Filtr oleju silnikowego to bardzo ważny podzespół eksploatacyjny. Trzeba go regularnie wymieniać. Czy może dojść do sytuacji, w której filtr oleju silnikowego zostanie zapchany? Jakie są objawy zapchanego filtra oleju silnikowego?
Filtr oleju silnikowego zamontowany jest w dolnej części silnika, w okolicy miski olejowej. Stosuje się dwa rodzaje filtrów oleju silnikowego: wkręcane (przykręca się kompletny filtr, z wkładem czyszczącym, w metalowej obudowie) albo wymienialne wkładu (mechanik wymienia sam wkład wraz z uszczelkami). Terminy wymiany obydwu filtrów są podobne. Tak samo jak ich ceny. Standardowo za filtr oleju trzeba zapłacić od 12 do 30 złotych, w zależności od marki samochodu.
Poniżej dwa rodzaje filtrów oleju silnikowego – wymienny wkład (z uszczelką) i kompletny filtr przykręcany.
Co ile wymieniać filtr oleju w samochodzie?
Filtr oleju należy wymieniać razem z olejem silnikowym, podczas serwisu olejowego.
Co ile prowadzić serwis olejowy? Najlepiej, zgodnie z tak zwaną złotą zasadą (pozwalającą dobrze dbać o samochód) – co 15 tysięcy kilometrów.
Przeczytaj: Wymiana oleju silnikowego – krok po kroku (serwis olejowy)
Przeciętny filtr oleju ma trwałość do maksymalnie 17 tysięcy kilometrów. Po upływie tego czasu jest zapchany.
Pamiętaj, że serwisowanie samochodu w zgodzie z tak zwaną metodą long life (serwis co 30, 45 albo nawet co 60 tysięcy kilometrów) to rozwiązanie, które stworzono dla firm. Aby firmy te mogły oszczędzać na serwisach aut, które leasingują. Leasing trwa maksymalnie 6 lat, firmy nie martwią się tym, co się będzie działo z autem przez kolejne lata. Ty musisz się tym martwić, bo to Twój samochód. W dodatku, Twój samochód jest z pewnością starszy, niż 6 lat.
Zapchany filtr oleju w samochodzie – skutki
Co się dzieje wtedy, gdy filtr oleju w samochodzie będzie zapchany?
Olej silnikowy zawiera w swoim składzie szereg składników, które mają za zadanie między innymi rozpuszczanie zanieczyszczeń nisko i wysokotemperaturowych. Układ smarowania silnika nadaje olejowi odpowiednie ciśnienie i rozprowadza go do wszystkich punktów smarowania we wnętrzu jednostki napędowej. W trakcie swojej podróży po silniku, jednym z zadań oleju silnikowego jest właśnie rozpuszczanie i zbieranie wszystkich zanieczyszczeń. Potem trafiają one wraz z olejem silnikowym do filtra oleju. Filtr oleju powinien je wszystkie zatrzymać. A olej silnikowy powinien powędrować dalej, do silnika.
Jeśli filtr oleju przestaje zatrzymywać zanieczyszczenia, może dojść do szeregu bardzo poważnych problemów. Jakich? Zapchania kanałów olejowych, uszkodzenia panewek, uszkodzenia turbosprężarki a nawet zatarcia silnika.
Jak rozpoznać, że filtr oleju jest zapchany?
W zasadzie jedyna metoda to sprawdzenie wyglądu oleju silnikowego. Jeśli filtr jest zapchany, olej silnikowy będzie miał bardzo czarną barwę ze względu na szereg zanieczyszczeń.
Warto też sprawdzić, kiedy olej był wymieniany ostatnio.
W przypadku aut używanych, olej silnikowy trzeba wymienić zaraz po zakupie. Nawet wtedy, gdy właściciel auta twierdzi, że olej był wymieniany.
Co zrobić, jeśli wszystko wskazuje na to, że filtr oleju jest zapchany?
Jak najszybciej wymienić olej silnikowy i filtr oleju na nowy. Warto także (to moje zdanie – każdy powinien zdecydować sam) zastosować płukankę silnika, przed samą wymianą oleju.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ