W samochodach stosuje się dwa rodzaje przewodów hamulcowych. Są to przewody sztywne i przewody elastyczne. Czy można naprawić pęknięty przewód hamulcowych? Co można uszczelnić rozwarstwiony przewód hamulcowy?

Uszkodzony przewód hamulcowy to jedna z najgorszych awarii, jaka może przydarzyć się kierowcy. W takiej sytuacji może dojść do wypadku na skutek utraty płynu hamulcowego. Teoretycznie, auta są przygotowane na taka ewentualność, albowiem od lat sześćdziesiątych stosuje się dwa obiegi płynu hamulcowego (układ dwuobwodowy). Ma to na celu zapewnienie możliwości zatrzymania samochodu przez kierowcę w przypadku utraty płynu. W takim układzie stosuje dwutłoczkową pompę hamulcową, urządzenie wspomagające siłę hamowania, a także osobne obwody płynu hamulcowego dla kół przedniej i tylnej osi. Co daje to rozwiązanie? W przypadku wycieku płynu hamulcowego w jednym z obwodów (czego powodem może być pęknięty przewód hamulcowy) drugi obwód będzie działać bez problemu.

Dwa rodzaje przewodów hamulcowych w samochodzie

Pierwszy rodzaj przewodów hamulcowych to sztywne przewody hamulcowe. Prowadzą one od pompy hamulcowej (i urządzenia zwiększającego nacisk pedału hamulca) do urządzeń modulujących działanie hamulców (pomp układów bezpieczeństwa aktywnego ABS, ASR i ESP) aż na krańce nadwozia samochody. Wyprodukowane są z metalu, najczęściej stali albo miedzi. Często z zewnątrz stosuje się dodatkową warstwę ochronną, np. z gumy.

Drugi rodzaj przewodów hamulcowych to giętkie przewody hamulcowe. Prowadzą od krańców nadwozia auta (dokąd płyn hamulcowy jest doprowadzany przez sztywne przewody hamulcowe) do zacisków hamulcowych. Wyprodukowane są z gumy, wzmocnionej przez stal zbrojoną. Dlaczego są giętkie? Dlatego, że w trakcie jazdy koła samochodu muszą się poruszać na skutek pracy zawieszenia. A przednie koła dodatkowo muszą skręcać. Pomiędzy poszczególnymi odcinkami przewodów hamulcowych stosuje się złączki.

Dlaczego przewody hamulcowe ulegają uszkodzeniom?

Sztywne przewody hamulcowe najczęściej są atakowane przez korozję, która powoduje ich nieszczelności. Korozja pojawia się w większości przypadków na zagięciach przewodów. Korozja prowadzi do powstawania dziur.
Drugi powód uszkodzenia to nieszczelności w połączeniach. A trzeci zagięcia przewodów, na skutek uderzeń podwoziem o twarde przedmioty albo nawierzchnię.

Giętkie przewody hamulcowe najczęściej psują się na skutek starzenia gumy, która traci szczelność. Przez to wycieka płyn hamulcowy (przewody hamulcowe się pocą) a do tego reszta płynu hamulcowego chłonie wodę.

Warto pamiętać o tym, że w układzie hamulcowym podczas każdego hamowania, a zwłaszcza podczas każdej reakcji układów bezpieczeństwa aktywnego, pojawia się bardzo silne ciśnienie. Skoki ciśnienia są ogromne. Nic zatem dziwnego, że jeśli przewód hamulcowy jest uszkodzony i osłabiony, ciśnienie go rozerwie.

Jak naprawić pęknięty przewód hamulcowy? Jak naprawić rozwarstwiony przewód hamulcowy?

Pęknięty przewód hamulcowy nie nadaje się do żadnej naprawy. Należy go wymienić na nowy w warsztacie samochodowym. Sztywne przewody hamulcowe są sprzedawane na metry i są to produkty uniwersalne. Trzeba odpowiednio zarobić ich końcówki, aby zapewnić szczelne połączenia.
Giętkie przewody hamulcowe (elastyczne przewody hamulcowe) kupuje się pod kątem określonych modeli aut. Zazwyczaj komplet na jedną oś kosztuje kilkadziesiąt złotych.
Po wymianie przewodów hamulcowych zaleca się zawsze wymianę płynu hamulcowego na nowy.

Do czego może doprowadzić pęknięty przewód hamulcowy?

Pęknięty przewód hamulcowy prowadzi do stopniowego albo gwałtownego wycieku płynu hamulcowego z układu. Wyciek płynu hamulcowego powoduje znaczące obniżenie siły hamowania (jak pamiętamy, działa układ dwuobwodowy, zatem auto hamuje albo tylko na tyle, albo tylko na przodzie). Przestają działać także aktywne systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS, ASR i ESP.
Wyciek płynu hamulcowego to skrajnie niebezpieczna awaria.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.