Awaria mechanizmu wycieraczek albo silnika wycieraczek może przydarzyć się każdemu kierowcy. Najgorzej, jeśli przytrafi się w trakcie deszczowego dnia, bo wówczas zostaje tylko przeczekanie. Zepsuć może się też mechanizm wycieraczek tylnej szyby, ale w tym przypadku problem nie jest już tak dokuczliwy i można bez problemu dojechać do domu.

Awaria mechanizmu wymiany wycieraczek jest uciążliwa i niebezpieczna, bo w przypadku opadów można doprowadzić do wypadku. Trzeba też pamiętać, że mandat za jazdę z niesprawnymi wycieraczkami wynosi 500 zł.


Mechanizm wycieraczek przedniej szyby albo silnik mechanizmu wycieraczek przedniej szyby może zepsuć nagle, ale najczęściej najpierw pojawiają się pewne problemy z działaniem układu, a potem awaria narasta.

Mechanizm przednich wycieraczek


Mechanizm wycieraczek przednich znajduje się w podszybiu, pomiędzy szybą przednią a komorą silnika. Jest tam metalowa rynienka.
Co wchodzi w skład mechanizmu wycieraczek?
• Sterownik wycieraczek;
• Przełącznik zespolony przy kolumnie kierownicy, do sterowania wycieraczkami i natężeniem ich pracy;
• Silnik elektryczny;
• Mechanizm, poruszający wycieraczkami. Dzięki niemu jeden silnik może napędzać dwie przednie wycieraczki.
Układ jest chroniony przed wilgocią, śniegiem czy zanieczyszczeniami przez górną osłonę z tworzywa sztucznego. Sam silnik i jego przyłącze do przewodu zasilająco – sterującego, są szczelnie obudowane. Dodatkowo w miejscu, przekazującym napęd na mechanizm wycieraczek, stosuje się gumową osłonę, zabezpieczającą silnik przed dostaniem się do niego wody.

Photo on Foter.com
Photo on Foter.com

 

Awaria mechanizmu wycieraczek i awaria silnika wycieraczek


Co się może zepsuć w trakcie eksploatacji? Części mechaniczne ulegają zużyciu. Elementy są narażone na wilgoć, wysoką temperaturę, a także na zanieczyszczenia, które zbierają się w podszybiu. Może dojść do wycieków smaru, co doprowadzi do zatarcia mechanizmu. Może dojść do zużycia silnika napędzającego wycieraczki. Czasami na skutek zwarcia wylatuje bezpiecznik, chroniący cały układ przed przepięciem (poza wymianą na nowy, trzeba sprawdzić, co jest powodem tego, że doszło do jego przepalenia – gdzieś pojawiło się zwarcie). Elementy metalowe mogą być podgryzane przez korozję. Uszkodzeniu może ulec przełącznik zespolony do sterowania wycieraczkami. Uszkodzeniu fizycznemu może ulec przewód zasilająco – sterujący, doprowadzony do silnika (przetrze się). Mogą też zaśniedzieć blaszki we wtyczce, którą montuje się w silniku.


Jakie są objawy awarii mechanizmu wycieraczek albo samego silnika? To przede wszystkim niemożność uruchomienia wycieraczek, niewłaściwa praca wycieraczek (przeskakiwanie na szybie, nierównomierny ruch), albo hałas podczas ich pracy (głośna praca silnika, mechaniczny zgrzyt). Może też pojawić się woń spalenizny w przypadku awarii silnika.

Awaria mechanizmu wycieraczek lub awaria silnika wycieraczek – zakup części


Opcje są dwie – albo kupujemy części nowe, albo używane, z demontażu.
Nowe są drogie – zaskakująco drogie! Niewielki silniczek do napędu wycieraczek może kosztować od 700 do 1000 zł, a sam mechanizm wycieraczek – od 200 do 400 zł.

Zestawy z demontażu są tańsze. W dobrych firmach można kupić kompletny zestaw w cenie od 100 do 200 zł. Kompletny zestaw czyli silnik z mechanizmem. Uwaga – warto kupować tylko tam, gdzie udzielana jest gwarancja rozruchowa. W przeciwnym razie można co najwyżej kupić złom, który nie będzie działał.

Jak dobrać nowy mechanizm wycieraczek i nowy silniczek napędu wycieraczek? Nie jest to łatwe. Sam model i marka nie wystarczą. Może się zdarzyć, że w różnych wersjach nadwozia tego samego modelu (np. hatchback i kombi) montowane były inne układy, o innym kształcie. Różnić może się też wtyczka.
Może być też tak, że jedna wersja nadwoziowa pojazdu powstawała w montowni, zlokalizowanej w jednym kraju, a druga w innym (jak np. w przypadku Toyoty Corolli E12, gdzie hatchback powstawał w Wielkiej Brytanii a kombi w Turcji). Każda z montowni miała innego poddostawcę części.

Czy opłaca się kupić sam silniczek albo sam mechanizm? Jeśli właściciel pojazdu chce kupić nowy silnik napędu wycieraczek, to powinien zdemontować z samochodu stary mechanizm i na miejscu, w punkcie sprzedaży sprawdzić, czy silnik pracuje do mechanizmu pod względem mocowania (miejsca montażu śrub) i przede wszystkim, wirnika, który napędza mechanizm wycieraczek. I odwrotnie. Jeśli silnik jest dobry, a właściciel chce kupić mechanizm, trzeba sprawdzić, czy jedno będzie pasować do drugiego.

Uwaga na tanie zamienniki! Do naszego testowego auta zakupiliśmy zamiennik w jednym ze sklepów online. Miał taką samą wielkość, pasował do mocowania, tylko… był skierowanyw przeciwną stroną, co silnik oryginalny, przez co nie mieścił się w podszybiu.


Jak wymienić samodzielnie mechanizm przednich wycieraczek i silnik wycieraczek? Pokażemy to w następnym artykule.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.