Drgania silnika na biegu jałowym to jeden z dość często spotykanych problemów, który dotyka nasze benzyniaki i diesle. Co powoduje drgania silnika na biegu jałowym? Jak wyeliminować drgania silnika na biegu jałowym?
Drgania silnika na biegu jałowym, czyli? Wrzucamy bieg na luz i całe nadwozie zaczyna tańczyć. Albo bardzo mocno drży nam kierownica. Albo jedno i drugie. I nie jest to fajne uczucie. Problem ten jest często spotykany w kilkuletnich i nastoletnich autach.
Co jest powodem tego, że nagle wszystko zaczyna nam w samochodzie drżeć i tańczyć, doprowadzając nas do palpitacji? Problemów może być kilka. Spójrzmy na najważniejsze.
• Nierównomierność momentu obrotowego silnika
• Awaria podzespołów regulujących prędkość biegu jałowego
• Uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego
• Uszkodzenie (zużycie) poduszek mocujących silnika
• Tucznik, którego kupiliśmy od znajomego rolnika, żeby przerobić go na domową szynkę, uwolnił się w bagażniku i rozrabia
Sprawę trzeba oczywiście rozebrać na czynniki pierwsze, a jak to za mało, to i na drugie i trzecie.
Drgania silnika na biegu jałowym – Drgania silnika na biegu jałowym – Nierównomierność momentu obrotowego silnika
Silnik przerywa. A to powoduje drgania. A co powoduje, że silnik przerywa? Jest kilka powodów.
Uszkodzony przewód zapłonowy (przewód wysokiego napięcia) jeśli takowy występuje w naszym aucie. Wówczas problem będzie dodatkowo połączony z przygasaniem silnika, a także z falowaniem obrotów. Rozwiązanie? Nowy komplet przewodów zapłonowych.
Problem z palcem rozdzielacza. Metal w środku się wytarł albo zaśniedział i nie łączy jak trzeba. Rozwiązanie? Nowy palec rozdzielacza.
Padła któraś z elektronicznie sterowanych cewek zapłonowych. Auto dodatkowo słabnie. Jeśli wszystkie cztery były wyprodukowane przez jednego producenta i zamontowano je w tym samym czasie, lata chwila padną wszystkie. Dlatego od razu trzeba wymienić komplet. Jeśli np. zastosowane były dwie cewki tego samego producenta, to zaraz padnie druga.
W wielu autach kierowca (Oplach, tzw. Francuzach, a cholera, Opel to też teraz Francuz) i tak nie ma wyboru, bo cztery cewki są zblokowane i sprzedawane jako jeden element.
Drgania silnika na biegu jałowym – Awaria podzespołów regulujących pracę biegu jałowego
Problem dotyczy benzyniaków a jego powodem jest zabrudzona przepustnica, uszkodzona przepustnica, albo zużyty/uszkodzony czujnik położenia przepustnicy. W dwóch pierwszych przypadkach można podjąć próbę reanimacji za pomocą sprayu do czyszczenia przepustnicy.
Jeśli to nic nie da, trzeba kupić nową. To samo dotyczy czujnika. Czasami można go dokupić osobno, a czasami jest fabrycznie zblokowany z przepustnicą.
Powodem awarii może być też uszkodzony silniczek krokowy. I też lek jest jeden – wymiana na nowy.
Drgania silnika na biegu jałowym – Awaria dwumasowego koła zamachowego
Kiedyś montowano je tylko w dieslach, obecnie coraz częściej znajduje się w benzyniakach. Koło dwumasowe chroni skrzynię biegów i elementy przeniesienia napędu a także kabinę przed drganiami, przenoszonymi przez pracujący silnik. Jeśli koło jest zużyte – nie chroni.
Rozwiązanie – zakup nowego dwumasowego koła zamachowego, z nowym sprzęgłem i ich montaż w warsztacie.
Ale do cholery, to może kosztować nawet 5 tys. złotych! Może. Trzeba było o tym myśleć, jak się kupowało auto i sprawdzić, czy ma DKZ, a nie naiwnie myśleć, że się zepsuje u „somsiada” a u mnie nie.
Wielu oszczędnych demontuje dwumasowe koło zamachowe i w jego miejsce pakuje sztywne koło zamachowe. Jaka oszczędność! I problem z głowy! Z DKZ – jak najbardziej! Ale za to mamy drgania i to porządne. I będą. Rozwalą skrzynię biegów i półosie napędowe a do tego będą wkurzać. I nici z komfortu.
Drgania silnika na biegu jałowym Uszkodzenie (zużycie) poduszek mocujących silnika
Poduszki również się zużywają. A wtedy dochodzi do drgań, a niekiedy do dziwnych szarpnięć w trakcie jazdy. Poduszki zużywają się szybciej, jeśli często jeździmy po dziurach.
Rozwiązanie? Wymiana na nowe.
Nie ma cudownych recept. Tylko w przypadku zabrudzonej przepustnicy zazwyczaj wystarczy prysnąć specjalnym środkiem i podziałać z nim kilka minut. Ale w pozostałych przypadkach trzeba liczyć się z wydatkami i interwencją mechanika.
Problem drgań silnika na biegu jałowym nie dotyczy tylko modnych samochodzików elektrycznych, w szczególności tych małych słodkich kuleczek z tworzywa sztucznego, na kółeczkach od wózka dziecięcego i aluminiowym spodziku, zespawanym z rureczek. Bo one na biegu jałowym modny, indukcyjny silniczek wyłączają i nie marnują elektroników z bateryjki. A przez to nie trują tak, jak nasze blachosmrody. Ach, ta ciągła złośliwość, wstecznictwo i nienawiść do postępu!
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ