Termostat – co to jest za podzespół? Termostat z regulacją programową – co to jest? Za co odpowiada termostat? Awaria termostatu – jak ją rozpoznać? Ile kosztuje termostat? Wymiana termostatu – czy jest skomplikowana?

Termostat to niepozorna część układu chłodzenia. Pomimo niewielkich rozmiarów i prostoty konstrukcji, termostat może być powodem szeregu bardzo poważnych problemów.
Awaria termostatu może doprowadzić do wypalenia uszczelki pod głowicą, przegrzania silnika a nawet jego zatarcia.

Awaria termostatu, wymiana termostatu https://www.motorewia.pl
Awaria termostatu, wymiana termostatu https://www.motorewia.pl

 

Termostat – jaką pełni rolę w układzie chłodzenia?

Zaraz po uruchomieniu silnika, zaczyna pracować pompa cieczy chłodzącej. Jest ona najczęściej napędzana przez pasek rozrządu albo łańcuch rozrządu, w zależności, jaka konstrukcja została zastosowana. Może być również napędzana przez dodatkowy łańcuszek albo pasek. Wszystko zależy od tego, ile miejsca miał konstruktor i jak bardzo chciał nam utrudnić życie. A jak jeszcze silnik umieścił wzdłużnie, a rozrząd znalazł się od strony kabiny silnika, to wtedy jest dopiero numer!
Ale powróćmy do naszego termostatu.
Kiedy pracuje pompa cieczy chłodzącej, płyn chłodniczy zaczyna krążyć po układzie chłodzenia. Na początek po tak zwanym, małym obiegu, który omija chłodnicę. Na drodze stoi termostat, który jest zamknięty.
Czemu to ma służyć? Chodzi o to, aby silnik się jak najszybciej rozgrzał i osiągnął temperaturę roboczą, co ma wpływ na odpowiednio niskie spalanie, dobre osiągi i niską emisję spalin.
Kiedy płyn chłodniczy osiągnie odpowiednią temperaturę – np. 90 st. Celsjusza (temperatura jest różna w przypadku różnych jednostek napędowych), termostat otwiera się. Wtedy płyn chłodniczy trafia do dużego obiegu, z chłodnicą. I zaczyna utrzymywać temperaturę roboczą silnika, a nadmiar ciepła oddawać poprzez chłodnicę (wspieraną w krytycznych momentach przez wentylator), a także poprzez nagrzewnicę.

wymiana termostatu https://www.motorewia.pl
wymiana termostatu https://www.motorewia.pl

 

Termostat prosty, z elementem rozszerzalnym i termostat skomplikowany – termostat z regulacją programową

Termostat to zazwyczaj proste urządzenie. Ma uszczelkę, żeby był szczelny i żeby zapobiec wyciekaniu płynu chłodniczego. Posiada czujnik temperatury, element rozszerzalny i siłownik, który w praktyce jest sprężyną.

A dlaczego zazwyczaj? Bo w nowszych samochodach stosuje się nowe rozwiązania – termostaty z regulacją programową, zasilane elektrycznie.

termostat programowalny1


Czemu to służy? Termostat z regulacją programową jest wykorzystywany do odpowiedniego sterowania temperaturą płynu chłodniczego w trakcie pracy jednostki napędowej. Może to robić, sterując przepływem płynu chłodniczego pomiędzy obiegiem małym i dużym. Całym procesem kieruje komputer, sterujący pracą jednostki napędowej, działający w oparciu o dane, zapisane w swojej pamięci.
Zasilanie elektryczne jest doprowadzone do grzałki, która znajduje się wewnątrz termostatu.

termostat programowalny2

 

Jak to działa w praktyce? Np. w sytuacji gdy silnik pracuje pod bardzo dużym obciążeniem? Komputer sterujący pracą silnika zwiększa przepływ prądu do grzałki, znajdującej się wewnątrz termostatu. To powoduje jeszcze większe otwarcie dużego obiegu, dzięki czemu większa ilość płynu trafia do chłodnicy i jest szybciej schładzana.
Jeśli obroty silnika spadają, to wówczas komputer sterujący pracą silnika zmniejsza albo całkowicie wyłącza dopływ prądu do grzałki. Termostat zmniejsza wówczas przepływ płynu chłodniczego do dużego obiegu, co powoduje, że temperatura płynu może wzrosnąć o kilkanaście stopni Celsjusza.

Komputer sterujący pracą silnika może również reagować na bardzo wysoką temperaturę otoczenia poprzez odpowiednie sterowanie termostatem.

Termostat – awaria! Jak ją rozpoznać?

Jeśli temperatura cieczy chłodzącej bardzo szybko osiąga wysokie wartości i równie szybko zaczyna przekraczać ich bezpieczny poziom – mamy do czynienia z zablokowaniem się termostatu w pozycji zamkniętej, na małym obiegu. Istnieje duże zagrożenie przegrzaniem silnika, albo jego zatarciem. Trzeba wziąć poprawkę na gorące, letnie dni, kiedy silnik rozgrzewa się szybciej.
Jeśli temperatura cieczy chłodzącej rośnie bardzo wolno (za wyjątkiem mroźnych dni) i nie jest w stanie osiągnąć średnich wartości, nawet po przejechaniu kilkunastu kilometrów, mamy do czynienia z zablokowaniem się termostatu w pozycji otwartej, na dużym obiegu. Dodatkowe objawy to większe zużycie paliwa i słabe działanie ogrzewania kabiny.
Jeśli dojdzie do uszkodzenia grzałki elektrycznej termostatu z funkcją programowania, mogą występować dodatkowe objawy, związane z niższą mocą i zwiększonym zużyciem paliwa.
Może również pojawić się błąd, do odczytania za pomocą testera diagnostycznego.
Powodem awarii może być nie tylko samo uszkodzenie termostatu, ale np. uszkodzenie przewodu zasilającego, albo zaśniedzenie styków.

DSCF9604

 

Termostat – wymiana. Czy można wymienić samodzielnie>

Wymiana termostatu nie należy do czynności skomplikowanych. Wszystko zależy od stopnia dostępności. W niektórych modelach aut konieczny jest demontaż osłon silnika i paru podzespołów (np. układu dolotowego i akumulatora), aby móc uzyskać dostęp do termostatu.
Zaleca się wymianę płynu chłodniczego przy wymianie termostatu.

Termostat – cena. Ile kosztuje termostat?

Prosty termostat kosztuje ok. 30 – 40 zł. Termostat programowalny, z grzałką, ok. 200 – 250 zł.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.