Naprawa reflektorów samochodowych naprawa odbłyśników

Wszystkie reflektory ulegają zużyciu w trakcie eksploatacji. Zużywają się reflektory wyposażone w żarówki halogenowe, reflektory z żarnikami ksenon i reflektory z diodami LED. W niniejszym poradniku pokażemy, jakie są typowe awarie reflektorów. Pokażemy również, jak przebiega profesjonalna regeneracja reflektorów, prowadzona przez specjalistów z krakowskiej firmy Auto Gamma. Jak naprawić reflektory LED? Jak naprawić matowe klosze reflektorów? Jak regenerować odbłyśniki? Zapraszamy do przeczytania!

Reflektory to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia samochodów, mający bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Każdy reflektor narażony jest na szereg uszkodzeń w trakcie eksploatacji. Na początek spójrzmy, jak zbudowany jest reflektor. Następnie przyjrzymy się typowym uszkodzeniom reflektorów. W kolejnym akapicie zobaczymy, jak specjaliści radzą sobie z regeneracją reflektorów.
>Dlaczego akurat regeneracja? Cóż, wystarczy sprawdzić, ile kosztuje nowy reflektor z żarnikami ksenon, albo nowy reflektor wykonany w technologii LED (1600 – 20000 zł), aby przekonać się do regeneracji, przywracającej reflektorom pełną sprawność.

Naprawa reflektorów - regeneracja reflektorów - naprawa odbłyśników https://www.motorewia.pl
Naprawa reflektorów – regeneracja reflektorów – naprawa odbłyśników https://www.motorewia.pl

Jak zbudowany jest reflektor? Informacje podstawowe

Reflektor pełni kilka zadań. Po pierwsze ma oświetlać drogę kierowcy. Po drugie ma sprawić, żeby auto było widoczne przez innych użytkowników drogi, ale bez oślepiania ich. W reflektorach znajdują się także kierunkowskazy. Każdy reflektor, montowany w samochodzie, musi spełnić wyśrubowane normy techniczne, aby uzyskać homologację.
Ciekawostka: od ponad 20 lat stosuje się w reflektorach klosze z tworzywa sztucznego. Tworzywo jest tańsze od szkła, a poza tym, w razie wypadku, nie generuje odłamków, które mogłyby np. poranić pieszego.
Jak zbudowany jest standardowy reflektor z żarówkami halogenowymi? Składa się on z następujących części:
• Obudowy, z mocowaniem do karoserii, z częścią wewnętrzną (z tworzywa), przezroczystym kloszem oraz uszczelnieniem.
• Mechanicznego albo elektrycznego urządzenia regulacyjnego do ustawiania wysokości strumienia światła.
• Odbłyśnika, wykonany ze specjalnej polerowanej blachy stalowej albo z tworzywa, pokrytego aluminium. Od wielu lat stosuje się odbłyśniki paraboidalne, które pozwalają na precyzyjne kierowane strumienia światła na drogę. Odbłyśnik działa jak lustro – odbija strumień światła na drogę, generowany przez żarówkę.
• Źródeł światła, czyli żarówek halogenowych z ich mocowaniem oraz wyprowadzeniem blaszek do zasilania.

Jak zbudowany jest typowy, współczesny reflektor z żarnikami typu ksenon? Czym różni się od standardowego reflektora halogenowego?
• Źródłem światła jest żarnik ksenon (palnik ksenon, lampa wyładowcza).
• Statecznik/zapłonnik, które mają na celu jak najszybsze przygotowanie żarnika ksenon do pracy i utrzymanie właściwego napięcia.
• Układ poziomowania, czyli automatycznej regulacji wysokości strumienia światła. Posiada on własny sterownik, który działa we współpracy z czujnikami ugięcia na osiach auta (najczęściej tylko na tylnej osi). Jeśli auto jest mocniej obciążone, automatycznie zmienia się wysokość strumienia światła.
• System odbłyśnikowy albo projekcyjny (z lustrem i soczewką).
• Automatyczna soczewka, w przypadku lamp typu bi-ksenon, w których jedno źródło światła pełni rolę świateł mijania i drogowych. Jeśli uruchomione mają być światła mijania, lampa wyładowcza jest przysłaniana.
• Układ oczyszczania klosza reflektora. Wykorzystuje on mini wycieraczki oraz spryskiwacze i standardowy płyn do spryskiwaczy. Krople wody i zanieczyszczenia mogłyby powodować inne ogniskowanie światła, a co za tym idzie, oślepianie innych kierowców.
• Żarniki mogą być umieszczone w skrętnych obudowanych, dzięki czemu realizowana jest dodatkowa funkcja – doświetlania zakrętów.

Jak zbudowany jest typowy reflektor, wykonany w technologii LED?
• W jego wnętrzu znajdują się moduły, z diodami LED, z których każdy (moduł) odpowiedzialny jest za oświetlenie konkretnego fragmentu drogi, a także pobocza podczas skrętu (doświetlanie zakrętów). Moduły realizują funkcje świateł mijania, drogowych, kierunkowskazów i pozycyjnych.
• Sterownik reflektorów LED współdziała z systemem ADAS, wykorzystując między innymi przednią kamerę. Wykrywa ona obiekty, takie jak auta poprzedzające (na tym samym pasie) i auta na przeciwnym pasie. Sterownik aktywuje i dezaktywuje określone moduły świetlne, w zależności od sytuacji na drodze i pory dnia, a także manewrów (np. realizuje dodatkowo doświetlanie zakrętów).
• Mogą być wyposażone w ręczny lub automatyczny system regulacji wysokości światła.

Typowe awarie reflektorów. Naprawa reflektorów. Jak to robią specjaliści?

Jakie są typowe awarie reflektorów w samochodach? Opiszemy po kolei wszystkie awarie, a także wyjaśnimy, w jaki sposób specjaliści z firmy Auto Gamma radzą sobie z uszkodzeniami i jak przebiega profesjonalna regeneracja lamp.

Polerowanie reflektorów - regeneracja reflektorów - regeneracja odbłyśników - naprawa reflektorów LED - https://www.motorewia.pl
Polerowanie reflektorów – regeneracja reflektorów – regeneracja odbłyśników – naprawa reflektorów LED – https://www.motorewia.pl

Matowe klosze reflektorów

Pożółkłe albo zmatowiałe klosze reflektorów – bardzo częsty problem i to nie tylko w starszych samochodach.

Skutek: bardzo nieciekawy wygląd reflektorów, utrudniona emisja światła. Niekiedy użytkownicy montują mocniejsze żarówki, żeby uzyskać większy strumień światła. Jest to niepotrzebne. Wystarczy skutecznie wyczyścić klosze reflektorów i zabezpieczyć je przed kolejnymi uszkodzeniami, tworząc warstwę ochronną.

Powód: promieniowanie ultrafioletowe, starzenie się tworzywa, skutki działania warunków atmosferycznych, uderzanie cząsteczek kurzu, piasku i mikrokamieni w trakcie jazdy.
Jak radzą sobie z tym specjaliści z firmy Auto Gamma?
-> Z klosza usuwana jest zniszczona powłoka, za pomocą specjalnych materiałów ściernych.
-> Mikrorysy, powstałe podczas naprawy, są wypełniane specjalnym preparatem.
-> Na wyczyszczony reflektor nakładana jest warstwa ochronna, zapobiegająca kolejnym uszkodzeniom przez długi czas.
-> Naprawa wykonywana jest na miejscu, bez konieczności demontażu (choć można też wysłać reflektory do firmy). Dzięki temu nie trzeba reflektorów ustawiać.
-> Średni czas naprawy: od godziny. Koszt: od 200 zł.

Polerowanie reflektorów - regeneracja reflektorów - regeneracja odbłyśników - naprawa reflektorów LED - https://www.motorewia.pl
Polerowanie reflektorów – regeneracja reflektorów – regeneracja odbłyśników – naprawa reflektorów LED – https://www.motorewia.pl

Co zrobić, aby utrzymać efekt polerowania przez bardzo długi czas? Specjaliści z firmy Auto Gamma oklejają reflektory folią ochronną PPF. To obecnie najlepszy sposób na zabezpieczenie reflektorów przed działaniem warunków atmosferycznych i przed uszkodzeniami.

Uzyskany efekt: lepsza widoczność, silniejszy strumień światła (kierowca doceni to zwłaszcza w nocy), atrakcyjny wygląd reflektora, odmłodzenie auta.

Polerowanie reflektorów - regeneracja reflektorów - regeneracja odbłyśników - naprawa reflektorów LED - https://www.motorewia.pl
Polerowanie reflektorów – regeneracja reflektorów – regeneracja odbłyśników – naprawa reflektorów LED – https://www.motorewia.pl

Uszkodzony odbłyśnik. Zużyty odbłyśnik lampy

Kolejną, częstą awarią jest uszkodzenie odbłyśnika. Odbłyśniki matowieją albo łuszczą się (zazwyczaj tak dzieje się w przypadku odbłyśników z tworzywa, które są pokryte aluminium. Przez to światło nie ma się od czego odbijać. Strumień światła jest słaby, często niewłaściwie rozproszony. Odbłyśniki najczęściej wymagają wymiany po przejechaniu ok. 200 tys. km przebiegu. Czasami wcześniej, jeśli kierowca stosował w swoim aucie zbyt mocne żarówki.
Samodzielne sposoby regeneracji, za pomocą aerozoli z farbą naśladującą aluminium, nie przynoszą efektu. Rozwiązaniem jest montaż nowego odbłyśnika albo regeneracja starego, wykonana przez specjalistów. Amator nie będzie potrafił także odpowiednio rozebrać lampy, jak również skleić jej, żeby była szczelna.
Dobrze wykonana regeneracja sprawia, że lampa świeci lepiej, niż po montażu zamiennika odbłyśnika.
-> Specjaliści z firmy Auto Gamma regenerują odbłyśniki wszystkich reflektorów, z których można wymontować odbłyśnik.
-> Reflektor jest demontowany, rozklejany, a następnie wyjmuje się z niego odbłyśnik.
-> Odbłyśnik jest regenerowany. W tym celu napyla się na niego aluminium.
-> Średni czas naprawy: od 1 godziny. Cena: od 100 zł.

Polerowanie reflektorów - regeneracja reflektorów - regeneracja odbłyśników - naprawa reflektorów LED - https://www.motorewia.pl
Polerowanie reflektorów – regeneracja reflektorów – regeneracja odbłyśników – naprawa reflektorów LED – https://www.motorewia.pl

Regenerować można wszystkie odbłyśniki. W firmie Auto Gamma regenerowane są odbłyśniki (a także całe reflektory) montowane w samochodach osobowych, ciężarowych a także w motocyklach. Bez względu na wiek.
Efekt: reflektor wygląda jak nowy. Strumień światła jest w odpowiedni sposób odbijany i kierowany na drogę.

Naprawa reflektorów wykonanych w technologii LED

Nowoczesne reflektory, wykonane w technologii LED, miały rozwiązać wiele problemów. Po pierwsze, miały być wyjątkowo funkcjonalne. Po drugie, kierowca miał raz na zawsze zapomnieć o konieczności wymiany żarówek. Reflektory LED miały wystarczyć na całe techniczne życie samochodu. Jak to zwykle, w praktyce okazało sie, że tak nie jest.

Naprawa_led

W reflektorach (a także tylnych lampach, wykonanych w technologii LED) dochodzi do przepalania się diod LED. Diody mogą także migać, albo świecić z mniejszą jasnością.
Co jest powodem? Trudno na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie. Wstrząsy w trakcie jazdy, powodujące odlutowywanie się elementów, niewłaściwy montaż, elementy niskiej jakości, zastosowane w trakcie produkcji reflektorów, wilgoć, dostająca się do wnętrza reflektora.
Oprócz diod, psują się także ich sterowniki, znajdujące się wewnątrz lampy.
Co ma zrobić kierowca, w którego aucie pojawiły się problemy z oświetleniem LED?

-> Ma dwa rozwiązania. Wymianę reflektora na nowy (oryginał albo zamiennik).
-> Oddaje lampę do regeneracji w takiej firmie, jak Auto Gamma. Naprawa lamp LED przywraca pełną sprawność.

Na czym polega regeneracja? Specjaliści z firmy Auto Gamma potrafią rozkleić reflektor w bezpieczny sposób. Następnie:
-> Sprawdzają, czy nie ma w nim innych uszkodzeń, niż te, rozpoznane przed rozebraniem lampy (np. przepalenie jednej z diod / modułów świetlnych).
-> Wymieniają uszkodzone elementy lampy, stosując markowe części zamienne, gwarantujące długi okres działania. Wymaga to bardzo wysokiej precyzji działania.
-> Lampa jest sklejana.
-> Można wykonać dodatkowe czynności (za zgodą klienta), jak np. polerowanie klosza.

Bardzo ważne jest to, że nie trzeba przyjeżdżać do firmy. Klienci, którzy mieszkają w dużej odległości od Krakowa, mogą wysłać lampy za pomocą kuriera. Po regeneracji zostaną one odesłane.

Polerowanie reflektorów - regeneracja reflektorów - regeneracja odbłyśników - naprawa reflektorów LED - https://www.motorewia.pl
Polerowanie reflektorów – regeneracja reflektorów – regeneracja odbłyśników – naprawa reflektorów LED – https://www.motorewia.pl

Przed wykonaniem każdej naprawy ustalany jest kosztorys. Dopiero po jego akceptacji przez klienta, naprawa jest przeprowadzana.

Poza naprawami reflektorów halogenowych, reflektorów LED i regeneracją odbłyśników, firma Auto Gamma zajmuje się także takimi usługami, jak przeróbka lamp USA. To usługa skierowana do osób, które sprowadzają do Polski samochody amerykańskie. Aby mogły one przejść przegląd zerowy, trzeba między innymi dostosować ich lampy do europejskich wymagań.

Firma Auto Gamma mieści się w Krakowie, przy ulicy Siemaszki 1.
Telefon: (12) 393 58 81
https://www.autogamma.pl
Mail info@autogamma.pl

Wystarczy kliknąć w poniższy baner, aby przejść na stronę firmy.

Polerowanie reflektorów - naprawa reflektorów - naprawa reflektorów LED

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.