portal motoryzacyjny

>Dodge Dart to wspólne dziecko włoskiego Fiata i amerykańskiego Chryslera. Dodge Dart to samochód bardzo ciekawy pod względem wizualnym i dlatego też przyciągnął nasze zainteresowanie. Praca projektantów jest naprawdę godna pochwały.

Gdyby dziesięć lat wcześniej Amerykanin, siedzący w potężnym Dodgu, dowiedział się, że w przyszłości włoski FIAT, producent drogowych mikrusów, będzie miał wpływ na amerykańską motoryzację, z pewnością zadławiłby się hamburgerem. A dziś jest to już standardem i Dodge Dart jest tego przykładem.

portal motoryzacyjny
Dodge Dart

Auto powstało na bazie (wydłużonej) płyty podłogowej Alfy Romeo Giulietty. Dodge ma także bliźniaka, znanego jako Fiat Viaggio. Nie jest on na razie oferowany na rynkach europejskich, FIAT chce podbić nim rynek chiński. Auto jest też produkowane w Chinach przez zakład Gac-Fiat World Class Manufacturing w mieście Changsha (prowincja Hunan). Dodge Dart za to będzie powstaje w zakładach firmy Chrysler w Belvedere w USA.

Samochód zadebiutował w 2012 roku w czasie targów w Detroit i zastąpił model Caliber. Pomimo tego, że od niedawna urzeka swoją niepowtarzalną urodą, zdążył już zagrać w filmie „The Last Stand”, a w filmie prowadził go sam Arnold Schwarzenegger. Czasami, zwłaszcza w końcówce filmu nie było wiadomo, czy główną rolę gra Dart czy wielki Arnie.

portal motoryzacyjny
Dodge Dart

Warto przypomnieć, że auto o tej nazwie powstawało już w latach 1960 – 1976, również jako potężny, czterodrzwiowy sedan. Poprzednik miał pod maską ośmiocylindrowe silniki o pojemności 5.1l (264 KM) oraz 7l (431KM). Był też zdecydowanie większy (5131 mm długości, 1943mm szerokości i 1397 mm wysokości) i miał tylny napęd a dziewięćdziesięciosiedmiolitrowy brzuszek mówił o potężnym apetycie na paliwo. Miał też automatyczną skrzynię biegów, która miała – uwaga – tylko trzy biegi.

Współczesny Dart wygląda bardzo interesująco a jego poprzednik, Dodge Caliber, może faktycznie schować się przy nim ze wstydu. Dart ma pełną dynamiki, masywną sylwetkę, w której uwagę zwracają kocie oczy, płynnie łączące się z potężną, przednią atrapą, w której cztery chromowane listwy ozdobne układają się w idealną kompozycję z przetłoczeniami na masce. Ładny jest także tył samochodu z dużą tylną szybą oraz pasem tylnych świateł, poprowadzonym przez cały tył samochodu.

portal motoryzacyjny
Dodge Dart

Bardzo ładne jest także wnętrze auta, a uwagę zwraca przede wszystkim kokpit w którym projektanci zastosowali wiele zaokrągleń. Największą atrakcją są jednak czerwone linie podświetlenia, obramowujące zaokrąglone linie kokpitu auta. Czerwone podświetlenie zastosowano także wokół tarczy zegarów, gałek sterujących pracą klimatyzacji i na wyświetlaczu o przekątnej siedmiu cali, który znajduje się w centralnej części tablicy rozdzielczej.

To nie jedyny wyświetlacz, jaki może znaleźć się we wnętrzu kabiny auta. W centralnej części pulpitu może być zamontowany wyświetlacz dotykowy o przekątnej 8.4 cala, który służy między innymi do sterowania funkcjami systemu multimediów czy korzystania z nawigacji satelitarnej. Auto może mieć też wielofunkcyjną kierownicę.

portal motoryzacyjny
Dodge Dart

Współcześni Amerykanie za to znacznie urośli w stosunku do swoich poprzedników, ale nowe wersja Dodge Dart zmalała w stosunku do imiennika z lat sześćdziesiątych. Nowy Dart ma 4671mm długości, 1829 mm szerokości i 1466mm wysokości, a rozstaw osi to 2703mm. Masa własna to 1456 kg. Samochód ma napęd na przednią oś.

Amerykanie nie mają także co marzyć o usłyszeniu wspaniałego ryku silnika o pojemności siedmiu litrów. Największy silnik, jaki będzie montowany pod maską Dodge Dart – Tigershark MultiAir – ma 2.4 litra pojemności i 184 KM mocy. Poza tym auto będzie mogło być napędzane mniejszą jednostką Tigershark o pojemności dwóch litrów i mocy 160KM oraz silnikiem FIRE MultiAir Turbo o pojemności 1.4l i mocy 160KM. Do wyboru są cztery skrzynie biegów: sześciobiegowe manualne, dwusprzęgłowe automatyczne DDCT oraz sześcio i dziewięciobiegowe automatyczne.

portal motoryzacyjny
Dodge Dart

Zawieszenie samochodu z przodu wykorzystuje kolumny kolumny MacPhersona, a z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe Bi-link. Składa się ono z belki nośnej, amortyzatorów, dwóch wahaczy wzdłużnych, poprzecznych wahaczy górnych, dolnych drążków poprzecznych, ograniczników wychyłu i stabilizatora.
Dodge zapewnia także, że we wnętrzu kabiny zastosowano szereg najwyższej jakości materiałów wykończeniowych. Standardowo samochód jest wyposażony w przednie i boczne poduszki powietrzne, ABS, autoalarm, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, system audio i centralny zamek. Oczywiście, na życzenie kupującego, wyposażenie może być znacznie bardziej bogate.

portal motoryzacyjny
Dodge Dart

Niestety, Dodge wycofał się z europejskiego rynku, więc nowego Darta nie będzie można kupić w Europie. Co ciekawe, pojawiły się już oferty sprowadzenia uszkodzonych aut z USA przez wyspecjalizowane firmy. Roczny Dodge kosztuje w ich ofercie ok. 7.000 USD. Do ceny trzeba doliczyć nie tylko koszty naprawy, ale również transportu i cła oraz marży dla firmy sprowadzającej auto.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.