Peugeot 403 porucznika Colombo

Peugeot 403 to jedno z najbardziej charakterystycznych aut z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych.
Jego nadwozie, określane jako styl ponton, opracowane zostało przez studio Pininfarina. Auto stało się też słynne dzięki roli w filmie, gdyż było wykorzystywane w serialu kryminalnym (w wersji cabrio) przez słynnego porucznika Columbo, którego grał Peter Falk.

Trzeba być zawsze oryginalnym. A Columbo był, bo choć pracował w USA (w Los Angeles), to nie jeździł ogromnym amerykańskim krążownikiem, tylko europejskim Peugeotem.

Peugeot 403 – ponton na kołach z mnóstwem chromu

Peugeot 403 był produkowany w latach 1955–1966.
Podstawę jego wyglądu tworzyło tzw. pontonowe nadwozie (styl projektowania karoserii, popularny w latach 30, 40, 50 i 60 tych). Trójbryłowa karoseria miała charakterystyczne okrągłe przednie reflektory i mnóstwo zaokrągleń. Producent nie pożałował chromu. Auto zostało ozdobione chromowymi zderzakami, chromowymi lusterkami, chromowymi listwami (pośrodku maski silnika) i wzdłuż całego nadwozia, pod linią okien.
Całość uzupełniały chromowe kapsle.
Pojazd był często wyposażany w szyberdach.

Andrew Bone from Weymouth, England, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

Najpopularniejszy był 4-drzwiowy sedan. Porucznik Colombo poruszał się 2-drzwiowym convertible (produkowanych w latach 1956-1961).
Dla rodzin i przedsiębiorców produkowano 5-drzwiowego estate (potężne kombi, w którym tylne drzwi miały inny kształt, niż w pozostałych modelach). Produkowano też 2-drzwiowego pickupa i 3-drzwiowego vana. A zatem całą rodzinę aut dla wszystkich grup odbiorców.

We wnętrzu auta zastosowano dwuramienną kierownicę i dużą deskę rozdzielczą, ze wskaźnikiem prędkości w formie połowy koła. W samochodzie nie było tunelu środkowego. Dźwignia zmiany biegów znajdowała się przy kolumnie kierownicy. Pośrodku środkowego kokpitu producent zamontował szeroki wlot powietrza dla ogrzewania. Pod nim znalazło się miejsce na radio.
Auto miało ciekawe, dwukolorowe wykończenie wnętrza kabiny.

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że w krajach afrykańskich można spotkać nadal sprawne Peugeoty 403.

By Unknown, affiliated with Garage de l’Est. – Garage de l’Est website, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37656784
By Charles01 – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34836755

Napęd i dane techniczne

Peugeot 403 miał klasyczny układ napędowy, w którym napęd był przekazywany na tylną oś, za pośrednictwem 4 – biegowej skrzyni manualnej. Za dopłatą można było zakupić elektromagnetyczne sprzęgło automatyczne, które uruchamiało się podczas zmiany biegu.

Do napędu samochodu stosowano czterocylindrowy silnik rzędowy, benzynowy, o pojemności 1,5 litra i mocy 58 KM (w kolejnych latach moc zwiększano do 65 KM), 8 zaworowy. Mógł on rozpędzić auto do 135 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosiło ok. 10 l / 100 km. Auto potrzebowało 24 sekundy, żeby rozpędzić się do setki.
Był to jeden z pierwszych silników wyposażonych w wentylator, który uruchamiał się za pomocą czujnika temperatury.

Z czasem zaczęto stosować czterocylindrowy silnik diesla, o pojemności 1,9 litra i mocy 48 KM i pochodzący z modelu 203 silnik benzynowy 1,3 litra o mocy 54 KM.
Auto mierzyło 4470 mm długości (4610 mm w przypadku estate), 1670 mm szerokości, 1510 mm wysokości, a rozstaw osi wynosił 2660 mm (2900 mm w przypadku estate).
Poza rolą w filmie „Porucznik Columbo” auto wystąpiło także w polskim filmie „Nóż w wodzie”.

Jak przebiegał proces produkcji Peugeota 403?

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.