Liczba cetanowa co to jest? Jak zwiększyć liczbę cetanową?

Dobry olej napędowy to paliwo, które cechuje się wysoką liczbą cetanową. W naszym kraju olej napędowy nie może mieć mniejszej liczby cetanowej niż 51. Specjalne środki, dodatki do oleju napędowego, pozwalają polepszyć liczbę cetanową. Dzięki temu silnik diesla pracuje znacznie lepiej a samochód zużywa mniej paliwa i emituje mniej spalin.

Silniki diesla to silniki o zapłonie samoczynnym. Dlatego do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej nie potrzeba iskry. Do cylindrów trafia skompresowane powietrze (sprężone przez turbosprężarkę) i olej napędowy pod bardzo wysokim ciśnieniem. Aby ułatwić rozruch silnika i jego pracę w trakcie bardzo zimnych dni, stosuje się świece żarowe. Ich zadaniem jest błyskawiczne (do 2 sekund) podgrzanie komór spalania i następnie dogrzewanie ich w razie potrzeby.

Co to jest liczba cetanowa?

Liczba cetanowa to parametr określający zdolność do zapłonu sprężonej mieszanki oleju napędowego i powietrza. Jak wspomniałem wcześniej, w polskich warunkach normy ustalają minimalną liczbę cetanową na 51. Oczywiście, jest to wartość minimalna. Pożądane jest, aby wartość liczby cetanowej była wyższa. Dlaczego? Bo lepsze paliwo zapewnia lepszą pracę silnika diesla. Jednostka wysokoprężna łatwiej się uruchamia, łatwiej przyspiesza i ciszej pracuje.
Równocześnie jeśli silnik ma problemy z uruchamianiem się i traci moc, nie należy obwiniać paliwa. Przede wszystkim należy poszukać źródła problemów w świecach żarowych, układzie wtryskowym i układzie dolotowym.

Czy można samodzielnie podwyższyć liczbę cetanową oleju napędowego?

Tak, można to zrobić. Można kupić specjalne dodatki do paliwa do silników diesla. Mogą to być środki poprawiające jakość paliwa (zwiększające liczbę cetanową). Ale najczęściej takie środki są dostępne w formie produktów wielozadaniowych. Czyli przede wszystkim zwiększają one liczbę cetanową i równocześnie czyszczą układ wtryskowy z zanieczyszczeń, jak również usuwają wodę z baku samochodu.
Dzięki temu chronią Twoje auto przed poważnymi i drogimi awariami. Pozwalają przedłużyć okres eksploatacji wtryskiwaczy i pomp wtryskowych.
Ile kosztują dodatki, zwiększające liczbę cetanową? Najtańsze środki można kupić za 20 złotych. Najdroższe są na stacjach benzynowych.
Mannol kosztuje ok. 40 złotych za 450 ml (na 135 litrów oleju napędowego), Millers Oils ok. 40 zł 250 ml na 250 litrów oleju napędowego), Wynns 40 zł, Archoil 45 zł, Amsoil 60 zł, Cetol 55 zł (opakowanie 1 litr na 1000 litrów oleju napędowego).
O czym musisz pamiętać? Środki tego typu stosuje się do określonej ilości oleju napędowego w baku. Stosuj się do zaleceń producenta samochodu.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.