Pasek rozrządu objawy awarii

Pasek rozrządu to zdecydowanie, najważniejsza część eksploatacyjna silnika samochodu. Jeśli w Twoim aucie producent zastosował pasek rozrządu – warto, abyś poznał/a typowe objawy awarii tej części. Jakie oznaki mogą świadczyć o tym, że pasek rozrządu wymaga wymiany?

Kierowca powinien regularnie serwisować pojazd. Podstawowa czynność serwisowa to regularna wymiana paska rozrządu. Pasek należy wymieniać:
• Wraz z pompą cieczy chłodzącej, a czasami także z napinaczem i rolką prowadzącą – w sprzedaży można znaleźć kompletne zestawy paska rozrządu z pompą wody, rolką prowadzącą, a czasami także napinaczem;
• Pasek rozrządu należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, który określa w instrukcji, co jaki przebieg i co jaki czas należy wymienić pasek;
• Pasek rozrządu należy wymienić po zakupie samochodu używanego;
• Pasek rozrządu należy wymienić po każdym jego demontażu, związanym z naprawą auta. Są różne opinie, jednak złota zasada mówi – raz zdjętego paska nie montuje się ponownie.
• Pasek rozrządu należy wymienić, jeśli został zabrudzony przez ciecz (np. olej wyciekający z silnika, na skutek nieszczelności), albo został uszkodzony mechanicznie.

Po wykonanej czynności serwisowej (wymianie paska rozrządu) często w aucie znajduje się naklejka serwisowa. Jest na niej pokazany przebieg paska pomiędzy poszczególnymi kołami, a także data jego wymiany. Takie naklejki są niemal zawsze dołączane do zestawów wymiany paska rozrządu, warto je stosować, aby pamiętać o jego wymianie.

Oznaki awarii paska rozrządu

Może się jednak zdarzyć, że pasek rozrządu będzie wymagał wymiany na skutek różnych sytuacji, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć.

Jakie oznaki awarii mogą świadczyć o uszkodzeniu paska rozrządu w aucie?
• Uszkodzenia mechaniczne paska – utrata zębów, pęknięcia na bokach, pęknięcia wzdłużne.
• Zabrudzenia paska np. olejem silnikowym.
• Odgłosy uderzeń spod maski, podczas pracy silnika. Mogą świadczyć o tym, że pasek jest zbyt luźny i uderza o osłonę.
• Zapalona kontrolka check engine. Dlaczego się pali? Na skutek problemów, wykrytych przez czujniki położenia wału korbowego i wałka (wałków) rozrządu. Na mocy ich wskazań sterownik wykrywa, że coś jest nie tak. Doszło prawdopodobnie do przestawienia paska rozrządu (przeskoku) i rozsynchronizowania silnika.
• Przygasanie jednostki napędowej przy dojeżdżaniu do świateł, nierówna praca silnika, utrata mocy – to również efekt tzw. przeskoku paska. W najgorszym wypadku przeskok paska może doprowadzić do zderzenia zaworów z tłokami i całkowitego zniszczenia jednostki napędowej.
• Wibracje jednostki napędowej. Rozsynchronizowany silnik może bardzo silnie wibrować.
• Nierówna praca na biegu jałowym. Zazwyczaj powoduje ją awaria układu zapłonowego.
Jednak powodem nierównej pracy (falowania obrotów silnika, widocznego na obrotomierzu) może być również uszkodzony pasek rozrządu (doszło do przeskoku, albo rozciągnięcia).
Wypadanie zapłonów.
• Utrata mocy jednostki napędowej.
Problemy z uruchomieniem silnika.

Co zrobić w przypadku zaistnienia takich problemów? Jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy, w celu weryfikacji stanu paska rozrządu.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.