Awaria pompy podciśnienia układu hamulcowego powoduje, że znacznie spada skuteczność pracy układu hamulcowego. Co prawda, jeszcze możemy hamować, ale musimy naciskać hamulec z bardzo dużą siłą. Awaria pompy podciśnienia układu hamulcowego dotyczy aut z silnikami wysokoprężnymi.

Cóż, znowu będziemy nienawistnie ujadać w kierunku silników wysokoprężnych. Taki tu na tej stronie mamy klimat. Powróćmy do naszej pompy.

Do czego potrzebna jest pompa podciśnienia układu hamulcowego?

Jak zbudowany jest typowy układ hamulcowy? Mamy w nim płyn hamulcowy, ciecz roboczą, która krąży w całym układzie. Mamy pompę hamulcową, która po naciśnięciu pedału hamulca wytwarza odpowiednie ciśnienie płynu. Im silniej naciskamy hamulec, tym większe ciśnienie. Płyn krąży w stałych i elastycznych przewodach hamulcowych, które umożliwiają skręcanie kół. O to, z jaką siłą płyn trafi do poszczególnych zacisków, dba korektor siły hamowania. Do tego płyn krąży w dwóch obwodach. Pierwszy łączy przednie prawe i tylne lewe koło. Drugi przednie lewe i tylne prawe koło. Gdyby któryś z obwodów nie zadziałał, zawsze drugi umożliwi zatrzymanie auta poprzez hamowanie na dwóch osiach. Płyn hamulcowy pod odpowiednim ciśnieniem naciska na tłoczki, znajdujące się w zaciskach hamulcowych. Te z kolei, wysuwając się z odpowiednią siłą (zależną od ciśnienia płynu), wymuszają dociskanie powierzchni roboczych klocków hamulcowych do powierzchni roboczych tarcz hamulcowych. Elementy trą o siebie, powodując zwolnienie albo całkowite zatrzymanie pojazdu.

Aby całość działała w odpowiedni sposób, cały układ musi być szczelny, a płyn hamulcowy musi mieć odpowiednie właściwości (nie powinien zawierać powyżej 2 procent wody, bo to drastycznie obniża jego temperaturę wrzenia, co fatalnie odbija się na skuteczności hamowania). Dlatego płyn trzeba wymieniać co dwa lata. W układzie nie może być korozji (a jest ona wynikiem starego płynu hamulcowego, który traci swe ochronne właściwości antykorozyjne), a klocki i tarcze hamulcowe muszą mieć odpowiednią grubość, muszą być też we właściwy sposób dobrane i właściwie zamontowane, aby mogły ze sobą w odpowiedni sposób współpracować.

Ale… Żeby hamowanie było bardziej skuteczne, producenci stosują dodatkowe, urządzenie, zwiększające ciśnienie płynu hamulcowego.

brake2

Pompa podciśnienia

Pompa hamulcowa reaguje na naciśnięcie pedału hamulca. Im mocniej kierowca go naciska, tym większe ciśnienie. Co można zrobić, żeby zwiększyć skuteczność hamowania? Zastosować pompę podciśnienia. Po naciśnięciu pedału hamulca, zwiększa ona nacisk na tłok pompy hamulcowej, dzięki czemu ciśnienie płynu hamulcowego w układzie jest większe. A to oznacza, że można zahamować łatwiej, szybciej i efektywniej, bez potrzeby wciskania hamulca w podłogę.

W autach z silnikami benzynowymi stosuje się serwo hamulcowe, które zasilanej jest przez podciśnienie, z układu dolotowego. W silnikach wysokoprężnych stosuje się pompę próżniową – bohaterkę naszego artykułu. I tak doszliśmy do sedna sprawy, ale za chwilę jeszcze całość zagmatwamy. Albowiem…

 

W nowoczesnych autach układ hamulcowy włączony jest w działanie szeregu układów bezpieczeństwa. To na przykład standardowa trójca – ABS, układ zapobiegający blokowaniu się kół przy hamowaniu, ASR – układ kontroli trakcji (ułatwiający ruszanie) oraz ESP, układ zapobiegający wpadnięciu w poślizg. ESP jest układem nadrzędnym, który rządzi całością.ABS i ASR korzystają z czujników prędkości obrotowej na kołach. ESP ma cały szereg swoich czujników. Układy te posiadają dodatkowy układ hydrauliczny, sterujący ciśnieniem płynu hamulcowego i jego rozłożeniem na poszczególne koła.

Przykładowo w czasie ruszania na śliskiej nawierzchni, jedno z kół napędowych wpada w poślizg. Sterownik układu ASR wykrywa go i przyhamowuje ślizgające się koło.

Powracamy do naszej pompy podciśnienia

Ten świetny podzespół pozwala na wielokrotnie zwiększenie siły nacisku stopy na pedał hamulca.

Wiele osób, które przesiądą się na chwilę do starszego auta, które nie ma pompy podciśnienia, dojdzie do wniosku, że auto nie ma hamulców! Trzeba się będzie bowiem z powrotem przyzwyczaić do brutalnego dociskania hamulca do podłogi, gdy w nowszym aucie wystarczyło go lekko wcisnąć.

Próżniowe pompy podciśnienia montuje się seryjnie w każdym, współczesnym aucie z silnikiem wysokoprężnym, albowiem w silnikach tych nie ma podciśnienia. Pompa próżniowa generuje ciśnienie do 0,9 bara. Pompy napędzane są w różny sposób, w zależności od konstrukcji – przez krzywki, paski, łańcuchy, tarcze, popychacze, a nawet bezpośrednio przez wałek rozrządu (pompa jest wówczas montowana do głowicy cylindrów). Do właściwego działania pompa potrzebuje oleju silnikowego, który ją uszczelnia i smaruje.

W niektórych autach stosuje się pompy tandemowe – połączone pompy paliwa i podciśnienia. Przykładem mogą być niektóre silniki TDI.

Objawy awarii pompy podciśnienia układu hamulcowego

  • • Twardy hamulec
  • • Mniejsza skuteczność hamowania
  • • Wycieki płynu hamulcowego poprzez nieszczelności w pompie

httpss://www.youtube.com/watch?v=0sj5d48mcss

Naprawa pompy podciśnienia układu hamulcowego

Pomp podciśnienia, jak to zwykle bywa, nie naprawia się. Trzeba je wymienić na nowe. Usługa wymiany to koszt ok. 100 – 200 zł w zależności od warsztatu.

A ile kosztuje sama pompa?

  • Mazda 3 1.6 DI – ok. 500 zł
  • Skoda Octavia 1.9 TDI 105 KM – 750 zł
  • Fiat Grande Punto 1.9 Multijet 120KM – od 550 zł
  • Ford Mondeo IV 2.2 TDCI 175KM – od 420 zł

Przy okazji wymiany pompy trzeba będzie też wymienić płyn hamulcowy.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.