Samodzielna wymiana tarcz hamulcowych i samodzielna wymiana klocków hamulcowych to dla wielu kierowców prosta czynność serwisowa. To prawda, do jej wykonania nie potrzeba wielu narzędzi. Jednak aby wymiana tarcz i klocków hamulcowych mogła osiągnąć właściwy skutek, należy wykonać szereg ważnych czynności. Niestety, wielu kierowców o nich zapomina, lekceważy je, a czasami w ogóle o nich nie wie.

Rekomendujemy wymianę tarcz hamulcowych i klocków hamulcowych w warsztacie samochodowym. Układ hamulcowy jest bezpośrednio odpowiedzialny za bezpieczeństwo jazdy. Korzystają z niego również systemy aktywnego bezpieczeństwa. Błędy podczas montażu mogą skończyć się tragicznie.

O jakich czynnościach musisz pamiętać podczas samodzielnej wymiany tarcz i klocków? Po kolei

• Sprawdź stan płynu hamulcowego. Skontroluj poziom płynu, sprawdź jakość płynu hamulcowego (zmierz poziom zawodnienia) stosując tester do płynu hamulcowego.
• Sprawdź stan zacisków hamulcowych.
• Sprawdź w jakim stanie są elastyczne przewody hamulcowe. Sparciałe, z wyciekami płynu hamulcowego trzeba jak najszybciej wymienić.
• Sprawdź, czy nie ma wycieków płynu hamulcowego w zacisku.
• Skontroluj stan zacisku.
• Zmierz grubość okładzin klocków hamulcowych, jeśli wymieniasz tylko tarcze.
• Zmierz grubość tarcz hamulcowych, jeśli wymieniasz tylko klocki.
• Do cofnięcia tłoczków hamulcowych w zaciskach potrzebujesz specjalnego narzędzia.
• Jeśli auto ma na wyposażeniu hamulec elektryczny, cofnięcie tłoczka jest możliwe tylko po podłączeniu komputera diagnostycznego z odpowiednim oprogramowaniem.
• Zanim wciśniesz tłok hamulcowy, poluzuj odpowietrznik. Wcześniej przygotuj naczynie. Po wciśnięciu tłoczka nadmiar płynu hamulcowego zbierzesz do tego naczynia.
• Oczyść jarzmo zacisku hamulcowego używając środków chemicznych i szczotki drucianej.
• Oczyść piastę koła szczotką drucianą przed montażem nowej tarczy.
• Sprawdź płaszczyznę piasty koła za pomocą liniału przed montażem nowej tarczy hamulcowej.
• Po montażu tarczy hamulcowej sprawdź jej bicie za pomocą czujnika zegarowego. Pamiętaj o tym, że dopuszczalna wartość bicia tarczy hamulcowego to 0,02 mm. Wartość powyżej 0,05 mm może oznaczać skrzywienie piasty.
• Producenci układów hamulcowych zalecają, aby stosować tarcze i klocki tego samego producenta. Dzięki temu okładziny klocków i powierzchnie robocze tarcz dobrze ze sobą współpracują, nie ścierają się przedwcześnie i nie rysują.
Jak zawsze polecamy zakup polskich produktów.
• Nie nakładaj smaru pomiędzy piastę a tarczę hamulcową.
• Dokręcając tarczę hamulcową i koło użyj klucza dynamometrycznego i właściwego momentu dokręcenia, zalecanego przez producenta samochodu.

Przeczytaj również inne artykuły z działu Technika Samochodowa i Diagnostyka

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ 
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY 
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA 
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO 
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI 
– > DETAILING 
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY 
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE 
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO 
– > MOTORYZACJA I POLITYKA 
– > TESTY SAMOCHODÓW 
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW 
– > SAMOCHODY ŚWIATA 
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING 
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK 
– > MOTOREWIA NA TWITTER 
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.