Czy samochód elektryczny potrzebuje płynu chłodniczego, produkowanego z wody zdemineralizowanej i glikolu? Podobnego do tego, jaki jest używany w samochodach z silnikami spalinowymi? Po co płyn chłodniczy w samochodzie elektrycznym?

W samochodzie elektrycznym nie trzeba nic wymieniać! Auto elektryczne jest bardzo tanie w eksploatacji! Samochód elektryczny jest w stu procentach ekologiczny! Kierowca może liczyć na ogromne oszczędności!
Propaganda dotycząca samochodów elektrycznych nasila się z każdym dniem. Brak w tym merytoryki, wiele trudnych kwestii bardzo ładnie się omija, aby utrzymać ludzi, zafascynowanych technologią „tanich i ekologicznych aut” w błogiej nieświadomości.
Dlatego też powstał ten cykl „Prawda o samochodach elektrycznych”, w którym pojawią się podstawowe informacje o autach EV.

Czy samochód elektryczny wykorzystuje płyn chłodniczy?

 

Jedno z najczęstszych kłamstw na temat aut elektrycznych dotyczy serwisowania pojazdu. Pojazd elektryczny nie posiada oleju silnikowego, oleju przekładniowego, płynu chłodniczego, filtrów itd. Przez to użytkownik może liczyć na „ogromne oszczędności’ a środowisko odetchnie z ulgą.

Photo by Paul Brady on Foter.com / CC BY-NC-ND
Photo by Paul Brady on Foter.com / CC BY-NC-ND

 

Dziś zajmiemy się płynem chłodniczym. Czy samochód elektryczny, taki z prawdziwego zdarzenia, np. Tesla, potrzebuje płynu chłodniczego? Tak. Płyn chłodniczy w samochodzie elektrycznym pełni kilka funkcji:
• Jest niezbędny do chłodzenia silnika samochodu (samo chłodzenie powietrzem jest zdecydowanie niewystarczające.
• Jest niezbędny do chłodzenia baterii litowo jonowych a także do tych podzespołów elektrycznych, które pracują z prądem o wysokim napięciu (np. falownik) i bardzo mocno się grzeją.
• Jest niezbędny do ogrzewania baterii litowo jonowych w niskich temperaturach. Sam jest wówczas podgrzewany za pomocą grzałki elektrycznej. W czasie mrozu bateria litowo jonowa traci sporo pojemności, a tymczasem, przed uruchomieniem pojazdu i przed ewentualnym naładowaniem baterii, musi jeszcze zasilić dodatkową grzałkę.
• Płyn chłodniczy nie jest stosowany do ogrzewania wnętrza kabiny, jak to ma miejsce w pojazdach z silnikami spalinowymi. Do ogrzewania kabiny stosuje się nagrzewnice elektryczne, albo… uwaga… ogrzewanie postojowe, z własnym zbiornikiem… czego? No czego? Benzyny, albo oleju napędowego.

Czy taki płyn trzeba będzie wymieniać? Oczywiście, albowiem będzie on trafił swoje właściwości, np. antykorozyjne. I wówczas podzespoły naszego pięknego, taniego w eksploatacji, zeroemisyjnego, w pełni postępowego samochodu elektrycznego zaczną gnić.

Przeczytaj również: czy samochód elektryczny posiada akumulator 12V?

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.