Co powoduje, że świece żarowe się psują? Czy na zużycie świec żarowych wpływają awarie innych podzespołów? Czy niewłaściwy montaż może spowodować uszkodzenie świec żarowych?

Świece żarowe to element eksploatacyjny silników wysokoprężnych. Dzięki świecom żarowym nie trzeba męczyć się przy rozruchu silnika wysokoprężnego. Silnik uruchamia się tak samo, jak jednostka benzynowa. Tylko w starszych autach trzeba poczekać sekundę lub dwie, gdy na desce rozdzielczej zapali się kontrolka świec (ze spiralką). Dlaczego w nowszych nie trzeba czekać? Albowiem nowoczesne świece rozgrzewają się znacznie szybciej i do znacznie większej temperatury (do 1350 st. C). Od razu trzeba dodać, że ma to niestety, swoje odzwierciedlenie w cenie. Nowoczesna, cieniutka świeca żarowa może kosztować nawet kilkaset złotych za sztukę. A w czterocylindrowym silniku mamy cztery świece żarowe. Do tego, z racji jej delikatnej budowy, montaż najlepiej zlecić mechanikowi. Bo taką świecę można faktycznie, dość szybko ukręcić.

Świece żarowe nie pracują z jedną, stałą temperaturą. Temperaturę ich pracy, tak samo jak czas, można dowolnie regulować. Zajmuje się tym pośrednio sterownik świec żarowych, albowiem głównym mózgiem jest komputer sterujący pracą silnika.

Jaką rolę pełnią świece żarowe? Są one zamontowane w głowicach cylindrów. Podgrzewają one komory spalania, dzięki czemu dochodzi do szybszego i łatwiejszego zapłonu. To pozwala na łatwy rozruch silnika wysokoprężnego, także w bardzo niskich temperaturach.

Sterownik świec żarowych zajmuje się dostarczaniem do nich prądu elektrycznego o odpowiednich parametrach i w odpowiednich odcinkach czasu. Poza tym sterownik zabezpiecza świece przez przepięciem, przegrzaniem i pozwala na ich diagnostykę za pomocą złącza OBD2.

Kiedy pracują świece żarowe?
• Przed uruchomieniem silnika – to tzw. rozgrzewanie wstępne;
• W trakcie pracy silnika, jeśli zajdzie taka potrzeba – tzw. dogrzewanie, aby jednostka mogła osiągnąć temperaturę roboczą;
• Podczas wymuszonej (tzw. aktywnej) regeneracji filtra cząstek stałych, realizowanej poprzez dotrysk dodatkowych dawek oleju napędowego.

By Donar Reiskoffer, CC BY-SA 3.0, httpss://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=435485
By Donar Reiskoffer, CC BY-SA 3.0, httpss://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=435485

Świece żarowe – objawy awarii

Jakie są objawy uszkodzonych świec żarowych?
• Problemy z uruchomieniem jednostki napędowej;
• Nierówna praca rozgrzanego silnika;
• Niska kultura pracy jednostki napędowej;
• Podwyższone zużycie paliwa.
• Widoczne uszkodzenia świec po ich wymontowaniu – spuchnięte, zdeformowane, albo popękane końcówki żarnika, uszkodzone złącza, nagar;
• Uszkodzenia mechaniczne – np. ukręcenie świecy.

Świece żarowe – powody awarii

Co powoduje awarie świec żarowych?
• Niewłaściwy montaż – np. przekręcenie świecy (przyłożenie zbyt dużego momentu) i w konsekwencji jej uszkodzenie mechaniczne.
• Niewłaściwy montaż – świeca jest zbyt słabo dokręcona, co jest powodem jej złego ustawienia i złej pracy.
• Zły dobór świecy do danego auta – np. montaż świecy pod napięcie 5V do auta, w którym świeca zasilana jest standardowym napięciem 12V.
• Niewłaściwa diagnostyka świecy żarowej – jak wyżej. Zastosowanie zbyt dużego napięcia do świecy, która jest przystosowana do napięcia 5V i jej spalenie.
• Awaria układu elektrycznego samochodu – alternatora i regulatora napięcia – i w konsekwencji zbyt niskie albo zbyt wysokie napięcie prądu, zasilającego świecę żarową.
• Awaria modułu zapłonowego.
• Zużycie silnika – poprzez zużycie pierścieni tłokowych, w komorach spalania pojawia się olej silnikowy. Spala się i powstaje nagar.
• Problemy z wtryskiem paliwa – źle ustawiony kąt wyprzedzenia wtrysku. Zła synchronizacja pracy wtryskiwaczy.

Czy świece żarowe są elementem eksploatacyjnym?

Tak. Świece podlegają okresowej wymianie. Nie ma niestety określonego terminu. Producenci zalecają, aby je kontrolować co 50 – 100 tys. km przebiegu. A jaka jest żywotność takich świec? Cóż, również ciężko to określić. Od 80 do 200 tys. km przebiegu.

NGK SPARKPLUG [CC BY-SA 4.0 (httpss://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons
NGK SPARKPLUG [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.