Elektrozawór LPG objawy awarii - jak naprawić?

Uszkodzony elektrozawór LPG całkowicie uniemożliwia korzystanie z zasilania gazem. Awaria elektrozaworu LPG pojawia się dość często, choć równocześnie nie można mówić o przesadnej awaryjności. Zepsuty elektrozawór instalacji gazowej może być też efektem złego serwisowania auta. W naszym poradniku odpowiemy na kilka ważnych pytań: co to jest elektrozawór LPG, jak jest zbudowany elektrozawór LPG, jakie są objawy awarii elektrozaworu LPG i czy można go naprawić, czy też trzeba go wymienić na nowy.

Nasz kraj jest światowym potentatem w dziedzinie aut z instalacją gazową LPG. Nic w tym dziwnego, korzystanie z instalacji gazowej LPG pozwala zaoszczędzić ze 40 procent kosztów, w porównaniu do standardowego zużycia paliwa.
Elektrozawory LPG stosuje się w wielopunktowych, sekwencyjnych instalacjach gazowych, montowanych do silników benzynowych z wielopunktowym, pośrednim wtryskiem paliwa MPI.

 

elektrozawór LPG2

Elektrozawór LPG – objawy awarii

Zgodnie z zasadami odpowiedniej eksploatacji instalacji gazowej LPG i silnika samochodu, kierowca powinien uruchomić silnik na benzynie, rozgrzać go do temperatury roboczej, a następnie uruchomić przycisk włączający zasilanie gazem. Powinno być słychać charakterystyczne pstryknięcie spod maski i silnik powinien płynnie przejść na zasilanie gazem.
Jeśli nie słychać pstryknięcia a silnik nie chce pracować na gazie – powodem może być awaria elektrozaworu LPG, który nie chce się otworzyć. Dlaczego może? Bo innym powodem tego problemu może być brak gazu w zbiorniku, albo załamanie przewodu dostarczającego gaz do elektrozaworu.

Może też dojść do innej awarii elektrozaworu LPG – zablokowania elektrozaworu w pozycji otwartej. To bardzo groźna awaria, albowiem gaz przez cały czas dociera do silnika. Może to doprowadzić do wybuchu.

Jak zbudowany jest elektrozawór LPG? Jak działa elektrozawór LPG?

Elektrozawór LPG to sterowany elektrycznie podzespół instalacji gazowej LPG. Składa się on z metalowego, szczelnego korpusu, elektromagnesu, ruchomego tłoka, filtra gazu, a także przyłącza elektrycznego (sterującego) oraz przyłączy gazu LPG.
Kiedy kierowca przełącza zasilanie, do elektrozaworu zaczyna płynąć prąd. Tłok porusza się do góry i gaz może płynąć dalej do silnika.

Jak umieszczony jest zawór LPG w instalacji gazowej? Znajduje się on pod maską.
W skład wielopunktowej, sekwencyjnej instalacji gazowej wchodzą takie elementy, jak:
– butla gazowa z zaworem bezpieczeństwa, połączona z wlewem gazu, najczęściej zamontowana w miejscu koła zapasowego;
– przewody, prowadzące gaz z butli do parownika / reduktora;
– filtr gazu fazy ciekłej;
– elektrozawór LPG;
– parownik / reduktor, wpięty w standardowy układ chłodzenia auta (ogrzewany ciepłem płynu chłodniczego);
– filtr fazy lotnej;
– przewody prowadzące gaz do listwy wtryskowej;
– wtryskiwacze gazu, skierowane na zawory dolotowe.

Dlaczego elektrozawór LPG się psuje?

Najczęstszy powód to zużycie eksploatacyjne. Im więcej włączeń instalacji LPG, tym szybsze zużycie podzespołu. Powodem awarii może być przepalenie elektromagnesu na skutek zużycia eksploatacyjnego. Może też dojść do utraty szczelności przyłączy gazowych.
Elektrozawór może też ulec awarii na skutek tego, że właściciel auta zaniechał terminowej wymiany filtra fazy ciekłej.
Są też podzespoły niskiej jakości, które psują się w przyspieszonym tempie.

elektrozawór LPG3

Naprawa elektrozaworu LPG – wymiana elektrozaworu LPG

Elektrozawór LPG można naprawić. Można dokupić do niego nowy elektromagnes (średnio 30 – 50 złotych). Można też kupić kompletny, nowy elektrozawór LPG, który kosztuje średnio od 70 do 100 zł.

Uwaga! Wymiana elektrozaworu LPG może wydawać się czynnością bardzo prostą. Jednak BEZWZGLĘDNIE NALEGAMY aby przeprowadzić ją w warsztacie samochodowym.
Dlaczego? Może dojść do wybuchu, który może spowodować poważne obrażenia, a nawet śmierć. Nie wspominając o zniszczeniu mienia.
W naszym kraju doszło już do kilku sytuacji, w których amatorzy naprawiali auto z instalacją LPG i doszło do wybuchu gazu.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.