Kod koloru lakieru samochodowego będzie Ci potrzebny, jeśli będziesz chcieć samodzielnie przeprowadzić naprawę lakierniczą, albo samodzielnie kupić część blacharską. W większości przypadków niezbędny będzie kod koloru. Ale są też sytuacje, kiedy kod koloru się nie sprawdzi. I dobrany według niego lakier będzie nieco odstawać od reszty.
Kod koloru to zestaw kombinacja liter i cyfr, które wraz z nazwą opisują dany kolor auta.
Przykład: 3E5 Chilli Red – kod koloru z mojej starej Toyoty Corolli E12, albo 876B czyli Neo Carbonio z mojej Alfy Romeo.
Kod koloru jest opracowywany przez specjalistów danego producenta auta. Następnie tworzone są próbki i elementy wzorcowe, wysyłane do producentów lakierów.
Dzięki temu lakiernik, który potrzebuje kodu koloru, nie musi go żmudnie dobierać podczas naprawy samochodu.
Wystarczy, że odwiedzi mieszalnię lakierów, poda kod koloru, a maszyna dorobi mu odpowiedni lakier.
Kiedy będzie Ci potrzebny kod koloru?
Jeśli chcesz samodzielnie pomalować samochód na kolor fabryczny, to będzie Ci potrzebny kod koloru. Jeśli na Twoim aucie zaczął łuszczyć się lakier bezbarwny, tzw. klar, jeśli chcesz samodzielnie usunąć ślady po rysach, korozji (po wcześniejszym naprawieniu i zaszpachlowaniu uszkodzeń) albo po wgnieceniu, potrzebny Ci będzie kod koloru.
Jeśli chcesz kupić nową albo używaną część blacharską – również najlepszą metodą będzie wykorzystanie do tego celu kodu koloru.
Kod koloru po numerze VIN
Kod koloru jest zapisany w numerze VIN samochodu, ale jego odkodowanie jest trudne. Większość płatnych raportów VIN nie pozwoli na odczytanie kodu koloru samochodu. Szkoda pieniędzy.
Nie oznacza to, że znalezienie kodu koloru po numerze VIN jest niemożliwe. Do tego celu można wykorzystać dekodery VIN, które znajdują się na stronach hobbystycznych i poświęconych pojazdom określonych marek.
Na przykład w przypadku Toyoty będzie to strona Toyodiy.com, przeznaczona dla posiadaczy samochodów Toyota, Lexus i Scion.
Jak znaleźć kod koloru?
Kod koloru Twojego samochodu zapisany jest na specjalnej tabliczce. Musisz ją znaleźć we wnętrzu swojego auta.
Przykład:
Tabliczka z kodem koloru w samochodach Alfa Romeo znajduje się w bagażniku. Np. w moim modelu 159 na wewnętrznej części klapy bagażnika. Odczytasz z niej kod koloru bez żadnego problemu.
Tabliczki z kodem koloru znajdują się w różnych miejscach, zależnie od producenta samochodu.
Gdzie ich szukać?
Kod koloru Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Audi – na wewnętrznej stronie klapy bagażnika.
Kod koloru Mazda, Suzuki, Toyota – w komorze silnika, po wewnętrznej stronie grilla
Kod koloru Porsche – po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy i/lub pasażera, w pobliżu deski rozdzielczej
Kod koloru BMW, Opel, Peugeot, Citroen, Renault – w komorze silnika, po wewnętrznej stronie boku auta
Kod koloru Toyota, Suzuki, Citroen, Peugeot, Volkswagen, Seat, Skoda, Volvo – po wewnętrznej stronie grodzi, rozdzielającej komorę silnika i kabinę pasażerską
Kod koloru Fiat, Lancia, Mitsubishi, Nissan, Opel, Mercedes – w komorze silnika, od strony chłodnicy
Kod koloru to nie zawsze rozwiązanie idealne
Chcemy pomalować jakąś część w samochodzie. Albo kupujemy nową część w określonym kolorze lakieru. Otrzymujemy farbę albo część. Malujemy podzespół. Albo montujemy część. Co się okazuje?
Nowa część nadwozia (np. lusterko) albo kolor lakieru odstaje od reszty samochodu.
Dlaczego?
Już wyjaśniam. Kod koloru lakieru opisuje fabrycznie nowy lakier, bez jakichkolwiek uszkodzeń. Tymczasem lakier na reszcie samochodu, np. 10–cio lub 15 – to letniego zestarzał się. Dokładnie nie zestarzał się sam kolor, bo on (lakier kolorowy, nadający barwę samochodowi) stanowi drugą warstwę pokrywy lakierniczej. Pierwsza, zewnętrzna warstwa lakieru we współczesnym samochodzie to lakier bezbarwny. To on pełni rolę ochronną dla lakieru kolorowego. Lakier bezbarwny chroni przed wpływem warunków atmosferycznych, przed uszkodzeniami i to on również nadaje połysk lakierowi właściwemu.
I to on, zewnętrzny lakier bezbarwny, tzw. clear (klar) ulega uszkodzeniom (pojawiają się na nim rysy, ryski i hologramy, czyli ryski okrągłe), traci blask i szarzeje. Dlatego też po montażu nowej części albo polakierowaniu części farbą, dobraną dzięki kodowi koloru, całość do siebie nie pasuje.
W takim przypadku pozostaje odświeżenie starego lakieru, poprzez jego polerowanie. Albo dobranie lakieru do samochodu nie poprzez kod koloru, a dzięki innym metodom. To np. nowoczesne urządzenie elektroniczne (spektrofotometr lakierniczy) albo dobre oko pracownika firmy, która miesza lakiery samochodowe.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ