W ostatnich latach złodzieje coraz częściej kradną katalizatory oraz filtry DPF z samochodów dostawczych i osobowych. Nie jest to trudne – wystarczy przeciąć dwie metalowy rury układu wydechowego, kilka przewodów elektrycznych (do czujników) i już można wyjąć filtr DPF i/lub katalizator. Jak się przed tym chronić?

W samochodach z silnikami diesla katalizator oraz filtr cząstek stałych (DPF lub FAP) znajduje się w jednej metalowej obudowie (okrągłej, albo spłaszczonej).
Obydwie części są cenne. Dlaczego?
-> Po pierwsze, są bardzo drogie. Kiedy przychodzi do wymiany zużytego/zapchanego katalizatora i lub/filtra DPF/FAP, koszt wymiany jest bardzo wysoki. Dlatego wielu kierowców szuka części używanych.
-> W Polsce przez kilka lat można było bezkarnie wycinać filtry DPF i katalizatory, bo nie było możliwości weryfikacji tego, czy auto ma taką część, czy tylko udającą ją strumienicę (oraz elektronikę, która oszukiwała komputer sterujący pracą jednostki napędowej).
-> Po drugie, filtry cząstek stałych i katalizatory mogą być sprzedawane w punktach skupu tych części. Skupują je firmy, które je regenerują i mogą sprzedać ponownie. Albo firmy, które wydobywają z katalizatorów i filtrów DPF drogie i bardzo cenne pierwiastki (np. platynę).

Wycięcie katalizatora i filtra DPF nie jest trudne. Złodziej z małą piłą wsuwa się pod auto i tnie. Cała operacja może trwać kilka minut.

bearlock11

Jak zabezpieczyć filtr cząstek stałych i katalizator w samochodzie dostawczym?

Firma Niedźwiedź Lock wprowadziła do swojej oferty osłonę filtra DPF/katalizatora, która uniemożliwia jego wycięcie. Osłona wykonana jest z blachy stalowej konstrukcyjnej, cynkowanej ogniowo, o grubości 3 milimetrów.
Blacha jest bardzo mocna, zatem jej odcięcie albo odgięcie jest bardzo trudne.
Blacha mocowana jest do podwozia w 4 miejscach, na dwie śruby zrywalne i na dwie nakrętki zrywalne. Śroby i nakrętki zrywalne mają zerwane łby, co uniemożliwia ich odkręcenie.

Osłona utrudnia dostęp do filtra/katalizatora na tyle, że jego wycięcie i wyjęcie jest praktycznie niemożliwe.
Aktualnie osłona jest dostępna do następujących modeli pojazdów dostawczych:
• Renault Master (2010-teraz)
• Opel Movano (2010-teraz)
• VW Crafter (2016-teraz)
• VW T6.1 (2020-teraz)
• Mercedes Sprinter (2018-teraz)
• Iveco Daily (2014-teraz)
• Fiat Ducato (2014-teraz)
• Fiat Doblo (2014-teraz)

W Wielkiej Brytanii koncern Toyota planuje znakowanie filtrów DPF specjalnym, niepowtarzalnym kodem. Tylko czy każdy skup katalizatorów i filtrów DPF będzie sprawdzać, czy dany filtr ma numer? Taki numer będzie można z pewnością po prostu usunąć z części w mechaniczny sposób. Zatem osłona wydaje się lepszym rozwiązaniem. I oczywiście, parkowanie w nocy w garażu, albo na parkingu strzeżonym.

 

bearlock111

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.