samochodu. Dzięki nim kierowca widzi – i jest widoczny. Przednie reflektory narażone są też na działanie szeregu czynników podczas pracy. Przez to zużywają się i ulegają awariom. W tym artykule postaramy się zebrać wszystkie możliwe awarie reflektorów.

Przednie reflektory ewoluowały na przestrzeni lat, tak samo, jak inne elementy i podzespoły, wchodzące w skład samochodów.
Na przestrzeni lat zmieniały się źródła światła w samochodach. W latach sześćdziesiątych zaczęto stosować żarówki halogenowe. W latach dziewięćdziesiątych pojawiły się żarniki ksenon. Od kilku lat dominują diody LED. Każde z wymienionych rozwiązań ma swoje zalety i wady. Żarówki halogenowe są tanie, ale nie ma porównania w jakości oświetlenia, jeśli przyrównamy je do LED i ksenonów. Żarniki ksenon są drogie w wymianie (kilkaset zł sztuka za oryginał). LED – y nie wymagają serwisowania, są energooszczędne (zużywają 1/10 prądu, potrzebnego do zasilania żarówek halogenowych, ale też się zużywają, a wymiana pełnej lampy jest droga).
Na przestrzeni lat zmieniały się materiały, z których produkowano reflektory samochodowe. Od wielu lat klosze produkuje się z tworzywa, a nie ze szkła (ma to między innymi związek z bezpieczeństwem pieszych podczas wypadku, a także z kosztami). Odbłyśniki również produkuje się z tworzyw termoplastycznych, a nie z metalu.

Typowe awarie reflektorów

Uszkodzenia powypadkowe reflektora – uszkodzenia pokolizyjne reflektora.
Dotyczą one: zniszczenia klosza, przesunięcia reflektora, wyłamania jego mocowania.
Jak można naprawić?
-> Wymienić klosz na nowy -> do większości modeli klosze można dokupić bez problemu.
Wymiana klosza wymaga rozklejenia reflektora. W tym celu trzeba zastosować opalarkę, aby rozgrzać stary klej. Następnie odepchnąć klosz od obudowy i zdjąć go. Kolejny krok to usunięcie starego kleju, nałożenie nowego kleju butylowego i przyklejenie nowego klosza.
-> Zakupić nową obudowę reflektora, w przypadku poważnych uszkodzeń mocowań reflektora. Niektóre kleje dwuskładnikowe (do tzw. spawania na zimno) są reklamowane, jako produkt do sklejania uszkodzonych/złamanych elementów mocowania reflektorów.
-> Zakupić i zamontować cały nowy reflektor. Może to być model oryginalny, albo dobry zamiennik (co będzie rozwiązaniem dużo tańszym).
-> Zakupić i zamontować reflektor z demontażu. Warto poszukać, bo można znaleźć całkiem dobre sztuki w atrakcyjnej cenie. Mogą wymagać oczyszczenia klosza, oczyszczenia styków itd. Należy sprawdzić, czy taki używany reflektor sam nie przeżył wypadku i czy nie jest popękany, a jego miejsca mocowania do auta nie są uszkodzone.

Parowanie reflektorów – zaparowane reflektory przednie – dlaczego reflektory parują?
Reflektory parują wtedy, gdy do ich wnętrza dostaje się wilgoć. Kiedy wilgoć dostaje się do wnętrza reflektora? Wtedy, gdy są nieszczelności na połączeniu pomiędzy kloszem a obudową. A także, kiedy nieszczelne są tylne, gumowe uszczelki, przez które przeprowadzone są przewody zasilające do lamp.
-> Co zrobić, żeby reflektory nie parowały? Sprawdzić szczelność. Uszczelnić połączenie pomiędzy kloszem reflektora a obudową. Wymienić tylne gumki uszczelniające.
-> Czasami nieszczelności i parowanie reflektorów pojawia się na skutek zestarzenia się gumy w tylnych osłonach. Guma się starzeje, kruszy i traci szczelność. Można przywrócić jej elastyczność smarem silikonowym i skleić klejem do gumy. Najlepsze rozwiązanie to zakup nowych uszczelnień.
-> Nieszczelności pojawiają sie często wtedy, gdy kierowca sam montuje retrofity LED, które nie mieszczą się w standardowych miejscach mocowania żarówek H7/H4 (są długie i wystają poza obudowę, z tyłu). Tutaj trzeba już zastosować doraźne rozwiązania, w celu uszczelnienia – silikon i inne partyzanckie metody.

<Wypalone wnętrze reflektorów – wypalony odbłyśnik – wypalona wewnętrzna część klosza
Powodem jest najczęściej stosowanie źródeł światła (żarówek halogenowych), które są mocniejsze, niż zalecił to producent.
Np. h7 100W zamiast zalecanego przez producenta samochodu 55W. Montowanie takich mocnych żarówek powoduje oślepianie innych kierowców.
Uszkodzone, wypalone elementy trzeba wymienić na nowe – odbłyśnik, klosz, często także element trzymający żarówkę, jeśli jest z tworzywa i się stopił.

Uszkodzony odbłyśnik – wypalony odbłyśnik – łuszczący się odbłyśnik.
Odbłyśnik jest niezwykle ważną częścią reflektora. Odbija on strumień światła, generowany przez żarówkę i kieruje go na drogę.
-> Odbłyśnik może ulegać wypaleniu, albo uszkodzeniu na skutek starości, które powoduje łuszczenie się metalu.
-> Najlepiej zastosować nowy odbłyśnik.
-> Są firmy, które regenerują odbłyśniki. Jedna z metod to nakładanie aluminium w sposób próżniowy, na tworzywo termoplastyczne, z którego wykonany jest odbłyśnik.
-> Partyzanckie metody napraw, polegające na malowaniu odbłyśnika farbami w sprayu, mającymi naśladować aluminium albo chrom, to strata czasu i pieniędzy.
-> Czasami zamiast regeneracji odbłyśnika bardziej opłaca się zakup używanego albo nowego reflektora.

213765240_6505783976114191_4155671736915127313_n 214449775_6505787686113820_5528022126599089437_n

Klosz, który stracił przejrzystość – mleczny klosz reflektora – matowy klosz reflektora – zużyty klosz reflektora.
W trakcie eksploatacji samochodu klosz poddany jest nieustannej presji. Uderzają w niego drobiny piasku, mikro kamienie i inne zanieczyszczenia. Zewnętrzna warstwa ochronna lakieru ochronnego na kloszu ściera się. Klosz robi się matowy. Światło generowane przez żarówkę i odbijane przez odbłyśnik nie może się przebić. Przez to skuteczność świecenia jest niska.
-> Jak naprawić matowy klosz reflektora? Zastosować pastę polerską do reflektora i wyczyścić klosz w ciągu kilku minut
-> Wyczyścić reflektor profesjonalnie, korzystając ze specjalnej pasty polerskiej i padu polerskiego. Reflektor dokładnie odtłuścić, oczyścić, spolerować a na koniec znów oczyścić i nałożyć na niego ochronny lakier. Nie każdy jest w stanie zrobić to samodzielnie. Są warsztaty, które realizują takie usługi.
-> Klosz reflektora, wykonany ze szkła, spolerować tlenkiem ceru, korzystając z polerki albo nakładki na wiertarkę / wkrętarkę.

Zaśniedziałe styki – przerywane działanie reflektora – nie działają źródła światła w reflektorze.
W tym przypadku problem najczęściej leży po stronie zaśniedziałych styków. Jeśli nie były odpowiednio chronione przed wilgocią, pojawiła się na nich korozja.
-> Najprostszy sposób to zastosowanie preparatu typu contact cleaner i usunięcie nalotów, a równocześnie zabezpieczenie styków przed korodowaniem. W przypadku dużych nalotów korozji trzeba spróbować usunąć je za pomocą papieru ściernego.

Uszkodzone prowadnice żarówki – uszkodzone sprężynki żarówki – uszkodzone mocowania żarówki H4/H7.
To się zdarza – chwila nieostrożności i nie można odpowiednio utrzymać żarówki w miejscu, podczas jazdy. Drgania będą powodować oślepianie innych kierowców i przyspieszone zużycie żarówki.
-> Można zastosować nowe mocowanie żarówki, można spróbować właściwie wyprofilować drut, albo zamontować nową sprężynkę.

Wypalone diody LED w reflektorach wykonanych całkowicie w technologii LED.
Producenci nie przewidują ich naprawy. Wymienia się jako całość, nawet wtedy, gdy przepali się jedna dioda.
-> Są firmy, które rozklejają takie reflektory i wymieniają w nich przepalone diody na nowe.
-> Można kupić używany reflektor.
-> Można samodzielnie rozmontować reflektor, wylutować starą, przepaloną diodę LED i przylutować w jej miejsce nową, o tych samych parametrach. Diody są tanie i można je dokupić. Problem polega na tym, aby odpowiednio przeprowadzić taką operację. Potrzebna jest duża precyzja i odpowiednie narzędzia.
-> Metoda partyzancka. Do przylutowania diody można użyć specjalnego kleju, który wykorzystuje się do naprawy ogrzewania tylnej szyby (klej przewodzący prąd na bazie srebra). Gdy wyschnie, mocowanie diody należy wzmocnić, np. klejem typu super glue.

Awarie związane z układem poziomowania i doświetlania zakrętów w reflektorach, z żarnikami ksenon.
-> W tym przypadku należy zwrócić się o pomoc do warsztatu. Uszkodzeniu mogły ulec różne elementy, silniki elektryczne, elementy mechaniczne albo elektroniczne.

Awarie związane z uszkodzeniami układu oczyszczania reflektorów z żarnikami ksenon
Powodem awarii może być przepalenie silniczków elektrycznych, uszkodzenie mechanizmów, zapchanie dysz, awaria pompki, przerwanie przewodu, doprowadzającego płyn do spryskiwaczy klosza itd.
-> Samodzielnie można sprawdzić stan przewodów elektrycznych i złączy (czy nie są zaśniedziałe), nasmarować mechanizm wycieraczki, sprawdzić drożność dyszy, skontrolować, czy przewód doprowadzający płyn do spryskiwaczy nie został uszkodzony.

&

Photo by SammCox on Foter
Photo by SammCox on Foter

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.