Jeśli masz auto z automatyczną skrzynią biegów, nie zastanawiaj się nad tym, czy lepsza jest standardowa, statyczna wymiana oleju przekładniowego czy dynamiczna wymiana oleju przekładniowego w skrzyni biegów. Dynamiczna wymiana oleju przekładniowego jest droższa, ale w przeciwieństwie do wymiany statycznej, jest po prostu skuteczna.
Lepiej serwisować niż naprawiać. Wymieniaj olej w automatycznej skrzyni biegów
Regularna wymiana oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów to podstawowa czynność serwisowa. Tak, jest droga, nie ma co ukrywać. Zanim zdecydowałaś/eś się na zakup samochodu z automatyczną skrzynią biegów trzeba było sprawdzić, jaki jest koszt wymiany oleju w automacie.
Ale… Znacznie lepiej ponosić regularny koszt wymiany oleju przekładniowego, niż naprawiać skrzynię biegów.
Dlaczego automatyczna skrzynia biegów się psuje? Najczęściej z dwóch powodów. Powód pierwszy to nieumiejętne obchodzenie się ze skrzynią przez kierowcę, takie jak agresywna jazda samochodem, złe wrzucanie biegów, przeciążanie samochodu, jazda po śliskich nawierzchniach na drogach słabej jakości, zwłaszcza zimą, powodująca konieczność przeciążania skrzyni w celu wyjechania z błota (co wiąże się z przegrzaniem oleju w skrzyni) i holowanie ciężkich przyczep.
Powód drugi to rezygnacja z wymiany oleju przekładniowego w skrzyni biegów, przez co skrzynia pracuje w starym, coraz bardziej zanieczyszczonym oleju. Ponadto do awarii prowadzi też stosowanie nieodpowiedniego oleju przekładniowego, czyli o niewłaściwej specyfikacji. Innej, niż zalecana przez producenta auta.
Lepiej wydać na wymianę oleju niż na naprawę skrzyni biegów. Bo koszty naprawy automatycznych skrzyń biegów są naprawdę ogromne.
Ile kosztuje dynamiczna wymiana oleju w automacie?
Ile trzeba zapłacić za statyczną wymianę oleju? W przeciętnej automatycznej skrzyni biegów średnio od 400 do 500 złotych. Dobry olej przekładniowy kosztuje ok. 30 – 40 zł za litr, najtańszy ok. 20 złotych. Do przeciętnej automatycznej skrzyni biegów wchodzi od 7 do 8 litrów oleju (do CVT trochę mniej, od 4 do 5). 8×40 = 320 złotych. Nawet w przypadku najtańszego oleju 8×20 = 160 złotych. Teoretycznie, tyle oleju powinno się wymienić, ale nigdy się tego nie robi. Dlaczego – o tym dalej.
Do tego dochodzi jeszcze konieczność wymiany filtra automatycznej skrzyni biegów. Ten może kosztować od kilkudziesięciu do 200 złotych. A w przypadku niektórych aut (np. Jaguar / Land Rover) ponad 1000 złotych.
Uwaga. Są też auta ze skrzyniami biegów, w których nie ma wymiennego filtra automatycznej skrzyni biegów. Takie skrzynie produkował między innymi General Motors, a montowano je np. w Oplach Insignia.
Ile kosztuje dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej? Około 1000 złotych. Plus koszt filtra automatycznej skrzyni biegów.
Skąd tak duża dysproporcja w cenie?
Trzeba spojrzeć na zakres prac.
Statyczna wymiana oleju w automacie kontra dynamiczna wymiana oleju w automacie
Jak wygląda zakres prac w przypadku statycznej wymiany oleju? Mechanik umieszcza auto na podnośniku, otwiera korek skrzyni i usuwa z niej stary olej. Niekiedy silnik auta musi pracować, aby olej rozgrzać i nadać mu pewne ciśnienie.
Jak wygląda zakres prac w przypadku dynamicznej wymiany oleju przekładniowego? Do skrzyni biegów podłączana jest specjalna maszyna. Włącza się ona do obiegu oleju przekładniowego. Najpierw do starego oleju dodawana jest płukanka do skrzyni biegów ( – > Wymiana oleju w skrzyni biegów ze środkiem czyszczącym). Ma ona za zadanie usunięcie ze skrzyni biegów nagarów i innych zanieczyszczeń. Po kilkakrotnym obiegu olej z płukanką rozpuszcza zanieczyszczenia nisko i wysokotemperaturowe ( -> nagar), a także zbiera zanieczyszczenia ze ścianek kanałów olejowych w skrzyni, a także z zaworów.
Następnie do skrzyni stopniowo wprowadzany jest nowy olej przekładniowy.
Do wymiany dynamicznej potrzeba minimum 3 razy więcej oleju niż wynosi pojemność skrzyni. Czyli jeśli skrzynia ma 7 litrów pojemności, to do wymiany dynamicznej trzeba użyć 21 litrów. Stąd znacznie wyższa cena wymiany. Pamiętamy, że 1 litr oleju przekładniowego kosztuje od 20 do 30 złotych.
Skuteczność dynamicznej wymiany oleju przekładniowego
Mój znajomy mechanik ma specjalną maszynę do wymiany dynamicznej oleju.
W przypadku standardowej, statycznej wymiany oleju przekładniowego, ze skrzyni o pojemności 7 litrów udaje się usunąć średnio od 3 do 4 litrów starego oleju. Reszta, zanieczyszczona i zgęstniała, dalej zostaje w skrzyni. I może doprowadzić do przyspieszonego zużycia mechanizmów, zapchania kanałów olejowych i zaworów.
W przypadku dynamicznej wymiany oleju przekładniowego cała skrzynia jest przepłukana, a do tego jeszcze płukanka robi swoje i usuwa zanieczyszczenia.
Nie ma porównania. Jeśli dbasz o swoją skrzynię biegów, to musisz regularnie wymieniać olej przekładniowy i korzystać z wymiany dynamicznej. Musisz też pamiętać o tym, aby olej przekładniowy dobrać idealnie z zaleceniami producenta pojazdu. Znajdziesz je w instrukcji auta.
A jeśli jej nie masz albo nie chce Ci się szukać, to wejdź sobie na stronę jakiegokolwiek szanującego się producenta olejów. Tam wpiszesz dane swojego auta i dostaniesz odpowiedź o specyfikacji oleju. Nikt Ci nie karze kupować oleju tej marki, kup dowolnej marki. Ja zawsze namawiam do kupowania produktów polskich.
Ktoś powie – ech, napisał tekst o wymianie oleju przekładniowego, bo jego kolega (niejeden) ma warsztat i wymienia olej.
Nie. Jeśli nie chcesz wymieniać oleju i stosować metody dynamicznej, nie rób tego. To Twoje auto i Ty decydujesz, co z nim robić. Ja tylko doradzam co robić, żeby nie było problemów i awarii.
Moja strona o motoryzacji jest jak hipermarket, ma produkty dla wszystkich grup klientów. Hipermarket ma w stałej ofercie produkty premium, produkty ze średniej półki i te najtańsze. I ja również. Dla fanów największych oszczędności przy serwisowaniu auta przygotowałem nawet tekst o tym, jak wyprać filtr powietrza.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ