Bicie tarczy hamulcowej, drgania na kierownicy

Bicie tarczy hamulcowej to problem, który jest przede wszystkim odczuwalny na kierownicy samochodu. Rzadziej bicie tarczy hamulcowej można wyczuć na pedale hamulca. Bicie tarczy wyczuwalne jest podczas hamowania. Co jest powodem bicia tarczy hamulcowej i jak usunąć problem?

Tarcza hamulcowa to jeden z dwóch podstawowych elementów roboczych tarczowego układu hamulcowego. To dysk z metalu, który jest przykręcony do piasty koła za pomocą tych samych śrub, które mocują koło do piasty. Dodatkowo stosuje się jedną płaską śrubę mocującą tarczę do piasty koła.
W trakcie hamowania klocki hamulcowe w zaciskach hamulcowych dociskają tarczę hamulcową z obu stron. Im silniejsze tarcie, tym większa siła hamowania. Auto może zwolnić lub całkowicie się zatrzymać.
Warto również pamiętać, że układ hamulcowy jest wykorzystywany przez aktywne systemy bezpieczeństwa, jak ABS, ASR, ESP, system zapobiegający staczaniu się podczas ruszania pod górę i kilka innych.

Co to jest bicie tarczy hamulcowej

To rytmiczne uderzenia, wyczuwalne na kole kierownicy. Najczęściej bicie tarczy pojawia się podczas hamowania. W nielicznych przypadkach może być wyczuwalne podczas standardowej jazdy samochodem.

Skąd bierze się bicie tarczy hamulcowej? Co jest powodem?
Tarcza hamulcowa jest źle (krzywo) ustawiona na piaście koła i nie przylega do niej w odpowiedni sposób. Dlatego w trakcie hamowania, a czasami także w trakcie jazdy, jej powierzchnie robocze ocierają się o powierzchnie robocze klocków hamulcowych. Tarcza raz uderza w klocek po wewnętrznej stronie, raz po zewnętrznej stronie albo odwrotnie. To powód bicia tarczy, odczuwalnego na kole kierownicy, albowiem uderzenia tarczy o klocki przenoszą się z piast na drążki i dalej, na kolumnę kierownicy samochodu.
Podobnie jest w trakcie lekkiego hamowania.

Jeśli tarcza hamulcowa jest ułożona w odpowiedni sposób, to w trakcie jazdy nie uderza o powierzchnie robocze klocków, ani do nich w żaden sposób nie dotyka. W trakcie hamowania powierzchnie robocze klocków hamulcowych muszą płasko przylegać do powierzchni roboczych tarczy hamulcowej, z obydwu stron.

Dlaczego tarcza hamulcowa bije?

Powody bicia tarczy hamulcowej są następujące:
• Doszło do zwichrowania tarczy hamulcowej. Tarcza była rozgrzana kilkakrotnym hamowaniem, a następnie szokowo schłodzona po wjeździe w głęboką kałużę. Doszło do zwichrowania tarczy.
Jeden ze znanych producentów tarcz hamulcowych twierdzi, że tego typu zdarzenie jest niemożliwe, albowiem tarcze hamulcowe wykonane są z bardzo odpornych materiałów. Nie zgadzam się, albowiem sam miałem taką sytuację w jednym ze swoich aut. Potem spotkałem się z nią na drugiej półkuli, gdzie kierowca małego dostawczak też kilkakrotnie hamował, jadąc w górzystym terenie a potem na dole drogi musiał wjechać w bardzo głęboką kałużę. Doszło do nagłego schłodzenia tarcz i dość szybko pojawiło się bicie.
Może kluczem do rozwiązania zagadki jest jakość materiału użytego do produkcji tarcz hamulcowych.
• Zamontowanie wadliwej (najczęściej taniej, bezmarkowej) tarczy hamulcowej, która już na etapie produkcji była skrzywiona/zwichrowana.
• Błąd montażowy. Często popełniany w trakcie samodzielnych wymian tarcz hamulcowych. Niestety, czasami zdarza się i w warsztatach samochodowych. Na czym ten błąd polega? Na tym, że mechanik albo kierowca nie wyczyścił dokładnie piasty koła samochodu. Nawet niewielka ilość brudu pod tarczą albo niewielka ilość rdzy może doprowadzić do niewłaściwego ułożenia się tarczy i jej bicia.
Dlatego po montażu tarczy hamulcowej powinno się przeprowadzić pomiar bicia osiowego tarczy. Do tego celu służy specjalny miernik zegarowy. Dopuszczalna wartość bicia osiowego tarczy hamulcowej to 0,02 mm.
• Skrzywienie piasty koła. Do skrzywienia piasty koła może dojść po wypadku, kiedy samochód został uderzony w koło. Jak wykryć, że doszło do skrzywienia piasty koła?
Znów należy wrócić do pomiaru wartości bicia osiowego tarczy hamulcowej. Jeśli powierzchnia styku tarczy z piastą została odpowiednio wyczyszczona, a bicie tarczy hamulcowej wynosi ponad 0,05 mm, może to oznaczać uszkodzenie (skrzywienie) piasty koła.
• Nakładanie smarów pomiędzy powierzchnię styku tarczy hamulcowej i piasty koła.

Przeczytaj również inne artykuły z działu Technika Samochodowa i Diagnostyka

Więcej artykułów o hamulcach samochodowych znajdziesz w dziale Układ Hamulcowy
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ 
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY 
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA 
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO 
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI 
– > DETAILING 
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY 
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE 
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO 
– > MOTORYZACJA I POLITYKA 
– > TESTY SAMOCHODÓW 
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW 
– > SAMOCHODY ŚWIATA 
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING 
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK 
– > MOTOREWIA NA TWITTER 
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.