Wycieraczki samochodowe zapewniają kierowcy widoczność o każdej porze roku. Usuwają krople opadów, zabrudzenia i kurz z przedniej i tylnej szyby. W niektórych samochodach premium – także z przednich reflektorów. Bez sprawnych wycieraczek nie da się wyruszyć nawet na krótką trasę. Jak dbać o wycieraczki samochodowe? Które wycieraczki są najlepsze? Jakie są objawy awarii wycieraczek samochodowych? Co się psuje w wycieraczkach samochodowych?

Niesprawne wycieraczki mogą doprowadzić do tragedii. W trakcie silnego deszczu kierowca nie będzie widział tego, co dzieje się przed nim na drodze, albo będzie widział bardzo niedokładnie. Nie warto też lekceważyć awarii tylnej wycieraczki. Utrudniony widok do tyłu również może być przyczyną wypadku albo uszkodzenia auta, podczas manewrowania.

Trzeba też pamiętać o tym, że policjant w przypadku kontroli drogowej ma prawo znokautować kierowcę mandatem w wysokości 500 zł. Za brak sprawnych wycieczek. I płynu do spryskiwaczy. Bo wycieraczki i płyn do spryskiwaczy tworzą parę, jak zgodne małżeństwo. Jedno bez drugiego nie może żyć.

Dodatkowo, płyn do spryskiwaczy znacząco przedłuża życie piór wycieraczek. Czyszczenie szyby „na sucho” to jedna z przyczyn przedwczesnego zużycia piór wycieraczek. I nie tylko ich. Co gorsza, może to doprowadzić do trwałego uszkodzenia szyby auta. A tutaj żadne naprawy, ani cudowne środki nie pomogą. Tylko wymiana na nową.

httpss://www.youtube.com/watch?v=u0pfKx5TqfI

Pióra wycieraczek – jakie są najlepsze

Naszym zdaniem, najlepsze są płaskie wycieraczki samochodowe tzw. bezszkieletowe. Idealnie przylegają do powierzchni szyby, przez co są bardziej skuteczne. Powodują mniejsze opory powietrza. Zapewniają też ciekawszy wygląd auta. W przypadku dobrych wycieraczek, są też trwalsze od swoich standardowych odpowiedników. Takie same zalety mają wycieraczki hybrydowe, które również są płaskie, ale mają oddzieloną część roboczą. Wielu kierowców uważa, że to one są najlepsze. Każdy kierowca powinien wypróbować obydwa typy i samodzielnie zdecydować, który jest dla niego najlepszy.

Wycieraczki płaskie i hybrydowe są o wiele bardziej bezpieczne od szkieletowych. W przypadku znacznego zużycia gumy, wycieraczka płaska nie zniszczy szyby. W standardowych może dojść do porysowania szyby przez elementy metalowe, albo z tworzywa, które utrzymują pióro wycieraczki.

W kwestii trwałości wiele zależy od kierowcy. Używanie dużych ilości płynu do spryskiwaczy, a także unikanie „szorowania” po szybie zmrożonej lodem to najważniejsze rzeczy. Jest jeszcze trzecia – nie powinno się myć szyb samochodowych szamponem z woskiem, który niszczy wycieraczki. Dodatkowo, jeśli auto stacjonuje w garażu, albo jest zabezpieczone plandeką albo pokrowcem, słońce latem i mróz zimą mają mniejsze pole do popisu. A one również powodują przyspieszone zużycie gumy, z której produkuje się wycieraczki.

dipp płaskie

Kiedy wymieniać wycieraczki samochodowe? Jakie są objawy awarii?

Cały czas mówimy o piórach, czyli o części eksploatacyjnej wycieraczek. Kiedy je wymieniać? Przy każdych objawach niewłaściwej pracy. Nie ma sensu wymieniać ich wszystkich. Wycieraczki to nie alternator albo układ zmiennych faz rozrządu, że wymiana wymaga interwencji mechanika i trzeba na nią wydać minimum kilkaset złotych.

Jeśli wycieraczki zaczynają hałasować w trakcie pracy (przede wszystkim piszczeć), podskakiwać, a na szybie zaczynają pojawiać się zamazane, albo niedokładnie oczyszczone miejsca, smugi – wycieraczki trzeba wymienić na nowe.

Dotyczy to zarówno przedniej, jak i tylnej wycieraczki.

Jak dobrać wycieraczki samochodowe do auta?

Producent samochodu podaje ich długość w milimetrach. Z przodu jedna wycieraczka jest zazwyczaj krótsza. Może też być tak, że auto ma jedną wycieraczkę do czyszczenia przedniej szyby.

Wycieraczki dobiera się do konkretnego modelu auta – marki i modelu. Pod uwagę bierze się ich długość (możliwe są odstępstwa o kilka milimetrów) oraz rodzaj zamocowania. W tym drugim przypadku producenci umieszczają w opakowaniu z wycieraczką różne rodzaje wymiennych mocowań, co pozwala na idealne zamocowanie w 95 procentach aut. Dodatkowo na każdym opakowaniu wycieraczek jest wypisana lista pojazdów, do których dany model wycieraczki pasuje.

Wiele sklepów internetowych z artykułami motoryzacyjnymi znacząco ułatwia proces wyboru odpowiednich wycieraczek.

Przykładem może być zaprzyjaźniony z naszą stroną sklep www.dipp.pl, sprzedający płaskie wycieraczki samochodowe. Tu niczego nie trzeba samodzielnie dobierać. Wystarczy skorzystać z rozwijanego menu. Najpierw wybieramy markę auta (np. Toyota), potem model (np. Corolla), lata w jakich zostało wyprodukowane auto (np. 2000 – 2008) i już mamy listę wycieraczek do naszego samochodu, które z pewnością będą pasować.

Do tego sklep oferuje wycieraczki samochodowe wysokiej jakości, które są skuteczne i trwałe.

Samodzielna wymiana wycieraczek samochodowych to nic trudnego. Większość aut posiada mocowanie na tzw. hak – metalowe w kształcie litery U. Na opakowaniu wycieraczek albo wewnątrz nich znajduje się instrukcja, pokazująca, jak dokonać wymiany.

dipp2

Awarie mechanizmu wycieraczek samochodowych

Poza zużyciem samych części roboczych, trzeba też liczyć się z możliwością wystąpienia innych awarii.

Najprostsza do usunięcia to przepalenie się bezpiecznika, odpowiadającego za układ elektryczny wycieraczek. W tym przypadku układ w ogóle nie działa.

Podobny objaw ma miejsce w przypadku uszkodzenia przełącznika zespolonego – czyli dźwigni, służącej do sterowania pracą wycieraczek. W tym przypadku wycieraczki mogą też przerywać swoją pracę.

Zepsuć może się też silnik elektryczny, napędzający wycieraczki – stosuje się dwa. Jeden napędza wycieraczki przednie (obie), drugi wycieraczkę tylną. W przypadku awarii silnika, wycieraczki samochodowe nie pracują wcale. Można też często wyczuć smród spalonej instalacji elektrycznej. Silniczek jest niewielki, ale jego cena może poważnie zaskoczyć. Może kosztować nawet kilkaset złotych.

Awariom w niektórych autach ulegają też mechanizmy, które zamieniają ruch obrotowy silnika elektrycznego na posuwisto zwrotny i pozwalają na poruszanie dwiema wycieraczkami przedniej szyby.

Wrogiem metalowych ramion wycieraczek bywa też rdza. Ramiona są wystawione na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych, a przez to na silne ataki korozji.

Auto musi mieć sprawne wycieraczki, bo dzięki nim kierowca widzi to, co przed nim i za nim.

Bez takiej świadomości sytuacyjnej jazda autem to samobójstwo.

Photo by tinafranklindg on Visualhunt.com / CC BY
Photo by tinafranklindg on Visualhunt.com / CC BY

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.