…albo zeżartego przez korozję. Rama blacharska to główne narzędzie, dzięki któremu w samochodzie po wypadku naprawia się średnie lub większe uszkodzenia. Rama blacharska pozwala też na naprawę poważnych uszkodzeń. Takich, które często określa się mianem sprasowania samochodu. Jeśli uszkodziłeś auto w wypadku — z pewnością trafi on do warsztatu blacharsko — lakierniczego, a potem -> na ramę. Jeśli oczywiście rokuje nadzieję na naprawę.
25 lat temu na skraju mojego miasta znajdował się warsztat samochodowy, który specjalizował się w naprawach starych Mercedesów. Wówczas szczytem marzeń były tzw. okularniki. Do warsztatu sprowadzono rozbite, sprasowane i skasowane auta z całej Europy. Następnie pakowano je na ramy blacharskie, rozciągano, co się dało, aby potem przejść do dalszych prac blacharsko lakierniczych. W wielu przypadkach niezbędna była spawarka i wstawianie nowych kawałków blachy. Czasami uszkodzenia były tak duże, że blacharz… zaspawał drzwi z tyłu. Ale ważny był efekt końcowy. Całość musiała trzymać się razem i ładnie wyglądać.
Co to jest rama blacharska?
Rama blacharska to maszyna, łącząca w sobie funkcję podnośnika samochodowego oraz dodatkowe, mające na celu właściwe i bardzo mocne zamocowanie auta. Ramy są regulowane. Można rozstawiać w nich talerze na ramionach, co pozwala na podnoszenie na nich aut o różnej wielkości i różnym rozstawie osi.
Ramy są wyposażone w różne blokady. Mają one na celu odpowiednie zablokowanie auta, tak, aby nie mogło się ruszyć.
Rama jest unoszona za pomocą układu hydraulicznego. Może opierać się o konstrukcję nożycową. To popularne rozwiązanie, stosowane np. w podnośnikach. Taka rama (albo podnośnik z układem nożycowym) nie zabiera wiele miejsca. Można ją zamocować na podłodze warsztatu. Ale równie dobrze można ją zamontować w kanale.
Jedną z najważniejszych części ramy są tzw. dozery, czyli urządzenia wyciągające. One również są napędzane przez układ hydrauliczny. Jak działa dozer? Mechanik mocuje łańcuchy metalowe do określonych punktów auta, a następnie do dozera. Następnie ustala siłę, z jaką dozer ma pracować. Mechanik robi to za pomocą sterownika, najczęściej pilota. Naciąg ze strony dozera pozwala wyciągnąć zmiażdżone i wgniecione części karoserii. Dzięki temu mechanik może przystąpić do dalszych prac.
Rama blacharska musi być też skonstruowana tak, aby zapewnić mechanikowi dostęp do naprawianych elementów nadwozia. Po zakończonym wyciąganiu mechanik musi działać na wiele innych sposobów.
Co po wyciąganiu za pomocą dozera?
Wszystko zależy od kondycji blach. A także od tego, z czego auto zostało zbudowane.
Współczesne samochody produkuje się ze stali, stopów stali, tworzyw sztucznych i stopów aluminium. Te ostatnie po rozerwaniu nie nadają się do naprawy. Trzeba je wymieniać na nowe.
W przypadku poważnych uszkodzeń blach mechanik także może podjąć decyzję o zastosowaniu nowych części. Albo kompletnych części z demontażu.
Niektóre elementy da się naprostować, porobić wstawki itd. Potem zostaje zabezpieczenie antykorozyjne, szpachlowanie i malowanie.
Oczywiście, są też cudotwórcy, którzy potrafią wyciąć cześć płyty podłogowej, albo karoserii i w to miejsce wspawać część płyty podłogowej, albo karoserii z innego auta. Czyli z tak zwanego dawcy, znalezionego na przykład na szrocie.
Jednak takie naprawy niewiele mają wspólnego z profesjonalizmem. Nawiązują co najwyżej do cudotwórstwa o którym wspomniałem na początku artykułu.
Albo – są elementem oszustwa, które ma na celu naprawę auta, zamaskowanie jego paskudnej historii i uszkodzeń i wystawienie go do sprzedaży jako bezwypadkowego.
Tego typu naprawy kończą się zazwyczaj tragicznie. Samochód koroduje, bo taka naprawa nie pozwala na zapewnienie ochrony ze strony warstwy antykorozyjnej. A sama wytrzymałość pojazdu w razie wypadku… Jest dyskusyjna.
Co dalej? Klejenie? Spawanie? Skręcanie?
Współczesne samochody są montowane w fabryce za pomocą szeregu technik.
Stosuje się:
– spawanie
– zgrzewanie
– lutospawanie
– klejenie
– skręcanie i nitowanie (w elementach demontowalnych).
Nie można stosować tych samych narzędzi do stali i aluminium, aby nie spowodować ataków korozji.
Demontaż części zespawanych i zgrzanych jest wyjątkowo trudny. Tak samo, jak w przypadku części nitowanych.
Nic zatem dziwnego, że koszt naprawy auta po wypadku jest zazwyczaj bardzo wysoki. A w wielu przypadkach naprawa jest nieopłacalna.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ