Co to jest sterownik ABS? Objawy awarii i naprawa sterownika ABS

Jakie są objawy awarii sterownika ABS? Czy możliwa jest naprawa sterownika ABS? Jak działa i jak jest zbudowany sterownik ABS?

Układ bezpieczeństwa aktywnego – > ABS to od wielu lat standardowe wyposażenie samochodów. System ABS chroni przed poślizgiem w trakcie hamowania. ABS zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. Do zablokowania koła dochodzi wtedy, gdy kolo traci przyczepność do nawierzchni. Wówczas samochód jedzie po mokrej albo oblodzonej drodze jak po lodowisku. Dzięki ABS do takiej sytuacji nie dochodzi.

Co to jest sterownik ABS? Objawy awarii i naprawa sterownika ABS
Michał Lisiak Motorewia

Sterownik ABS – co to jest? Gdzie montuje się sterownik ABS?

Sterownik ABS to komputer sterujący całym systemem bezpieczeństwa aktywnego. Komputer sterujący ABS występuje jedynie w autach, w których jest tylko system ABS. Jeśli samochód ma na wyposażeniu – > system ESP to on zarządza pracą wszystkich podległych mu systemów, w tym ABS i – > ASR.

Sterownik ABS montowany jest pod maską samochodu, w komorze silnika. Ma on rozbudowany port, do którego podłączona jest wiązka przewodów elektrycznych. Łączy ona sterownik ABS z:
• Instalacją elektryczną samochodu;
• Czterema – > czujnikami prędkości obrotowej ABS, zamontowanymi przy kołach;
• Sterownikiem elektrycznym pompy ABS, która jest wpięta w układ hamulcowy samochodu. Standardowo sterownik ABS jest montowany obok pompy hydraulicznej;
• Systemem OBD 2 i lampką kontrolką na desce rozdzielczej.

Co to jest sterownik ABS? Objawy awarii i naprawa sterownika ABS
Michał Lisiak Motorewia

Jak działa sterownik ABS?

Sterownik ABS zbiera informacje z czterech czujników prędkości obrotowej, umieszczonych przy kołach auta. Sterowniki przekazują sygnały, które są analizowane przez oprogramowanie sterownika.
Wszystkie koła powinny mieć tą samą prędkość podczas hamowania i powinny zacząć obracać się coraz wolniej. Jeśli podczas hamowania prędkość jednego z kół się zmienia, jest ono przyhamowywane w sposób pulsacyjny.
Sterownik wysyła sygnał do pompy hydraulicznej, a ta moduluje działanie układu hamulcowego. Zamiast stałego nacisku na zacisk hamulcowy, do blokującego się koła wysyłany jest nacisk pulsacyjny. Sprawia on, że koło odzyskuje przyczepność.

Sterownik ABS to płytka drukowana z elementami elektronicznymi i wgranym oprogramowaniem oraz portem dla wiązki przewodów. Sterownik zamknięty jest w szczelnej, metalowej obudowie.

Co to jest sterownik ABS? Objawy awarii i naprawa sterownika ABS
Michał Lisiak Motorewia.pl

Awaria sterownika ABS objawy i przyczyny

Dlaczego sterownik ABS się psuje? Co może spowodować jego uszkodzenia?
• Przede wszystkim wilgoć, która dostaje się do środka sterownika. Miniaturowe kropelki wody niosą ze sobą różne zanieczyszczenia. Elementy na płytce drukowanej są przez to narażone na korozję, zwłaszcza ich cieniutkie nóżki. Ponadto na skutek różnicy potencjałów w zanieczyszczonej wodzie dochodzi do mikro zwarć.
• Powodem powyższych uszkodzeń sterownika może być parkowanie auta na mokrym terenie, zalanie auta w trakcie powodzi lub wjeżdżanie w głębokie kałuże.
• Korozja może również atakować złącza we wtyczce, przez co sterownik nie będzie mógł odpowiednio komunikować się z czujnikami.
• Sterownik może zostać uszkodzony mechanicznie w trakcie wypadku. Bardzo rzadko zdarzają się problemy spowodowane mechanicznym uszkodzeniem wtyczki w trakcie amatorskiej naprawy innych podzespołów.

Co to jest sterownik ABS? Objawy awarii i naprawa sterownika ABS
Pompa ABS Michał Lisiak Motorewia.pl

Objawy awarii sterownika ABS

Typowe objawy awarii sterownika ABS to: migotanie kontrolki ABS na desce rozdzielczej, komunikaty o awarii sterownika na ekranie komputera pokładowego, brak działania systemu ABS albo działanie przerywane.
Proszę pamiętać, że ABS jest podstawowym systemem aktywnego bezpieczeństwa w hierarchii. W razie awarii systemu ABS albo jego czujników prędkości obrotowej kół nie będą działać także systemy ASR i ESP oraz dodatkowe, korzystające z sygnałów z czujników prędkości obrotowej kół. To między innymi system ułatwiający zjazd ze wzniesienia albo system zapobiegający staczaniu się podczas ruszania pod górę.

Naprawa sterownika ABS czy wymiana sterownika ABS?

W przypadku starszych samochodów warto rozważyć zakup sprawnego, nieskorodowanego czujnika z demontażu i powierzenie jego montażu specjaliście.
W nowszych autach też można skorzystać z takiego rozwiązania. Warto pamiętać, że są też firmy, gdzie możliwa jest naprawa sterownika ABS.
Na czym polega naprawa sterownika ABS? Specjalista sprawdza stan podzespołów elektronicznych pod kątem wizualnym. Czasami wystarczy wymienić kondensator, który może mieć skorodowane nóżki. Specjalista sprawdza drożność magistrali elektrycznych i działanie poszczególnych elementów na płytce. Jeśli naprawa jest możliwa i opłacalna, elementy są czyszczone lub wymieniane na nowe.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.