Dlaczego w samochodzie razem z kierunkowskazami zapalają się światła stop? Dlaczego dodatkowo światła przygasają? Co jest powodem tego problemu? Jak to naprawić?
Czasami można spotkać na ulicach auta, w których po włączeniu kierunkowskazów, światła przygasają, a wraz z kierunkowskazami migają światła stop. Mogą być również inne kombinacje. Taka awaria oświetlenia zewnętrznego jest niebezpieczna. Inni kierowcy mogą nie zostać w porę ostrzeżeni o zamiarze wykonania konkretnego manewru. Co jest powodem takiej awarii? Odpowiedź tkwi w instalacji elektrycznej samochodu.
Jak zasilane są żarówki w samochodzie?
Instalacje elektryczne we współczesnych samochodach są mocno rozbudowane. Pełnią one dwie funkcje. Pierwsza polega na dostarczaniu do odbiorników zasilania. Druga to przekazywanie określonych komunikatów, np. pomiędzy czujnikami a sterownikami. W przypadku standardowych żarówek samochodowych potrzebne jest tylko to pierwsze. Czyli zasilanie. Aby zaoszczędzić nieco miejsca i zmniejszyć stopień skomplikowania instalacji, stosuje się następujące rozwiązanie. Do wielu urządzeń elektrycznych, między innymi do żarówek, doprowadza się tylko jeden przewód elektryczny. Plus. Rolę minusa pełni karoseria samochodu. Karoseria jest połączona z ujemnym biegunem akumulatora i z ujemnym biegunem alternatora za pomocą przewodów masowych.
I odwrotnie. Odbiorniki, które wymagają zasilania, podłącza się za pomocą przewodów masowych do karoserii auta. Na przykład tylne lampy.
Przewody masowe mają różną formę. Mogą być plecione, mogą być w zwykłej instalacji z tworzywa albo gumy. Wszystko zależy od tego, jaki prąd mają przewodzić. Przewód masowy, zasilający żarówki tylnych lamp, może być cieniutki. Przewód masowy, zasilający rozrusznik, będzie gruby, pleciony.
Bez względu na grubość, przewody masowe do karoserii montuje się w ten sam sposób. Za pomocą oczek metalowych. A oczka te przykręca się śrubami. Takie rozwiązanie jest proste, ale równocześnie ryzykowne. Oczka są bowiem narażone na działanie korozji. Kiedy pojawią się naloty korozji na oczkach, śrubach i połączonych z nimi elementach karoserii, zwiększa się rezystancja przepływu prądu (zwiększa się opór). Prąd płynie z coraz większym trudem, aż w końcu może w ogóle przestać płynąć przez przewód masowy. I wówczas może zacząć płynąć tam, gdzie mu się uda. Po wszelakich metalowych elementach. Takie działanie bardzo często powoduje problemy z instalacją, przepalanie się bezpieczników itd.
Co oczywiste, przewody masowe, łączące np. tylne lampy z masą (minusem) mogą zostać mechanicznie przerwane. Na przykład na skutek nieostrożności, albo podczas niechlujnej naprawy.
Brak połączenia z minusem powoduje zapalanie się świateł stop wraz z kierunkowskazami. Możliwe są też inne „konfiguracje” problemu.
Jak usunąć problem?
Przede wszystkim trzeba znaleźć jeden przewód masowy, który doprowadza minus do tylnych lamp. Albo poszczególne przewody, które są doprowadzone do każdej z tylnych lamp. Na co trzeba zwrócić uwagę? Na uszkodzenia mechaniczne, na ślady korozji (naloty, zaśniedzenie itd.). Można sprawdzić, czy dany przewód nie jest przerwany, albo czy dobrze przewodzi prąd, za pomocą multimetru. Zaśniedziałe oczka można spróbować przeczyścić specjalnymi preparatami, tzw. contact cleanerami. Pomogą w przypadku lekkich nalotów. Jeśli doszło do poważnych ataków korozji, albo do mechanicznego uszkodzenia, trzeba zastosować nowy przewód. Można też zastosować nowe oczko przewodu masowego i przykręcić je w innym, nieskorodowanym miejscu. Oczka warto zabezpieczać przed korozją, za pomocą wazeliny. A same przewody wystarczy przykleić do karoserii, aby nie było jakiejkolwiek możliwości ich mechanicznego uszkodzenia.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ