Samochody wyposażone w moduły reflektorów ksenonowych zapewniają znacznie lepsze oświetlenie drogi, niż standardowe żarówki halogenowe. Światło jest mocniejsze, a do tego ma znacznie ciekawszą, zimną barwę. Powoduje ona, że wyraźniej widać znaki poziome i drogowe, a także otoczenie drogi. Niestety, w ksenony z prawdziwego zdarzenia wyposażane były przede wszystkim auta wyższych klas. Dlatego dużym powodzeniem cieszą się zestawy do konwersji HID, gdzie za ok. 100 zł, można wyposażyć auto w dwa ksenonowe żarniki, stosowane zamiast standardowych żarówek halogenowych H7.
>Prawdziwy reflektor ksenonowy to skomplikowana konstrukcja. Auto, wyposażone w moduł świateł ksenonowych, musi dodatkowo posiadać odpowiedni zderzak, system autopoziomowania reflektorów, a także układ spryskiwaczy. Sama konstrukcja reflektora jest inna i skomplikowana, a do tego, z racji zastosowania szeregu elementów mechanicznych, awaryjna.
Światło, generowane przez żarniki, jest mocniejsze, ma większy zasięg, jest przyjemniejsze dla oczu. Dodatkowo ksenony nie robią niespodzianek, takich jak reflektory halogenowe. Nie przepalą się nagle. Proces ich wypalania jest bardzo długi i nietrudny do zauważenia – światło jest coraz słabsze i zmienia barwę.
Trzeba pamiętać o tym, że żarniki ksenonowe są drogie, a trzeba je wymieniać parami. To prawda, mają dużo większą trwałość od standardowych żarówek halogenowych, że ich cena i tak jest wysoka. Średniej jakości żarnik kosztuje 150 – 180 zł.
Oczywiście, jak wszędzie, można znaleźć szereg tanich, chińskich podróbek. Na Aliexpress można zakupić żarniki ksenonowe już za 30 zł/sztuka. Jednak stosowanie takich żarników jest ryzykowne. Mają one słabe podstawy, a niektóre z nich (zwłaszcza produkty no name) mogą zafundować pod maską pożar, powodując spalenie się przetwornicy. Co oczywiste, nie mają one homologacji.
A kto mnie złapie? Policjant będzie sprawdzał, czy żarówka ma homologację? – zaśmieje się niejeden mądruś, pukając się w głowę.
Niekoniecznie. Policjant wcale nie musi zaglądać pod maskę. Kiedy zobaczy jadącego drogą, stuningowanego grata, z którego płynie donośne, siarczyste disco polo i którego przednie, chińskie ksenony świecą na zimno-niebiesko (barwa 6000k), od razu ręka zadrży mu przy bloczku z mandatami.
A to nie wszystko. Jeśli pewnego dnia dojdzie do zapalenia się przetwornicy, a potem zapali się z tego cały grat, można nie dostać wypłaty pieniędzy z AC. Ubezpieczyciel z pewnością będzie drążył, czy gruchot nie miał zamontowanych chińskich światełek, bez homologacji.
HID – High Intensity Discharge Lamp – tani ksenon, tani żarnik
Remedium na brak ksenonów w samochodzie i równocześnie na wysoki koszt montażu i serwisu ksenonów, okazały się zestawy HID. Składają się one z żarników ksenonowych, które mają podstawy takie, jak żarówki halogenowe (np. H7) z zestawem kabli, a także dwóch przetwornic.
Montaż jest banalnie prosty. Nie trzeba przerabiać żadnej instalacji. Nie trzeba nic dodatkowego montować. Zamiast standardowej żarówki – ksenon. Potem odpowiednie podłączenie przewodów (nie sposób się pomylić ze względu na specjalnie zakończone końcówki) i to wszystko.
Autentycznie, kierowca może cieszyć się świetnym widokiem przed sobą, jasną i mocną barwą światła, a także efektem odmłodzenia auta i podniesienia jego statusu.
Dodatkowo, serwisowanie jest bardzo tanie. Nowe, dwa żarniki H7 do zestawu HID można kupić za ok. 30 – 40 zł. Wystarczają na rok, czasami na dłużej. Każdy żarnik ma nowe, własne okablowanie. W razie przepalenia przetwornicy, można ją kupić za 30 – 60 zł, w zależności od miejsca. I to wszystko. Nie ma poziomowania, części mechanicznych itd.
Zalety HID pseudoksenonów
W ciągu pół godziny można wyposażyć samochód w światła ksenonowego, zapewniające bardzo dobrą widoczność. Jasne, białe światło np. o barwie 4300. Koszt zakupu całego zestawu jest bardzo niski. Montaż banalnie prosty. Koszty użytkowania – niewielkie. Radość z posiadania – duża.
Wady HID
Podstawowa: zestawy HID są zabronione przez polskie i unijne prawo. Dlaczego? Zgodnie z prawem, każdy reflektor zamontowany w samochodzie, jest dostosowany do konkretnych źródeł światła. Np. żarówka halogenowa H7. Zastosowanie w nim innego źródła światła powoduje utratę homologacji. Auto z HID nie powinno przejść przeglądu.
Nowe, ksenonowe źródło światła, jest niebezpieczne dla samego reflektora i dla instalacji elektrycznej pojazdu (tania chińszczyzna – każdy powinien znać ryzyko, do czego może to doprowadzić).
Poza tym, większość aut z HID, oślepia innych kierowców, bo nie ma tu mowy ani o czyszczeniu powierzchni reflektora (do czego służą spryskiwacze) i zapobieganiu rozpraszania strumienia światła, ani o poziomowaniu źródła światła. I potem na drogach w nocy widzimy poruszające się graty, w których światła świecą w niebo, albo prosto w oczy jadącego z naprzeciwka. To tzw. efekt olśnienia, który dodatkowo potęguje to, że ksenon działający w HID generuje 2-3 krotnie silniejszy strumień światła.
Istnieje niebezpieczeństwo, że w razie wypadku, kierowca auta wyposażonego w HID, może zostać potraktowany wyjątkowo brutalnie. Posiadając niehomologowane reflektory mógł oślepiać innych użytkowników drogi i doprowadzić do wypadku.
Warto pamiętać też o groźbie mandatu, za posiadanie nieodpowiedniego oświetlenia, bez homologacji.
HID można za to używać w rajdach, w trakcie imprez sportowych itd. Ale nie na drogach publicznych.
Zamiast inwestować w tego typu wynalazki, może lepiej poczekać i mieć nadzieję, że niebawem zostanie wprowadzona możliwość stosowania LED – owych zamienników standardowych żarówek halogenowych.
Zamiast HID można też zastosować żarówki halogenowe o białej barwie. Tylko koniecznie z homologacją. A same światła muszą być odpowiednio ustawione. Na stacji diagnostycznej kosztuje to zazwyczaj 10 zł.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ