Z jakich elementów składa się układ chłodzenia w typowym, współczesnym samochodzie? Jaką rolę pełnią poszczególne elementy w układzie chłodzenia?

Układ chłodzenia to jeden z najważniejszych układów w samochodzie. Zapewnia on optymalną pracę silnika oraz wielu innych podzespołów. Chroni silnik przed przegrzaniem i częściowo, także przed zatarciem.
Każdy kierowca powinien wiedzieć, z jakich elementów składa się typowy układ chłodzenia w samochodzie.

Układ chłodzenia – jak jest zbudowany?

W skład układu chłodzenia w samochodzie wchodzą następujące elementy:
– pompa cieczy chłodzącej albo pompa wody – nadaje ciśnienie i wprowadza płyn chłodniczy w ruch. Jest napędzana przez pasek rozrządu, łańcuch rozrządu albo pasek wieloklinowy (rzadko).
– termostat standardowy (działający tylko w pozycji otwartej lub zamkniętej)
albo termostat sterowany elektronicznie.
– obudowa termostatu.
– chłodnica – element zamontowany z przodu samochodu, w którym płyn chłodniczy oddaje nadmiar ciepła. Jest chłodzona strumieniem powietrza (ukierunkowanym przez wloty powietrza na atrapie chłodnicy i w zderzaku) i przez wentylator (kiedy samochód nie jedzie, jedzie z małą prędkością albo stoi w korku).
– korek chłodnicy.
– wentylator chłodnicy – element, który chłodzi chłodnicę od strony silnika. Może być napędzany przez silnik elektryczny (najczęściej) albo sprzęgło wiskotyczne.
gumowe przewody układu chłodzenia. Prowadzą płyn chłodniczy pomiędzy poszczególnymi elementami.
– króćce przyłączeniowe przewodów gumowych i z tworzywa.
– kanały chłodnicze w silniku. Ich zadaniem jest odbieranie ciepła z jednostki napędowej.
– zbiorniczek wyrównawczy.
– nagrzewnica – element pośredni. Płyn chłodniczy przepływa przez niego i oddaje ciepło, które jest pompowane do wnętrza kabiny auta przez wentylatory.
– czujnik temperatury cieczy chłodzącej.
– korek spustowy cieczy chłodzącej.
– zawór do odpowietrzania układu chłodzenia.
płyn chłodniczy.

 

Dodatkowe elementy układu chłodzenia

W niektórych samochodach układ chłodzenia jest bardziej rozbudowany i przepływa przez dodatkowe elementy wyposażenia auta.
Mogą to być:
– chłodnica oleju silnikowego.
– chłodnica oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów.
– chłodnica spalin zaworu recyrkulacji spalin EGR.
– chłodnica reduktora w autach, w których zamontowana jest instalacja gazowa LPG.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.