Karbonowe wały napędowe - wały napędowe z karbonu - czy warto

Karbon (włókno węglowe) to materiał bardzo lekki i równocześnie wytrzymały. Nadaje się do bardzo wielu zastosowań. Jednym z nich są wały napędowe, kluczowe elementy układu przeniesienia napędu. Wały napędowe z karbonu zwiększają osiągi auta, chronią łożyska skrzyni i dyferencjału, zapewniają lepszą reakcję na gaz i większą wytrzymałość na zużycie. Teoretycznie, wały napędowe z włókna węglowego stosuje się najczęściej w autach sportowych. Ale można je też montować w standardowych pojazdach, z napędem na tył i na obie osie.

Wał napędowy to element układu przeniesienia napędu, stosowany w samochodach z napędem na tylną oś a także w autach z napędem na obie osie. W tym także w samochodach z elektronicznie dołączanym napędem na tylną oś, ze sprzęgłem Haldex.
Zadaniem wału napędowego jest przenoszenie napędu ze skrzyni biegów albo skrzyni rozdzielczej na tylny most, przedni most lub do sprzęgła Haldex.
Wał napędowy jest najczęściej produkowany ze stali. To element, który pracuje w bardzo ciężkich warunkach. Jest narażony na skrzywienie i korozję. Między innymi dlatego stosuje się podpory wału napędowego.
Wystarczy wyobrazić sobie, że wał napędowy musi się obracać z taką samą prędkością, jak wał korbowy w silniku. Ponadto w trakcie pracy, na skutek działania zawieszenia, wał napędowy musi zmieniać swoją długość (robi to dzięki wielowypustowi).

 

Jak narodził się pomysł na produkcję wałów napędowych z włókna węglowego?

Firma Krawczyk Steel & Carbon Driveshafts od lat zajmuje się regeneracją wałów napędowych. Z czasem pojawił się pomysł, aby poprawić to, co producenci montują w samochodach. I tak inżynierowie firmy Krawczyk Steel & Carbon Driveshafts postanowili opracować zupełnie nową technologię.

Wymagało to czasu i opracowania innych technologii. Na przykład łączenia karbonu ze stalą i aluminium. Prace nad finalnym produktem trwały przez kilka lat. Nim nowoczesne wały napędowe z karbonu trafiły do sprzedaży, były testowane. Przeprowadzono między innymi testy wytrzymałościowe w laboratorium Linte2 na Politechnice Gdańskiej. Udało się uzyskać potwierdzoną wytrzymałość wałów do 1200 Nm (jeśli auto jest użytkowane w standardowy sposób).

Materiały firmy Krawczyk
Materiały firmy Krawczyk

Dlaczego warto zamontować wał napędowy z karbonu zamiast standardowego wału ze stali? Jakie są zalety stosowania wałów napędowych z karbonu?

Ze względu na właściwości karbonu, cały wał jest lżejszy od standardowego. Przez to masa wirująca i moment bezwładności są mniejsze.
Jak to wpływa na samochód?
Auto ma lepsze osiągi – znacznie lepiej przyspiesza. Reakcja na naciśnięcie gazu jest szybsza.
Łożyska skrzyni biegów i dyferencjałów są poddane mniejszej presji i zużywają się wolniej.

Wał napędowy z karbonu jest czterokrotnie mocniejszy niż stal i siedmiokrotnie mocniejszy niż aluminium. Dzięki temu wał napędowy z karbonu jest bardziej wytrzymały na zużycie. Jest też bardziej odporny na korozję i promieniowanie UV. Jest też bardziej odporny na wibracje.
Całość uzupełnia niecodzienny, unikatowy wygląd. <

<Więcej informacji można uzyskać na stronie https:www.waly-krawczyk.pl

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.