Drgania podczas hamowania Bicie podczas hamowania

Drgania podczas hamowania i wibracje podczas hamowania to uciążliwy objaw awarii, który jest odczuwalny w trakcie hamowania. Najczęściej powodem są uszkodzone tarcze hamulcowe, zły sposób zamocowania tarcz hamulcowych (bez oczyszczenia piasty), stosowanie smarów do piasty, jak również skrzywienie piasty koła. Czy są inne powody drgań i wibracji w trakcie hamowania i jazdy samochodem? Tak.

Jak wspomniałem na początku, najczęstsze przyczyny drgań i wibracji w trakcie hamowania spowodowane są przez bicie tarczy hamulcowej.
Dlaczego tarcza hamulcowa bije? Bo jest skrzywiona (zwichrowana) albo została źle zamontowana. Opisałem to w artykule:
– > Bicie tarczy hamulcowej – bicie wyczuwalne na kierownicy samochodu.
Warto go przeczytać, aby wyeliminować przyczyny drgań i wibracji, generowane przez tarcze. Co do złego montażu tarcz hamulcowych, warto poznać – > obowiązkowe czynności podczas wymiany tarcz i klocków hamulcowych, aby nie popełniać błędów montażowych, które mogą być przyczyną bicia podczas hamowania i nie tylko.

Inne przyczyny drgań i wibracji podczas hamowania i nie tylko

– Drgania i wibracje podczas hamowania przez źle zamontowane koła samochodu

Przede wszystkim powód prozaiczny – koła źle dokręcone, albo koła gdzie brakuje jednej śruby mocującej (tak, zdarzają się kierowcy, którzy np. jeżdżą autem w którym producent zastosował mocowanie na 5 śrub, ale koło trzymają tylko 4). To bardzo niebezpieczne i nieodpowiedzialne.
Drugi powód – mocno skorodowane felgi, gdzie otwory montażowe felg lub nakrętek są nagryzione przez korozję. Jazda na takich felgach jest skrajnie niebezpieczna.
Trzeci powód – montowanie w samochodzie felg z lekkich stopów (felg aluminiowych) w rozmiarach niezalecanych przez producenta auta. Czyli z wykorzystaniem różnej maści dystansów (podkładek dystansowych) i podkładek centrujących. Zły dobór podkładek albo zastosowanie podkładek niskiej jakości będzie generować drgania podczas hamowania i podczas jazdy.

– Drgania i wibracje podczas hamowania przez zużyte zawieszenie

W szczególności zużyte tuleje wahacza (tzw. silent blocki, tuleje metalowo-gumowe) czyli elementy, za pomocą których wahacz jest montowany do podwozia lub ramy samochodu. Wybite tuleje na skutek uszkodzeń gumy (mechanicznych lub ze względu na starzenie się) są powodem luzów. Auto źle się prowadzi, trudno utrzymać tor jazdy. Do tego mogą pojawiać się drgania podczas hamowania.
– > Awaria wahacza w zawieszeniu

– Bardzo mocno starte klocki hamulcowe
Bardzo mocno zużyte klocki hamulcowe, w których doszło do poważnego zużycia okładzin, są również przyczyną drgań podczas hamowania.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.