Zapchany wtryskiwacz AdBlue, krystalizacja adBlue, zamarzanie adblue, uszkodzenie SCR, awaria SCR, płyn do AdBlue, płyn chroniący przed zamarzaniem adBlue, płyn zapobiegający zamarzaniu adblue, płyn zapobiegający krystalizacji adBlue, środek do adblue, jak chronić SCR przed zamarzaniem, jak chronić AdBlue przed zamarzaniem, jak chronić AdBlue przed krystalizacją, błąd P20E8, Ciśnienie płynu mocznika za niskie, błąd P207F, Wydajność jakości reduktora, Błąd P20EE, Wydajność katalizatora SCR NOx poniżej progu 1, błąd P2047, Obwód zaworu wtryskowego reduktora.

Jeśli masz samochód z silnikiem diesla, który jest wyposażony w system selektywnej redukcji katalitycznej SCR, musisz do niego stosować płyn AdBlue. W trakcie zimy, przy silnym mrozie jest duże zagrożenie, że płyn AdBlue zamarznie i skrystalizuje się. Czym się to skończy? Poważnym uszkodzeniem układu SCR. Naprawa awarii może pociągnąć za sobą nawet kilkanaście tys. złotych. Jak tego uniknąć? Nareszcie jest rozwiązanie.

Płyn AdBlue stosuje się w samochodach z silnikami diesla, które spełniają normę emisji spalin Euro6. Płyn składa się z syntetycznego mocznika wymieszanego z wodą demineralizowaną w stałych proporcjach.
Płyn AdBlue jest dawkowany przez system SCR za pomocą wtryskiwacza, sterowanego przez komputer silnika. AdBlue trafia do mieszalnika, w którym miesza się ze spalinami. W mieszalniku zachodzą reakcje chemiczne, na mocy których najbardziej toksyczne składniki spalin (tlenki azotu) są redukowane do azotu i tlenu, czyli w pełni bezpiecznych składników tlenu.

Układ SCR sprawił, że współczesne diesle stały się prawdziwie czyste. Warto pamiętać, że nie jest to rozwiązanie wymyślone pod kątem motoryzacji, tylko zaadoptowane z przemysłu ciężkiego.

Zamarzanie AdBlue – Krystalizacja AdBlue – uszkodzenie układu SCR i wysokie koszty naprawy

Niestety, adaptacja tego rozwiązania do potrzeb motoryzacji ma też szereg minusów. Sam układ jest drogi i dodatkowo obciąża auto. Komplikuje jego budowę i odczuwalnie zwiększa koszty eksploatacji samochodu. AdBlue jest korozyjny. Ponadto – co najgorsze – nie jest odporny na silny mróz. W temperaturze poniżej 14 st. C AdBlue zamarza i krystalizuje. Co się dzieje później? Dochodzi do uszkodzenia pompy AdBlue (drogiej, wykonanej z tworzywa sztucznego, ze względu na właściwości korozyjne płynu) i wtryskiwacza dawkującego płyn do mieszalnika.
Do tej pory kierowcy musieli zabezpieczać auto wszelakimi możliwymi metodami, np. trzymając je w garażu. Ale co ma zrobić ktoś, kto garażu nie ma? Rozpalić ognisko pod autem?

Na szczęście z pomocą przyszli producenci środków chemicznych.

Zapchany wtryskiwacz AdBlue, krystalizacja adBlue, zamarzanie adblue, uszkodzenie SCR, awaria SCR, płyn do AdBlue, płyn chroniący przed zamarzaniem adBlue, płyn zapobiegający zamarzaniu adblue, płyn zapobiegający krystalizacji adBlue, środek do adblue, jak chronić SCR przed zamarzaniem, jak chronić AdBlue przed zamarzaniem, jak chronić AdBlue przed krystalizacją, błąd P20E8, Ciśnienie płynu mocznika za niskie, błąd P207F, Wydajność jakości reduktora, Błąd P20EE, Wydajność katalizatora SCR NOx poniżej progu 1, błąd P2047, Obwód zaworu wtryskowego reduktora.
Lenborje, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Jak zabezpieczyć AdBlue przed zamarzaniem/krystalizacją? Zastosuj środek przeciwko zamarzaniu AdBlue

Na rynku jest co najmniej kilka środków, które zapobiegają zamarzaniu (krystalizacji) płynu AdBlue. Poza ochroną przed krystalizacją, chronią układ SCR przed zapychaniem i układ wydechowy przed korozją.

Zastosowanie takiego środka pozwala często na eliminację błędów zapisanych w pamięci sterownika, które wskazują na niewłaściwą pracę układu (błąd P20E8, błąd P207F).
Jak stosuje się środek przeciwko krystalizacji AdBlue? Miesza się go z AdBlue w odpowiednich proporcjach. Później wlewa się przygotowany AdBlue do zbiornika za pomocą specjalnego wlewu.

Ile kosztuje środek przeciwko krystalizacji AdBlue? Standardowo ok. 50 – 60 zł za opakowanie. Różne środki mają różny sposób dawkowania. W niektórych opakowanie 50 ml wystarcza na 20 l AdBlue, w innych opakowanie 250 ml wystarcza na 100 l AdBlue.
Standardowo stosuje się 25 ml dodatku na 10 litrów AdBlue.

Niestety, to kolejny sposób na podwyższenie kosztów eksploatacji auta. Jednak moim zdaniem warto kupić taki środek, aby uniknąć kosztowej awarii układu SCR, gdzie koszt naprawy może wynieść kilkanaście tys. złotych.
Warto pamiętać, że kiedy dojdzie do uszkodzenia układu SCR, komputer sterujący pracą jednostki napędowej może powodować różne problemy. Od obniżenia mocy silnika aż po jego całkowite unieruchomienie.
Taki jest koszt ekologii.

 

Przeczytaj również:
– > Ile AdBlue zużywa samochód?
– > Dlaczego trzeba chronić diesla przed mrozem?

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.