Każdego roku do Polski wjeżdża ok miliona aut używanych z UE. Wśród nich bardzo popularne są samochody klasy premium, np. BMW 5 E60/E61 albo Audi A6. Nic w tym dziwnego, że ludzie chcą jeździć samochodami premium. Ale trzeba pamiętać, że koszt samochodu to nie tylko jego zakup. To także serwisowanie, koszty utrzymania, ubezpieczenie, a także naprawy. Jeśli ktoś liczy, że samochód (przykładowo) z 2005 albo z 2008 roku nie będzie wymagać żadnych inwestycji – jest bardzo naiwny.
BMW 5 wielu osobom w Polsce się podoba. Jest to elegancko – sportowa limuzyna, dobrze wyposażona. Opiera się upływowi czasu, jeszcze przez kilka lat nie powinna znacząco odstawać wyglądem od innych aut na ulicach.
-> BMW 5 z 2005 roku można kupić za 17 – 20 tys. zł.
-> BMW 5 z 2008 roku można kupić za ok. 23 – 30 tys. zł.
Auto premium zazwyczaj fajnie się prowadzi, bo pojazd trzyma się dobrze drogi, ma komfortowe zawieszenie i mocny silnik, zapewniający świetne przyspieszenie. Auto jest wykończone przy użyciu dobrych jakościowo materiałów, a jego wyposażenie jest bardzo bogate.
17 tys. złotych to średniej wielkości kredyt, albo kwota, jaką większość Polaków może bez problemu wziąć w swoim banku. Tylko 17 tys. złotych i będę mieć auto klasy premium! Prawdziwą limuzynę!
17 tys. zł to tylko kwota zakupu. A gdzie cała reszta? Może tak być, że będzie trzeba wziąć kolejny kredyt tej samej wysokości. Na pokrycie wielu kosztów.
BMW 5 E60/E61 Wydatki zaraz po zakupie
Weźmy sobie za przykład takie BMW 5 E60 z 2005 roku. Ma już 16, prawie 17 lat. To już jest duży wiek, jak na samochód. Standardowo, samochód pokonuje rocznie ok. 15 tys. km (to niewiele). Zatem przebieg takiego BMW to minimum 240 tys. kilometrów. Po przekroczeniu 200 tys. km wiele podzespołów wymaga wymiany. Wiele elementów wyposażenia wnętrza wymaga wymiany.
Wiele zależy od tego, jak auto było eksploatowane. Jeśli do tego samochód nie był właściwie serwisowany, był katowany sportową jazdą, oszczędzano na nim, jeżdżono nim po dziurach, nie dbano o niego – problemów i wydatków będzie naprawdę sporo.
Zaraz po zakupie w aucie trzeba wymienić olej silnikowy (ok. 200 zł, bo potrzebny jest dobry olej syntetyczny, a nie mineralny z beczki), olej w skrzyni biegów (dynamiczna wymiana oleju w automacie to minimum 700 zł), płyn wspomagania w układzie wspomagania kierownicy, płyn chłodniczy, płyn hamulcowy. Trzeba zastosować nowe filtry, zrobić serwis klimatyzacji, wyprać wnętrze, wymienić klocki i tarcze hamulcowe.
• Tarcze hamulcowe – średnio 170 zł szt. (dobrego producenta), klocki 112 – 160 zł na jedną oś. Jeśli wymienimy też płyn hamulcowy (co jest konieczne, to sam podstawowy serwis hamulców może wynieść 1000 zł.
• Auto mające tyle lat na pewno ma wiele problemów z korozją. Trzeba zatem coś z tym zrobić. Wszystkie problemy usunąć i zabezpieczyć. Najlepiej zabezpieczyć cały pojazd. Niektóre ataki korozji mogą być bardzo silne, powodem mogą być nieprofesjonalne naprawy i uszkodzenia powypadkowe.
• Wnętrze też będzie wymagać pewnego liftingu. 16 lat to spory wiek. Wnętrze trzeba wyprać, wymienić uszkodzone elementy skórzane. Może być potrzebna naprawa tapicerki skórzanej.
• Z pewnością będzie trzeba kupić nowe opony. Najtańsze (pomijam chińskie wynalazki) to wydatek 450 zł / sztuka. Zatem wymiana ogumienia to 4×450 zł sztuka (1800 zł same opony), plus przełożenie opon i wyważenie kół (150 zł) – 2000 zł jak nic.
• Jeszcze trzeba ponieść koszty rejestracji, ubezpieczenia i zabezpieczenia auta przed kradzieżą.
• Teoretycznie, łańcuch rozrządu to część, która powinna wystarczyć na całe życie auta. Ale… Nie wiadomo, czy poprzedni właściciel (właściciele) odpowiednio traktowali pojazd. Może oszczędzali na oleju silnikowym. Komplet łańcucha rozrządu można kupić za 370 zł. Do tego pompa cieczy chłodzącej i oczywiście, koszt wymiany. Silnik może mieć już pewne wycieki, ze względu na starzenie się gumy.
• Powinno się wyczyścić EGR, wyczyścić kolektor dolotowy…
A to wszystko w aucie, które jest dobre i sprawne. A na takie trudno trafić.
Naprawy samochodu po zakupie – ile kosztuje serwisowanie BMW 5 E60?
Co może się zepsuć w 16 letnim samochodzie? Sprzęgło, albo dwumasowe koło zamachowe.
• Najtańsze sprzęgło kosztuje 600 zł, a dwumasowe koło zamachowe (do BMW 5 E60 diesel) 2200 zł. Plus montaż, czyli ok. 600 zł. Zatem w dieslu koszty wymiany sprzęgła i DKZ wyniesie (2200 plus sprzęgło 600 plus montaż 600) 3400 zł.
Zawieszenie. To oczywiste.
• Wahacz przedni – górny 500 zł, dolny 270 zł. Amortyzator 270 – 350 zl. sprężyna 160 zł.
Remont zawieszenia może wynieść kilka tysięcy złotych. (części Meyle, Lemforder, TRW)
• Łożyska kół – po 160 zł. W wymianą (w 4 kołach) znów wyjdzie ponad 1000 zł.
• Pompa wspomagania układu kierowniczego – 1200 zł, przekładnia kierownicza od 4000 do 7000 zł.
• Akumulator – podstawowy element eksploatacyjny. Minimum 600 zł, bo auto ma spore potrzeby (auto premium, dużo odbiorników, duży silnik, potrzebny spory rozrusznik).
• Alternator i rozrusznik
• Pompa paliwa – 500 zl
• W dieslu turbosprężarka (2200 zł Garret), wtryskiwacze (trudno ustalić cenę, ale chyba 1600 zł za wtrysk)…
• Katalizator w benzyniaku…
• Świece żarowe w dieslu – po 72 złote.
Oświetlenie
• Trzeba liczyć się z tym, że najtańszy, markowy żarnik ksenon to wydatek rzędu 200 zł.
To oczywiście, tylko przykładowe, najczęściej psujące się elementy.
Trzeba się liczyć też z awariami (związanymi z zużyciem podzespołów i materiałów) uszczelek drzwi, szyberdachu, podnośników szyb, niektórych czujników, chłodnicy, silnika wycieraczek…
Stać Cię na zakup auta. Czy stać Cię na jego utrzymanie i serwisowanie?
BMW fajnie się prowadzi. Ale tylko wtedy, gdy ma sprawne zawieszenie, dobrze ustawioną geometrię, sprawny układ kierowniczy.
BMW ma sporo mocy. Ale tylko wtedy, gdy silnik i skrzynia biegów są sprawne.
BMW ma fajnie wyposażone wnętrze. Ale ono cieszy wtedy, gdy wszystko jest sprawne i niezniszczone.
Stosowanie różnych tanich patentów kończy się tym, że auto zamienia się w grata.
Jeszcze jedna ważna rzecz – zużycie paliwa. To nie jest samochód oszczędny. Nikt go nie projektował po to, żeby był oszczędny.
Żaden samochód klasy premium nie był projektowany z myślą o ludziach, którym ledwo starcza od pierwszego do pierwszego.
Dlatego przed zakupem warto zastanowić się, czy stać nas na utrzymanie takiego auta? Po co kupować limuzynę, która będzie stała bezczynnie, bo nie będzie pieniędzy na to, żeby nią jeździć? BMW 5, z zepsutym zawieszeniem, ze starym układem hamulcowym, po wypadku z wystrzelonymi poduszkami, skorodowane, nie będzie bezpiecznym samochodem rodzinnym. To była główna idea powstania tego artykułu.
Wszystkie ceny dotyczą wersji 520i i 520d, a pochodzą z dużego, popularnego sklepu internetowego.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ