W naszym kompendium wiedzy o układzie chłodzenia pisaliśmy już o pompie wody (pompie cieczy chłodzącej), która jest najważniejszym elementem układu chłodzenia. Standardowe rozwiązanie to pompa cieczy chłodzącej, napędzana przez napęd rozrządu (pasek rozrządu albo łańcuch rozrządu). Jest też inne rozwiązanie, stosowanie w niektórych pojazdach z silnikami spalinowymi (głównie z systemem start – stop) i w autach z napędem hybrydowym. To pompa cieczy chłodzącej (pompa wody) z napędem elektrycznym.

Nie jest to rozwiązanie nowe. Pierwsze pompy wody, napędzane przez silnik elektryczny i sterowane elektronicznie, zostały wprowadzone przez firmę BMW już w 2004 roku. Obecnie takie rozwiązania są stosowane przede wszystkim w autach wyposażonych w układ start – stop oraz wyposażonych w napęd hybrydowy.

Elektrycznie napędzania i elektronicznie sterowana pompa cieczy chłodzącej to także element wyposażenia „samochodów” w 100 procentach elektrycznych.

Dlaczegto stosuje się elektrycznie sterowane pompy cieczy chłodzącej?

Taka pompa nie obciąża silnika. Przez to napęd rozrządu jest mniej obciążony i nie ma dodatkowego ryzyka zerwania napędu rozrządu, w razie uszkodzenia łożyska w pompie wody.

Pompa jest elektronicznie sterowana przez sterownik silnika. Zatem komputer sterujący pracą silnika ustala jej obroty – zależnie od zapotrzebowania na chłodzenie silnika.
Zaraz po uruchomieniu silnika potrzebne jest mniejsze ciśnienie w układzie chłodzenia, aby silnik mógł szybko osiągnąć temperaturę roboczą. Zatem pompa może pracować z mniejszą prędkością.
Przy silnym obciążeniu silnika (duża prędkość obrotowa, dodatkowo gorący dzień) pompa wody pracuje z większymi obrotami.

Pompa wody napędzana elektrycznie może też pracować po wyłączeniu silnika. Zatem może schładzać jednostkę napędową, gdy sterownik systemu start – stop wyłączył silnik po zatrzymaniu auta. Albo taka pompa może pracować jeszcze kilkadziesiąt sekund po wyłączeniu silnika, po zatrzymaniu się. Dzięki temu zapobiega możliwości wystąpienia miejscowego przegrzania jednostki napędowej.

W przeciwieństwie do standardowej pompy wody, napędzanej przez napęd rozrządu (pasek rozrządu albo łańcuch), elektrycznie napędzana pompa cieczy chłodzącej nie musi być montowana do bloku silnika, w pobliżu rozrządu. Może być zamontowana w dowolnym miejscu pod maską, co ułatwia rozmieszczenie elementów.

Największą zaletą takiej pompy jest to, że przy jej odpowiednim umieszczeniu ciecz chłodząca może być dystrybuowana na środek silnika, a dalej do cylindrów. Przez to wszystkie cylindry są chłodzone równomiernie. W przypadku standardowej pompy cieczy chłodzącej, szybciej chłodzone są te cylindry, które znajdują się po stronie montażu pompy wody.

Wady elektrycznie sterowanej pompy wody

Jest droższa od standardowej. W przypadku awarii trzeba przeprowadzić diagnostykę komputerową.

Ile kosztuje elektryczna pompa wody (elektroniczna pompa wody – czasem stosuje się też takie określenie)?

Przykład BMW1. Część firmy Pierburg kosztuje od 1100 do 1600 zł.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.