Naprawa szyby samochodowej wypełnienie pęknięcia naprawa odprysku

Przednia szyba to okno na świat każdego kierowcy. Niestety, jest to także element wyposażenia karoserii, który jest narażony na uszkodzenia mechaniczne. Jakie są typowe uszkodzenia przedniej szyby? Czy można naprawić odprysk na przedniej szybie? Czy można naprawić pęknięcie przedniej szyby? Czy można naprawić rysy na przedniej szybie?

Przednia szyba do samochodu (szyba czołowa) jest droga albo… bardzo droga

Nowa szyba przednia (szyba czołowa) do prostego auta sprzed 15 lat kosztuje średnio ok. 400 – 600 złotych (zależnie od modelu, wielkości szyby itd.). W przypadku nowszych samochodów ceny nowych szyb przednich są znacząco wyższe. Można przyjąć, że konieczść wymiany przedniej szyby w takim aucie pociągnie za sobą wydatek od 1.500 do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Plus koszt wymiany.

Co jest powodem? Zmiany konstrukcyjne i wyposażenie szyby w nowsze technologie. Standardowo szyba czołowa w samochodzie składa się z dwóch tafli szkła, pomiędzy którymi montowana jest mocna folia. Całość łączy się trwałym i przezroczystym klejem. Taka konstrukcja zapobiega kruszeniu się przedniej szyby w razie jej mechanicznego uszkodzenia. Oczywiście, to nie jest pancerna szyba. Można ją przebić na wylot jakimś ostrym narzędziem. Jednak w razie uderzenia szyba się nie rozpadnie na części (gdzie kawałki szkła mogłyby poranić kierowcę i pasażerów), a także nie zrobi się mleczna. Dzięki temu kierowca zawsze będzie miał zapewnioną widoczność.

Dlaczego zatem szyby przednie (szyby czołowe) mają tak wysokie ceny?
– Znacznie droższe od standardowych są szyby chroniące kierowcę i pasażerów przed promieniowaniem UV i nagrzewaniem się kabiny. Szyby atermiczne są zazwyczaj produkowane ze specjalnego, zielonego szkła, albo są oklejane kilkoma dodatkowymi warstwami folii.
– Szyby czołowe wygłuszone wykorzystują dodatkowe warstwy folii wewnątrz (zamiast jednej), aby wyciszyć szum auta podczas jazdy w prędkościami autostradowymi. Więcej folii, więcej pracy, wyższa cena.
– Jeśli auto jest wyposażone w ekran Head Up, zamontowany przed szybą (od strony wewnętrznej), albo (w najnowszym rozwiązaniu) transparentny ekran, odbijający światło z projektora, zamontowany pomiędzy dwiema taflami szkła przedniej szyby – cena znów wzrasta.
– W szybie mogą być zamontowane płaskie anteny GSM, GPS (dla nawigacji i lokalizatora GPS), a nawet telewizyjne (jeśli system multimedialny, będący na wyposażeniu auta, ma wbudowany odbiornik TV).

– W nowszych autach przednie szyby są dostosowane do współpracy z systemami ADAS. To grupa stale rozwijanych systemów bezpieczeństwa aktywnego i wsparcia kierowcy. Na przedniej szybie, od strony wewnętrznej, montuje się kamery (np. kamerę systemy kontroli utrzymania pasa ruchu albo kamerę monitorującą oznakowanie drogi) i czujniki (np. czujnik deszczu, czujnik świateł). Są one płasko przyklejone do wewnętrznej powierzchni szyby. Uszkodzenie szyby powoduje także ich uszkodzenie. Ponadto, nawet jeśli wymienione wyżej elementy nie uległy uszkodzeniu, trzeba je zdemontować, oczyścić, zastosować nowy transparentny żel i całość skalibrować. Kalibracja to dodatkowy koszt kilkuset złotych.

Nic zatem dziwnego, że skoro przednia szyba jest tak droga, kierowcy szukają sposobów na jej naprawę, a nie wymianę.

Przeczytaj również: Czujnik deszczu – co to jest i jak działa?

To nie pajączek na szybie, to pajączysko Geolina163, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons
To nie pajączek na szybie, to pajączysko
Geolina163, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Pajączek / Odprysk na przedniej szybie – naprawa czy wymiana?

Jak powstaje odprysk na przedniej szybie/ tak zwany pajęczek?
– Na skutek uderzenia kamienia, kawałka asfaltu, śruby poderwanej przez koło innego auta podczas jazdy.
– Na skutek upadku kasztana albo upadku gałęzi z drzewa w trakcie burzy.
– Na skutek uderzenia kulą zamrożonego lodu w trakcie opadów gradu.
Czy można naprawić odprysk na przedniej szybie?
– Można, jeśli jego średnica nie przekracza 2 centymetry. Jeśli jest to pajączek, którego ramiona mają więcej niż 2 centymetry średnicy, naprawa nie będzie możliwa.
– Nie można wykonać naprawy, jeśli uszkodzona została folia, łącząca obie szyby. Folia nie może być przerwana ani zanieczyszczona.
Odprysk na przedniej szybie (pajączek na szybie) – jak przebiega naprawa?
Standardowy sposób naprawy jest następujący:
– Uszkodzone miejsce jest oczyszczane – usuwane są kawałki luźnego szkła.
– Miejsce jest odtłuszczane.
– Uszkodzone miejsce jest izolowane od reszty szyby. Wytwarzana jest próżnia,
– W uszkodzone miejsce wtłaczana jest transparentna żywica.
– Po jej zaschnięciu usuwane są ewentualne niedociągnięcia.
Czy można samodzielnie naprawić odprysk na szybie?
– Teoretycznie są dostępne preparaty do samodzielnej naprawy odprysku na szybie. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest oddanie szyby do naprawy w specjalistycznej firmie.
– Zestaw do samodzielnej naprawy odprysku na przedniej szybie kosztuje ok. 40 złotych. W jego skład wchodzi żywica w strzykawce i dodatkowe elementy. Jednak opinie na jego temat nie są zbyt pozytywne. Naprawa pajączka na szybie ma być wykonana tak, żeby uszkodzenia nie było widać. Zwłaszcza, jeśli jest ono w polu widzenia kierowcy. Jeśli uszkodzenie jest widoczne – to nie jest to naprawa, tylko załatanie dziury w szybie.
Czy można jeździć z odpryskiem na szybie? Jeśli jest w polu widzenia kierowcy, to będzie to bardzo uciążliwe. Poza tym auto nie przejdzie przeglądu. W razie kontroli Policji na pewno zostanie zatrzymany dowód rejestracyjny. Można też liczyć się z mandatem do 500 złotych.

Pęknięcie przedniej szyby – naprawa czy wymiana?

Pęknięcie przedniej szyby może być wynikiem naprężeń w karoserii, które są następstwem wypadku i odniesionych uszkodzeń. Szyba czołowa ma za zadanie nie tylko zapewnienie odpowiedniej widoczności. W pewnym stopniu wpływa ona także na sztywność całej karoserii auta. Jeśli po uszkodzeniu auta w wypadku siły rozkładają się w nieodpowiedni sposób, na szybę wywierana jest stała presja i szyba pęka.
Do pęknięcia może również dojść na skutek silnego nacisku na krawędź szyby, uszkodzenia mechanicznego, uderzenia czymś w dach na skraju szyby, albo wtopienia się w szybie rozgrzanego drutu z elektrody, podczas spawania.

Pęknięcie na szybie – czy można je naprawić? Nie ma technologii bezpiecznej naprawy pęknięcia szyby. Szybę z pęknięciem trzeba wymienić, albowiem pęknięcie stale narasta.

Czy można jeździć z pękniętą szybą? Auto nie przejdzie przeglądu. W razie kontroli Policji na pewno zostanie zatrzymany dowód rejestracyjny. Można też liczyć się z mandatem do 500 złotych. Pęknięcie będzie też utrudniać widoczność kierowcy.

Pęknięta szyba w górnej części może być maskowana przez nieuczciwych sprzedawców aut używanych poprzez zastosowanie naklejki albo specjalnego paska przeciw promieniowaniu UV.

Exif_JPEG_420

Rysy na przedniej szyby – naprawa czy montaż nowej szyby?

Rysy na szybie czołowej są szczególnie uciążliwe podczas jazdy pod słońce. Bardzo utrudniają one widoczność kierowcy.
Skąd biorą się rysy na przedniej szybie?
– Kierowca nie myje przedniej szyby. Gromadzą się na niej mikro kamienie i kurz. W trakcie pracy wycieraczki rysują nimi szybę.
– Kierowca nie używa płynu do spryskiwaczy. Wycieraczki pracują na sucho, powodując rysy. Ponadto, oszczędzanie płynu do spryskiwaczy powoduje, że na szybie zostają zanieczyszczenia, które są rozcierane przez wycieraczki.
– Kierowca nie wymienia starych wycieraczek.

Czy można usunąć rysy na przedniej szybie? Jest pewna dość skuteczna metoda. Można ją zastosować samodzielnie, albo skorzystać z niej w warsztacie. To polerowanie szyby za pomocą tlenku ceru. Niezbędna jest polerka albo miękka nakładka polerska na wiertarkę lub wkrętarkę, a także tlenek ceru. Można go kupić w niewielkim opakowaniu, za kilkanaście złotych.
Warto dokładnie obejrzeć kilka filmów instruktażowych przed rozpoczęciem pracy. Albo zlecić polerowanie specjaliście, aby nie narobić jeszcze więcej problemów.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.