Pompa cieczy chłodzącej (pompa wody) to podstawowy i najważniejszy element układu chłodzenia w samochodzie. To także jedyny element mechaniczny w układzie chłodzenia.
Co to jest pompa wody (pompa cieczy chłodzącej) w samochodzie? Jak działa pompa cieczy chłodzącej?

Układ chłodzenia w samochodzie z silnikiem spalinowym rozpoczyna pracę zaraz po włączeniu silnika. Układ może pracować właśnie dzięki pompie cieczy chłodzącej.

Pompa cieczy chłodzącej – co to jest?

Pompa cieczy chłodzącej to najważniejszy element układu chłodzenia w samochodzie z silnikiem benzynowym lub diesla.
Pompa cieczy chłodzącej jest napędzana przez napęd rozrządu (pasek rozrządu albo łańcuch rozrządu, w zależności od zastosowanego rozwiązania). Pompa zaczyna pracę zaraz po uruchomieniu jednostki napędowej.

Automotive coolant pump 6C1Q-8K500-AF © Raimond Spekking

Jaką rolę pełni pompa cieczy chłodzącej?

Pompa cieczy chłodzącej wprowadza w obieg płyn chłodniczy, dzięki czemu może on krążyć w układzie chłodzenia. Pompa cieczy chłodzącej nadaje płynowi odpowiednie ciśnienie.

Jak zbudowana jest pompa cieczy chłodzącej (pompa wody) w samochodzie?

Pompa cieczy chłodzącej jest zamocowana do bloku silnika.
To podzespół, który ma bardzo prostą budowę.
Składa się on z:
– metalowej obudowy;
– metalowego wirnika;
– koła zębatego;
– ułożyskowanej osi, na której zamontowany jest metalowy wirnik i koło zębate;
– gumowych uszczelnień;
– przyłączy dla przewodów, doprowadzających i odprowadzających płyn chłodniczy z pompy.

Po uruchomieniu silnika, napęd rozrządu (pasek albo łańcuch rozrządu) zaczyna pracować, przekazując moc z koła zębatego na wale korbowym na koło zębate na wałku rozrządu (albo na koła zębate na dwóch wałkach rozrządu).
Napęd rozrządu napędza także pompę cieczy chłodzącej (oraz pompę oleju silnikowego).

Ruch obiegowy paska rozrządu albo łańcucha rozrządu powoduje, że koło zębate pompy cieczy chłodzącej zaczyna się kręcić. Koło zębate pompy cieczy chłodzącej jest zamontowane na tym samym wałku co wirnik.
Obracający się wirnik powoduje ruch cieczy chłodzącej (płynu chłodniczego) w układzie chłodzenia. Im większe obroty silnika, tym szybsza praca pompy i większe ciśnienie płynu chłodniczego w układzie.

Automotive coolant pump 6C1Q-8K500-AF – opened © Raimond Spekking

Kiedy wymieniać pompę cieczy chłodzącej?

Pompę cieczy chłodzącej należy wymieniać przy objawach awarii, najczęściej powodowanych przez zatarcie łożysk. Pompa wówczas bardzo hałasuje, zwłaszcza zaraz po uruchomieniu silnika. Hałas jest metaliczny, głośniejszy od pracy silnika.
Pompę cieczy chłodzącej należy wymieniać, jeśli dochodzi do wycieków, spowodowanych uszkodzeniami jej uszczelnień. Powodem uszkodzeń może być stary płyn chłodniczy (utracił właściwości ochronne dla elementów gumowych), albo woda w układzie.

Pompę cieczy chłodzącej należy zawsze wymieniać podczas wymiany rozrządu (paska albo łańcucha rozrządu). Pompy są często dostępne w zestawach rozrządu (z paskiem, kołem napinającym itd.).

Przeczytaj również: inne rozwiązanie: Elektrycznie sterowana pompa cieczy chłodzącej (elektroniczna pompa wody) – co to jest i jak działa

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.