Zbiorniczek płynu do spryskiwaczy to element układu oczyszczania przedniej i tylnej szyby. W autach z reflektorami ksenon płyn do spryskiwaczy jest używany także do czyszczenia kloszy reflektorów. Są sytuacje, w których zbiorniczek płynu do spryskiwaczy ulega uszkodzeniu. Jak naprawić zbiorniczek płynu do spryskiwaczy?
Zbiorniczek płynu do spryskiwaczy służy, cóż za niespodzianka, do transportowania płynu do spryskiwaczy. Wykonuje się go z tworzywa sztucznego. Zbiorniczek jest zamontowany w komorze silnika, najczęściej z boku. Wszystko zależy od producenta samochodu. W górnej części zbiorniczka znajduje się wlew. Może mieć on różną wysokość i różny kształt, zależnie od tego, ile miejsca pod maską można było wygospodarować na zbiorniczek. W dolnej części znajduje się otwór, z którego płyn do spryskiwaczy czerpie elektryczna pompa płynu do spryskiwaczy (o jej awariach napiszemy w kolejnym poradniku).
Zbiorniczek jest zamontowany tak, żeby nie stykał się z gorącymi częściami silnika. Najczęściej ma on specjalne uchwyty montażowe, które są zawieszone na śrubach albo na innych elementach.
Awaria zbiornika płynu do spryskiwaczy-uszkodzony zbiorniczek płynu
Co się może stać złego z takim zbiornikiem? Jakie są objawy awarii?
• Stale obniżający się poziom płynu do spryskiwaczy.
• Silna woń płynu do spryskiwaczy po otwarciu komory silnika i nie tylko.
• Kałuża pod komorą silnika z wylewającego się płynu do spryskiwaczy.
Dlaczego zbiornik płynu do spryskiwaczy ulega awarii? W jakich sytuacjach może on ulec uszkodzeniu?
• Najczęściej do uszkodzenia zbiornika dochodzi wtedy, gdy jest on wypełniony dużą ilością letniego płynu do spryskiwaczy i przychodzi mróz. Płyn zamarza, zwiększa swoją objętość i rozrywa zbiornik.
• Do uszkodzenia może też dojść w trakcie naprawy samochodu (najczęściej niefachowej), kiedy to mechanik-amator uszkodzi zbiornik podczas demontażu innych elementów auta.
• Zbiorniczek płynu do spryskiwaczy może też ulec uszkodzeniu po kolizji albo wypadku.
Naprawa zbiorniczka płynu do spryskiwaczy
Jak naprawić zbiorniczek płynu do spryskiwaczy?
• Zbiorniczek można spróbować skleić specjalnym klejem, który pozwoli na odbudowę struktury. Trzeba jednak odpowiednio dobrać klej do materiału, z jakiego wykonany jest zbiorniczek. Na zbiorniczku znajduje się symbol tworzywa, z jakiego został on wykonany. Należy znaleźć taki klej, który klei takie właśnie tworzywo. Może to być trudne, a czasami niemożliwe. Po sklejeniu albo odbudowie struktury zbiorniczka (po jego wykruszeniu) sklejone powierzchnie można jeszcze wzmocnić, np. srebrną taśmą. Ale jest to zazwyczaj naprawa niezbyt trwała.
Tym bardziej, że do zbiorniczka i do miejsca uszkodzenia trzeba się dostać. Może być z tym tyle pracy, że czasami lepiej po prostu zamontować nowy.
• No właśnie, nowy zbiorniczek. Albo używany z demontażu. W tym przypadku akurat warto kupić zbiorniczek z demontażu. To tylko tworzywo, zatem się nie starzeje, bo nie jest wystawione na działanie słońca czy wysokiej temperatury. Za to starzeć może się uszczelka, która znajduje się pomiędzy zbiorniczkiem a pompką elektryczną. Warto ją wymienić.
Problemy może sprawić demontaż zbiorniczka. Dlaczego? Bo jak wspomnieliśmy wcześniej, pod maską mogło być bardzo mało miejsca. Przez to zbiorniczek został wciśnięty tak, że trudno będzie się do niego dostać. Trzeba będzie zdemontować cały szereg elementów pod maską, żeby utorować sobie drogę.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ