Uszczelka pod głowicą przyczyny awarii

Awarie układu chłodzenia są bardzo groźne. Wpływają one negatywnie na silnik i jego części składowe. Jednym z częstych powodów przyspieszonego zużycia uszczelki pod głowicą i uszczelki pokrywy zaworów silnika jest właśnie niewłaściwa praca układu chłodzenia.

Układ chłodzenia ma za zadanie utrzymać właściwą temperaturę pracy silnika (temperaturę roboczą) i chronić silnik przed przegrzaniem. Układ chłodzenia może chłodzić także osprzęt silnika (w zależności od konstrukcji silnika – np. spaliny z zaworu recyrkulacji spalin EGR). Układ chłodzenia oddaje również ciepło, poprzez nagrzewnicę, do ogrzewania kabiny samochodu.


Najczęstsze awarie układu chłodzenia to:
-> uszkodzony termostat (zablokowany w pozycji otwartej albo zamkniętej, lub awarie termostatu sterowanego elektronicznie). Zablokowany w pozycji zamkniętej może doprowadzić do przegrzania i zatarcia silnika.
-> uszkodzony wentylator chłodnicy, które może doprowadzić do przegrzania i zatarcia silnika podczas jazdy z małą prędkością, albo podczas stania w korku.
-> wycieki płynu chłodniczego z układu, na skutek nieszczelności w przewodach gumowych, albo w metalowych częściach (np. w chłodnicy), gdzie doszło do ataków korozji.

Negatywny wpływ na pracę układu chłodzenia ma także jego zła obsługa oraz złe serwisowanie. Na czym to polega?
-> Stosowanie wody, albo płynu chłodniczego o zbyt małym stężeniu, co sprawia, że ciecz ma niską odporność na zagotowanie i na zamarznięcie
-> Stosowanie wody, albo starego płynu chłodniczego, co powoduje brak osłony korozyjnej dla elementów metalowych układu chłodniczego.
-> Stosowanie wody zamiast płynu chłodniczego, co sprawia, że układ zatyka się na skutek odkładania kamienia kotłowego.
-> Nie dbanie o odpowiedni poziom płynu chłodniczego w układzie (zmniejszający się np. na skutek nieszczelności). Zbyt mała ilość płynu powoduje, że układ nie pracuje we właściwy sposób.

Photo by chenjack on Foter
Photo by chenjack on Foter

 

Jak stan układu chłodzenia wpływa na uszczelki silnika? Czy układ chłodzenia ma wpływ na uszczelkę pod głowicą? Czy układ chłodzenia ma wpływ na uszczelkę pod pokrywą zaworów?

Awarie układu chłodzenia powodują, że wzrasta temperatura pracy silnika. Ma to szereg negatywnych skutków. Po pierwsze, w przyspieszonym tempie zużywa się olej silnikowy. Traci on swoje właściwości ochronne, a silnik ulega przyspieszonemu zużyciu. W przypadku poważnego przegrzania silnika, olej powinno się wymienić.
Po drugie, wyższa temperatura pracy silnika powoduje przyspieszone zużycie uszczelek. I tutaj przechodzimy do sedna sprawy.

Wyższa temperatura pracy jednostki napędowej, na skutek awarii albo złego serwisowania układu chłodzenia może być powodem:
-> Przyspieszonego zużycia uszczelki pod głowicą. Jej awaria powoduje mieszanie się oleju silnikowego z płynem chłodzenia, płynu chłodzącego z olejem, albo obydwu płynów na raz. Ta awaria może doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika. Jej usunięcie jest bardzo kosztowne, choć sama uszczelka pod głowicą kosztuje do wielu modeli zaledwie kilkadziesiąt złotych. Jednak trzeba rozebrać cały silnik, przeszlifować głowicę, zamontować nowy rozrząd, wypłukać układ chłodzenia i układ olejowy, zastosować nowy olej i nowy płyn chłodniczy.
-> Przyspieszonego zużycia uszczelki pod pokrywą zaworów (uszczelki pokrywy zaworów). W większości aut uszczelka wykonana jest z gumy (może być wykona z korka). W nowych autach może być zintegrowana z pokrywą zaworów, wykonaną z tworzywa sztucznego (a nie, jak standardowo się to robi – z blachy).
Uszkodzenie uszczelki pod pokrywą zaworów powoduje wyciekanie oleju silnikowego, co również może być przyczyną przyspieszonego zużycia silnika, a nawet jego zatarcia.

 

Photo by Jaehead on Foter
Photo by Jaehead on Foter

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.