Akumulator rozładowuje się przez noc. Ciągłe problemy z uruchomieniem silnika po kilkugodzinnym postoju. Niemożność uruchomienia silnika po nocy. Nie działa centralny zamek, przez całkowicie rozładowany akumulator. Akumulator rozładowuje się na postoju. Kierowcę zaskoczyło nagłe rozładowanie akumulatora w trakcie lata. To typowe problemy, która potrafią zaskoczyć wielu kierowców. Niezależnie od tego, jakim samochodem jeżdżą. Co jest ich przyczyną?>
Akumulator samochodowy to jedno z dwóch źródeł zasilania samochodowej instalacji elektrycznej. Drugim jest alternator. Akumulator zasila instalację wtedy, gdy nie działa silnik. Gdy działa silnik, źródłem prądu dla instalacji elektrycznej jest alternator (za pośrednictwem regulatora napięcia). Alternator również ładuje akumulator samochodowy.
Akumulator samochodowy musi zapewnić prąd do działania centralnego zamka, alarmu samochodowego i do podtrzymania pamięci w urządzeniach elektronicznych. Następnie musi zasilić szereg urządzeń, które są odpowiedzialne za uruchomienie silnika. Przede wszystkim komputer, sterujący pracą jednostki napędowej i najbardziej łakomy na energię elektryczną rozrusznik. Ale nie tylko. Również elektryczną pompę paliwa w baku. W silniku benzynowym elementy układu zapłonowego. A w dieslu – świece żarowe.
Niestety, bardzo często zdarza się, że po nocy, albo po kilku godzinach postoju, akumulator nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej ilości prądu. Albo trzeba kilkakrotnie kręcić rozrusznikiem (z przerwami, żeby go nie uszkodzić). Albo w ogóle nie można uruchomić silnika. A czasami w ogóle nie można wejść do auta, bo akumulator uległ całkowitemu rozładowaniu. I trzeba sobie szukać ostrza klucza w kluczyku elektronicznym. A potem bębenka zamka w drzwiach, ukrytego pod zaślepką. Dobrze, jeśli bębenek działa.
Dlaczego akumulator samochodowy ulega rozładowaniu?
Akumulator rozładowuje się na skutek wysokich temperatur powietrza. Tak dzieje się w trakcie upalnych dni. Albo wtedy, gdy samochód zostanie wystawiony na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. A ono spowoduje bardzo silne nagrzanie maski i wzrost temperatury pod nią. Optymalna temperatura pracy dla akumulatora to 20 st. C. Przy temperaturze 30 st. C proces samorozładowania akumulatora przyspiesza dwukrotnie. Wystawienie auta na działanie promieni słonecznych i nagrzanie karoserii powoduje, że pod maską temperatura może sięgnąć 50 st. C. To dlatego latem, po kilku godzinach postoju na słońcu silnik może nie dać się uruchomić.
Zimą znów, w minusowych temperaturach, dochodzi do spadku sprawności elektrycznej. Spada przepływ ładunków. W temperaturze minus 10 st. C, akumulator traci 30 procent pojemności. Im silniejszy mróz w nocy, tym większa szansa na to, że rano akumulator będzie rozładowany.
Akumulator może również ulegać rozładowaniu na zbyt małej ilości energii, jaka została w nim zgromadzona. Powodem może być zasiarczenie, spowodowane złą eksploatacją akumulatora. Na przykład doprowadzeniem do jego głębokiego rozładowania. Akumulator może być również niedoładowany na skutek tego, że kierowca ciągle jeździ na krótkich trasach. Wtedy alternator nie ma szansy na naładowanie akumulatora do pełna. Powodem może być również wiele rozruchów silnika w ciągu dnia, które wymagają bardzo dużych ilości prądu. Albo… zużyty rozrusznik, który wymaga dużych ilości prądu.
Rozładowanie akumulatora na postoju – gdzie znika nasz prąd?>
Często zdarza się tak, że akumulator jest sprawny, silnik sprawny, a tymczasem pojawia się samoczynne rozładowanie akumulatora w samochodzie. Akumulator rozładowuje się przez noc, albo następuje nagłe rozładowanie akumulatora, na postoju, w bardzo krótkim czasie.
Co jest tego powodem? Jak temu zaradzić? Jak wspomnieliśmy wcześniej, po wyłączeniu silnika, akumulator musi zasilić szereg urządzeń elektrycznych. Im bardziej rozbudowane wyposażenie auta, tym jest ich więcej. Im gorszy stan instalacji elektrycznej (przebicia, zwarcia), tym pobór energii większy.
Pobór prądu z akumulatora po wyłączeniu silnika
W prostym samochodzie, np. naszym kilkunastoletnim, testowym kompakcie, który wiernie służy do różnych doświadczeń, akumulator na postoju zasila: pamięć sterownika silnika, pamięć fabrycznego radia, centralny zamek i fabryczny alarm.
Jakie jest zużycie prądu z akumulatora po wyłączeniu silnika? Bardzo małe – 0,029 A.
Samochód jest wyposażony w akumulator o pojemności 45Ah.
Po jakim czasie akumulator ulegnie całkowitemu rozładowaniu (i równocześnie, całkowitemu zniszczeniu)? W optymalnych warunkach, przy temperaturze 20 st. C, powinno się to stać po ok. 1551 godzinach, czyli po 64 dniach. Ale optymalnych warunków nie uda się osiągnąć nigdy, albowiem trzeba liczyć się z wahaniami temperatury. Poza tym akumulator musi zapewnić odpowiednią ilość energii do uruchomienia silnika. Zatem trzeba liczyć się z tym, że w praktyce, po miesiącu postoju, nie udałoby się uruchomić silnika.
Przyjmuje się, że pobór prądu po wyłączeniu silnika, nie powinien przekraczać 0,050 – 0,080 A. Wszystko zależy od klasy auta i stopnia jego wyposażenia. Lepiej wyposażone auto musi mieć akumulator o wyższej pojemności.
Pobór prądu z akumulatora po zamontowaniu niefabrycznego radia
Niefabryczne radio może powodować przyspieszone rozładowanie akumulatora. Dodatkowy alarm może powodować rozładowanie akumulatora. Stacja multimedialna, sprowadzona z Chin, może przyspieszać rozładowanie akumulatora. I nie ma w tym nic dziwnego. Producent samochodu nie przewidział stosowania takich ulepszeń. On dostosował instalację elektryczną do wyposażenia, jakie sam w niej zamontował. Wiele osób pomyśli – w takim razie wystarczy zamontować akumulator o większej pojemności. Nie. Alternator jest dostosowany do akumulatora 40 – 45 Ah. Zamontowanie akumulatora 65 Ah będzie źródłem kolejnych problemów.
Zróbmy doświadczenie. Odłączamy fabryczne radio. Zamiast niego podłączamy chińską bezmarkową stację multimedialną z ekranem 7 cali. Po wyłączeniu akumulatora zużycie prądu wyraźnie rośnie – do 0,085 A (z 0,029 A). To oznacza, że akumulator ulegnie całkowitemu rozładowaniu po ok. 529 godzinach (22 dobach). Czyli, w praktyce, problemy z uruchomieniem silnika mogą pojawić się po 11 dniach. W optymalnych warunkach. Wtedy, gdy akumulator jest naładowany do pełna, a temperatura zewnętrzne wynosi 20 st. C.
Pobór prądu z akumulatora po zostawieniu włączonej lampki oświetlenia wewnętrznego
Nieostrożność bywa często powodem rozładowania akumulatora, a często jego całkowitego zniszczenia, gdy dojdzie do całkowitego, głębokiego rozładowania. Zostawienie włączonego światełka w bagażniku, zostawienie włączonych świateł zewnętrznych. Albo pozostawienie niedomkniętych drzwi, przez co pali się lampka podświetlenia.
Po jakim czasie akumulator ulegnie rozładowaniu, gdy zostawimy zapaloną lampkę w środku auta? Wnętrze kabiny oświetla zwykła żaróweczka, rurka C5, wykonana w standardowej technologii. Zużycie prądu wynosi 2,18 A. To oznacza, że do całkowitego rozładowania akumulatora o pojemności 45Ah powinno dojść po 20 godzinach. Oczywiście, akumulatora w pełni naładowanego, w pełni sprawnego, w temperaturze 20 st. C. W praktyce, zazwyczaj zostawienie włączonej lampki prowadzi do rozładowania akumulatora po jednej nocy. Akumulator może być już starszy, lekko zasiarczony, a do tego jeszcze naładowany w połowie, bo kierowca w ciągu dnia pokonał 3 kilometry drogi. Albo nie jeździł wcale.
Po jakim czasie rozładuje się akumulator, jeśli kierowca nie wyłączy świateł zewnętrznych
Teoretycznie, taka sytuacja wydaje się niemożliwa. Zostawienie auta z włączonymi światłami generuje ostrzeżenia dźwiękowe. Ale trzeba brać pod uwagę to, że wiele aut jest poprzerabianych i nie do końca sprawnych. Zróbmy zatem doświadczenie. Pozostawienie włączonych świateł mijania powoduje wzrost zużycia energii do poziomu 9,19A. A to oznacza, że w pełni naładowany akumulator, o pojemności 45Ah, w optymalnej temperaturze 20 st. C, zostanie całkowicie rozładowany po niecałych 5 godzinach. I po tym czasie, akumulator, na skutek głębokiego rozładowania, będzie nadawał się do wyrzucenia.
W praktyce, lekko zużyty, albo niedoładowany akumulator, przy wysokiej albo niskiej temperaturze zewnętrznej, rozładuje się w znacznie krótszym czasie.
Jak zapobiegać rozładowaniu się akumulatora samochodowego na postoju?
W przypadku ciągłej jazdy na krótkich trasach, trzeba doładowywać akumulator do pełna za pomocą prostownika mikroprocesorowego. Trzeba sprawdzić, czy jaki jest pobór prądu po wyłączeniu silnika. Jeśli jest zbyt wysoki, należy poszukać przyczyn. Akumulator może być rozładowywany przez nowe radio, stację multimedialną, alarm a także różne przeróbki instalacji elektrycznej. Powodem rozładowywania mogą być również awarie instalacji elektrycznej (przebicia, zwarcia). Trzeba je wyeliminować. Auto trzeba chronić przed mrozem zimą i przed zbytnim nagrzewaniem w trakcie lata. Akumulator trzeba co pewien czas umyć, albowiem brud i wilgoć są źródłem prądów błądzących, które również przyspieszają rozładowanie.
I trzeba pamiętać o tym, że akumulator nie jest wieczny. Średni czas eksploatacji dobrego akumulatora to ok. 5 lat.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ