdą.
Mechanik może się pomylić. Nikt nie jest doskonały. W dzisiejszych czasach wielu kierowców samodzielnie stara się rozpoznać, co jest przyczyną awarii. Oni mylą się jeszcze częściej, niż mechanicy. Stuki podczas gaszenia silnika? To na pewno dwumasowe koło zamachowe.
Wydatek jest bardzo duży.
Albowiem dwumasowe koło zamachowe kosztuje minimum 1.600 złotych. Do tego dochodzi sprzęgło (600 – 800 zł) i koszt wymiany (600 – 800 zł). Może być oczywiście, znacznie drożej, albowiem wszystko zależy od marki auta i marki części.
Dwumasowe koło zamachowe może być powodem stuków podczas gaszenia silnika…
To jeden z podstawowych objawów awarii dwumasowego koła zamachowego. Zazwyczaj do stuków dochodzi wtedy, gdy uszkodzone są sprężyny łukowe, nity mocujące masę wtórną, albo sprzęgło przeciążeniowe (nie występuje w każdym dwumasowym kole zamachowym).
Standardowo, sprawne dwumasowe koło zamachowe może ugiąć się o kąt 60 stopni. Kiedy wartość ta jest przekraczana (na skutek wymieniowych wcześniej awarii), pojawia się stuk.
Jednak, zanim właściciel auta zdecyduje się na drogą wymianę, warto sprawdzić inne opcje. Znacznie tańsze
Bo może okazać się, że po wymianie dwumasowego koła zamachowego stuki występują dalej.
Dwumasowe koło zamachowe nie musi być powodem stuków podczas gaszenia silnika. Co może powodować stuki?
No właśnie, co może jeszcze powodować stuki, poza dwumasowym kołem zamachowym?
Nieszczelny układ dolotowy.
W dieslu ze szczelnym układem dolotowym (doprowadzającym powietrze do silnika) przepustnica „gasi” silnik. Przepustnica zamyka dolot (zamyka się metalowy talerz, odcinający dopływ powietrza), w kolektorze dolotowym powstaje podciśnienie. To podciśnienie powoduje zatrzymanie pracy układu korbowo tłokowego.
W jakich sytuacjach mamy do czynienia z nieszczelnym układem dolotowym?
-> Kiedy przepustnica jest uszkodzona. Zepsute może być sterowanie, przewody podciśnieniowe, zaworki itd.
-> Kiedy wokół metalowego „talerza” przepustnicy, odcinającego dopływ powietrza, zgromadziło się mnóstwo zanieczyszczeń i nie można całkowicie go zamknąć. Często wystarczy przeczyścić przepustnicę (bez demontażu) standardowym środkiem w sprayu do czyszczenia przepustnicy.
-> Nieszczelny kolektor dolotowy – np. pęknięty.
-> Nieszczelne przewody dolotowe.
Powodem może być też nieszczelny zawór recyrkulacji spalin EGR.
Zanim podjęta zostanie decyzja o wymianie dwumasowego koła zamachowego, warto sprawdzić stan układu dolotowego. Może okazać się, że zamiast wydawać 3 – 5 tysięcy na wymianę dwumasowego koła zamachowego ze sprzęgłem, wystarczy kupić spray do czyszczenia przepustnicy za kilkanaście złotych.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ