Przełącznik zespolony świateł (manetka świateł, włącznik świateł pod kierownicą) odpowiada za sterowania światłami mijania i drogowymi. Mogą też na nim znajdować się włączniki świateł przeciwmgielnych. Jakie są objawy awarii przełącznika zespolonego świateł? Czy można naprawić przełącznik zespolony świateł?
Awaria przełącznika zespolonego świateł (manetki świateł) w zasadzie uniemożliwia jazdę autem. Bo jak można jeździć samochodem, jeśli nie można w nich włączyć odpowiednich świateł.
Czasami uszkodzony przełącznik zespolony płata jeszcze gorsze figle.
Przyczyny awarii przełącznika świateł
Teoretycznie, przełączniki świateł mają bardzo dużą żywotność. Zazwyczaj jest ona liczona na kilkanaście tysięcy użyć. Można to też przełożyć na przejechanie ok. 300 tys. km przebiegu.
Teoretycznie.
W praktyce bywa nieco inaczej.
Co wpływa na żywotność przełącznika świateł?
Po pierwsze: sposób użytkowania. Dlaczego w jednym samochodzie przełącznik pracuje do 300 tys. km, albo dłużej, a w innym wymaga wymiany po przejechaniu 50 tys. km?
Jeden kierowca obchodzi się z przełącznikiem delikatnie. Inny – niedelikatnie. Traktuje przełącznik jak rączkę od wiadra budowlanego. Nie trzeba wiele siły, żeby przełącznik przekręcić i uszkodzić delikatne elementy z tworzywa w jego wnętrzu.
Po drugie: sposób użytkowania po raz kolejny. Przełącznik ma swoje określone położenia. I powinien być delikatnie, acz zdecydowanie przemieszczany pomiędzy jednym położeniem, a drugim.
Czasami jednak kierowca w dziwny sposób operuje przełącznikiem, przez co jego elementy wewnętrzne znajdują się długo w pozycjach pomiędzy jednym stykiem a drugim. Nadweręża to elementy z tworzywa, sprężynki, zapadki itd. w zależności od zastosowanej techniki przez producenta auta.
Po trzecie: intensywność użytkowania. To oczywiste, że częste włączanie i wyłączanie spowoduje szybsze zużycie.
Ale nie oznacza to, że musi być korelacja pomiędzy przebiegiem a zużyciem.
Dlaczego?
Jeden kierowca przejedzie w ciągu dnia 300 kilometrów, po trasie. W trakcie jazdy nie uruchamia ani świateł długich, ani tym bardziej mijania.
Przykładowo, taksówkarz będzie miał w ciągu dnia 10 klientów. Przejedzie 100 kilometrów. Ale będzie 10 razy włączał i 10 razy wyłączał światła, zużywając przełącznik.
Po trzecie: jakość zastosowanego podzespołu. Jeśli producent auta chce zaoszczędzić, to montuje podzespół dostarczy z Chin. Jest tańszy ,ale za to mniej trwały.
Po czwarte: dodatkowe rzeczy, które wpływają na zużycie przełącznika. Jakie? Podwyższony poziom wilgotności. Wilgoć może dostać się do wnętrza, powodować zwarcia i korozję.
Albo brud. Brud i kurz. I tłuszcz. Wydaje się, że przełącznik jest szczelny. Ale nie do końca. Jeśli ktoś dotyka go stale „brudnymi łapami”, to w końcu zanieczyszczenia dostaną się pomiędzy ruchome elementy mechaniczne.
A poza tym tłuszcz i brud, po kilku latach, będą powodować ścieranie się farby.
Po piąte: bardzo wysoka temperatura. Może powodować przyspieszone wysychanie smarów, jakie są zastosowane we wnętrzu przełącznika.
Serwisowanie przełącznika świateł
Czy powinno się serwisować przełącznik świateł?
Producenci tego nie przewidują.
Ale…
Teoretycznie, po długim czasie i pracy w wysokiej temperaturze, smary zastosowane we wnętrzu (np. zapewniające płynny ruch elementów z tworzywa) mogą wysychać.
Czyli gdyby ktoś się uparł, to powinno się taki przełącznik wyjąć, rozebrać, wyczyścić i nasmarować.
Można by zastosować środek typu contact cleaner do czyszczenia styków.
Ale przede wszystkim, kierowca powinien czyścić przełącznik i nie dotykać go brudnymi rękoma.
Jak działa przełącznik świateł?
W jego wnętrzu znajdują się elementy z tworzywa, które na skutek poruszania przełącznikiem w dół, a górę, albo obracania jego częściami, wykonują określony ruch, powodujący nacisk na elementy metalowe – złącza elektryczne. Po połączeniu elementów elektrycznych następuje przepływ prądu elektrycznego do przekaźnika i dana funkcja (np. światła mijania) zaczyna działać.
Objawy awarii przełącznika świateł
Typowe objawy to:
– brak działania, pomimo poruszania włącznikiem
– zwarcia wewnątrz, powodujące samoistne włączanie się świateł
– zacinanie się elementów z tworzywa – podczas obrotów pokrętłem czuć opór
– utrudniony ruch
– przerywane działanie świateł
– działa jedna funkcja, a nie działa inna. Czyli np. na skutek uszkodzenia styku nie można uruchomić świateł długich, a działają światła mijania.
Co się psuje? Dochodzi do zwarć w stykach, pojawia się korozja, utrudniająca albo uniemożliwiająca przepływ prądu. Łamią się elementy z tworzywa, uszkadzają się sprężynki, zanika smar, przez co elementy ruchome poruszają się z trudem. Elementy z tworzywa wycierają się.
Na skutek wcześniejszych zwarć i nagrzewania się elementów metalowych, może też dochodzić do wytopienia się części z tworzywa.
Naprawa przełącznika świateł – czy jest możliwa?
Teoretycznie, w nielicznych przypadkach – jest. Można np. wyczyścić zaśniedziały styk, albo nasmarować element z tworzywa, który porusza się z trudem.
Ale w większości przypadków – należy zamontować nowy przełącznik.
Wymiana przełącznika świateł – jak przebiega?
Najlepiej zlecić ją w warsztacie. Nie powinna trwać długo, ani kosztować drogo, albowiem w zdecydowanej większości przypadków wymienia się tylko jeden przełącznik, a sama naprawa nie wymaga demontażu kierownicy i odłączenia poduszki powietrznej.
Są jednak auta, w których wszystkie przełączniki są zespolone i awaria jednego wymaga wymiany wszystkich. Do tego jeszcze trzeba zdjąć kierownicę, żeby móc je zamontować.
W standardowym przypadku:
– trzeba odłączyć zasilanie (wyłączyć akumulator, aby nie narazić się na wystrzelenie poduszki i aby nie spowodować zwarcia)
– zdemontować osłonę kolumny kierownicy – górną i dolną
– uzyskać dostęp do przełącznika
– odkręcić śruby trzymające obudowę przełącznika
– odpiąć kostkę albo kostki z przewodami elektrycznymi.
Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.
Nowy przełącznik świateł do popularnych modeli aut kosztuje kilkadziesiąt złotych.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ</strong