Jak rozpoznać uszkodzony przewód układu chłodzenia? Jak naprawić uszkodzony przewód układu chłodzenia? Czym grozi uszkodzenie przewodów układu chłodzenia? Czy pękające węże układu chłodzenia to tylko domena starych aut? Czy pękające węże układu chłodzenia mogą zaskoczyć także kierowcę młodszego samochodu?
Pękające węże układu chłodzenia najczęściej pojawiają się w starszych samochodach, ale zdarzają się przypadki awarii (na szczęście sporadyczne) w autach kilkuletnich.
Układ chłodzenia dba o to, aby odprowadzić nadmiar ciepła z pracującego silnika i utrzymać jednostkę napędową w odpowiedniej temperaturze roboczej.
Od kondycji układu chłodniczego zależy nie tylko właściwa praca silnika, ale także działanie ogrzewania kabiny (rozgrzany płyn chłodniczy przepływa przez nagrzewnicę, gdzie ogrzewa powietrze, pompowane do wnętrza kabiny przez wentylator).
Płyn chłodniczy jest płynną częścią układu chłodzenia. Pompa cieczy chłodzącej (pompa wody) wprowadza go w ruch i nadaje mu ciśnienie, dzięki któremu płyn opływa silnik, nagrzewnicę, elementy osprzętu silnika (np. przepustnicę, chłodnicę zaworu EGR) a następnie powraca do chłodnicy, aby oddać nadmiar ciepła. Standardowo, płyn chłodniczy rozgrzewa się do ok. 90 st. Celsjusza, ale we współczesnych samochodach może to być nawet 110 st. C.
Płyn z chłodnicy do silnika płynie przewodami gumowymi przewodami chłodniczymi. W podobny sposób wraca. Przewody gumowe układu chłodzenia, o mniejszej średnicy, znajdziemy także w pobliżu silnika.
Układ chłodzenia musi być szczelny. Wszelakie nieszczelności powodują wycieki płynu chłodniczego. Czym grożą wycieki płynu chłodniczego?
Im mniejsza ilość płynu w układzie, tym mniejsza wydajność układu chłodzenia. Układ nie jest w stanie odbierać ciepła z silnika i innych części. Czym to grozi?
• Degradacją oleju silnikowego, którzy po przegrzaniu traci właściwości ochronne i nadaje się do wymiany;
• Przegrzaniem silnika, które może skutkować wypaleniem uszczelki pod głowicą;
• Zatarciem silnika, na skutek utraty właściwości smarnych przez olej silnikowy. Zatarcie w większości przypadków jest równoznaczne z całkowitym zniszczeniem silnika.
Dlaczego węże układu chłodniczego ulegają awariom?
Guma, z której wykonane są węże, starzeje się na skutek szeregu czynników, między innymi utleniania. Guma jest również narażona na uszkodzenia mechaniczne (uderzenie ostrego kamienia w dolny wąż układu chłodzenia), uszkodzenia chemiczne (na skutek styku z różnymi substancjami i płynami eksploatacyjnymi), jak również na uszkodzenia termiczne (zetknięcie się z gorącym blokiem silnika). Często korodują opaski metalowe, którymi węże układu chłodzenia są mocowane do łączników z tworzywa, albo z metalu0.
Powodem wycieku płynu chłodniczego może być zbyt słabe dokręcenie opaski. Jednak z kolei zbyt mocne może spowodować uszkodzenie łącznika z tworzywa sztucznego. A tego już nie da się naprawić.
Typowy przewód układu chłodzenia to nie jest jedynie gumowy wąż. Przewód układu chłodzenia składa się z korpusu, wzmocnienia oraz powłoki zewnętrznej. Dzięki temu węże są trwałe i mogą mieć różne kształty. Jest to niezbędne w nowoczesnych autach, gdzie miejsca pod maską jest niewiele.
Jak rozpoznać uszkodzone węże układu chłodzenia?
• Przewód układu chłodzenia jest skręcony albo złamany – co może być tego powodem? Najczęściej niewłaściwy montaż, albo niechlujna naprawa innych części. Taki przewód ma mniejszą przepustowość przez co ogranicza wydajność układu chłodzenia.
• Przewód układu chłodzenia dotykał do gorącego bloku silnika, głowicy silnika, turbiny, kolektora wylotowego itd. Zetknięcie się z gorącą częścią z pewnością uszkodziło przewód. Co mogło być powodem zetknięcia się? Zły montaż węża chłodniczego, jego spadnięcie z prowadnicy, brak osłon silnika (np. niezamontowanie górnej osłony silnika).
• Przewód układu chłodzenia uległ uszkodzeniu na skutek degradacji elektrochemicznej. Jak rozpoznać? Końcówki przewodów chłodniczych (przy mocowaniach obejmami) robią się miękkie. Co jest powodem uszkodzenia? Ładunek elektryczny, generowany przez metale, znajdujące się w układzie chłodzenia. Istnieje duże ryzyko pęknięcia przewodu. Jeśli zrobił się miękki przy miejscach montażowych (łącznikach), należy go jak najszybciej wymienić na nowy.
Niektóre przewody układu chłodzenia, produkowane przez markowych producentów, są odporne na degradację elektrochemiczną.
• Pojawiły się ślady płynu chłodniczego na przewodach, albo w miejscach ich montażu do króćca układu chłodzenia, chłodnicy lub bloku silnika. Dobrze, gdy płyn chłodniczy ma jasny kolor, wówczas można zauważyć, gdzie jest wyciek. Można to też sprawdzić przy pomocy białej chusteczki higienicznej – po prostu trzeba nią przetrzeć końcówki przewodów i sprawdzić, gdzie są ślady płynu chłodniczego.
Co może być powodem? Uszkodzenie mechaniczne przewodu, zbyt delikatne dokręcenie obejmy (wystarczy dokręcić), zbyt mocne dokręcenie obejmy, które spowodowało pęknięcie łącznika.
• Przetarcia węży układu chłodzenia, które wyglądają tak, jakby ktoś zerwał zewnętrzną warstwę przewodu za pomocą pilnika albo papieru ściernego. Powodem jest ocieranie się przewodów w czasie jazdy o jakiś element silnika. Najprawdopodobniej powodem problemu jest złe umiejscowienie przewodu – zły montaż, brak prowadnicy, brak osłony silnika, montaż złego przewodu, o niewłaściwym kształcie itd.
• Przewód układu chłodzenia wyraźnie napęczniał, mogą być nawet widoczne bąble. Powodem tego jest przegrzanie przewodu chłodzenia, spowodowane zbyt małą ilością płynu chłodniczego w układzie, albo jego całkowitym brakiem.
• Przewód układu chłodzenia zrobił się sztywny, błyszczący i popękany. Oznacza to, że doszło do uszkodzenia wewnętrznego na skutek przegrzania. Powody są takie same, jak w poprzednim akapicie.
• Na przewodzie pojawiły się poprzeczne pęknięcia, które wyglądają tak, jakby ktoś ponacinał przewód chłodniczy nożem, w poprzek. Powodem jest wpływ ozonu, który ma negatywny wpływ na wszystkie części gumowe (tak samo działa na uszczelki drzwi). Pęknięcia pojawiają się przede wszystkim na łukach przewodów.
• Wąż układu chłodniczego zrobił się bardzo miękki, a dodatkowo pojawiły się na nim wybrzuszenia. Tak dzieje się najczęściej wtedy, gdy wąż został zanieczyszczony olejem silnikowym. Skąd olej wziął się na wężu? Z wycieków (np. zużytych uszczelniaczy wałków rozrządu lub wału korbowego, z bloku silnika, gdzie przecieka z uszkodzonej uszczelki pod pokrywą zaworów), z powodu niechlujnego dolewania oleju do silnika, powodującego zabrudzenie przewodów chłodniczych, a także z powodu awarii uszczelki pod głowicą, na skutek czego olej silnikowy dostaje się do układu chłodzenia.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
Układ chłodzenia jest niezwykle ważny dla właściwej pracy silnika. Jego zadaniem jest utrzymywanie jednostki napędowej w odpowiedniej temperaturze. Jak sprawdzić układ chłodzenia w samochodzie? Podczas kontroli układu należy sprawdzić węże układu chłodzenia (przewody układu chłodzenia). To podzespoły mające kluczowy wpływ na sprawność układu chłodzenia. Weryfikacja układu chłodzenia nie może obejść się bez nich. Ogromnym zagrożeniem dla właściwej pracy silnika jest nieszczelny układ chłodzenia. Objawy nieszczelności to najczęściej wycieki płynu chłodniczego. Podciśnienie w układzie chłodzenia powoduje wyrzucanie płynu. Niezbędna jest diagnostyka termostatu, trzeba też wiedzieć, jak sprawdzić drożność chłodnicy. Każdy kierowca powinien także wiedzieć, jak działa zbiornik wyrównawczy płynu chłodniczego. To podstawowe części układu, tak samo jak węże układu chłodzenia. Pękające przewody układu chłodzenia to problem, który teoretycznie, dotyka właścicieli starszych samochodów. Teoretycznie, albowiem pękające węże układu chłodzenia mogą zaskoczyć także właściciela kilkuletniego samochodu. Jak naprawić wąż od chłodnicy? Najlepiej wymienić go na nowy, a podczas jazdy można spróbować go załatać taśmą samowulkanizującą albo bandażem naprawczym. Najlepszym jednak sposobem naprawy jest wymiana pękniętego weża na nowy, na przykład wymiana górnego węża chłodnicy. Wielu kierowców zadaje sobie pytanie – czy można jechać z uszkodzoną chłodnicą? Co robić, jeśli brak płynu w chłodnicy? Czy można jechać? Naszym zdaniem lepiej nie ryzykować. Grozi to przegrzaniem albo zniszczeniem silnika na skutek zatarcia. Nasz portal motoryzacyjny (tematyka samochody i motoryzacja) przygotował poradnik motoryzacyjny (poradnik serwisowy) o tym, jak poradzić sobie w przypadku awarii węży układu chłodzenia. Jego autorem jest dziennikarz motoryzacyjny Michał Lisiak.