Z jednej strony lato to najpiękniejsza pora roku do jazdy samochodem. Z drugiej strony, niestety, w trakcie lata czeka sporo niebezpieczeństw na samochód i kierowcę. Jakie są największe zagrożenia dla kierowcy i samochodu w trakcie lata? Na co kierowca powinien szczególnie uważać w trakcie lata? Jak chronić samochód w trakcie lata?
Lato wręcz zachęca do podróży samochodem. To najlepsza pora do korzystania z auta. Jest długo widno, jest ciepło, przez większość dni jest dobra widoczność. Jednak równocześnie, co potwierdzają statystyki Policji, właśnie w lipcu i sierpniu dochodzi do największej ilości wypadków. Warsztaty samochodowe w okresie wakacyjnym też nie narzekają na braki klientów.
Jakie są największe zagrożenia, z jakimi musi się zmierzyć kierowca w trakcie lata?
Letnie problemy z autem – ptasie odchody
Strach stanąć pod jakimkolwiek drzewem, nawet małym. Albowiem samochód zostanie zbombardowany ptasimi odchodami.
Poniżej przykład z własnego życia. Auto parkowało przez kilka dni pod dużym drzewem na osiedlowym parkingu. Potem przez dwa dni nie można było go domyć z odchodów, zostawionych przez małych, latających paskudników. Najgorsze było to, że ptaszyska musiały znaleźć w pobliżu drzewo czereśni albo wiśni, a potem sobie ucztowały na drzewie. Całe auto było w pestkach. A jaką drogę one przebyły, kończąc na moim aucie, to lepiej nawet nie mówić.
Ptasie odchody są wyjątkowo groźne dla lakieru, bo niszczą go. Są powodem białych plam i odbarwień. Kiedy przyschną, bardzo ciężko je usunąć. Naprawdę ciężko, a lakiery są delikatne, zatem używanie ostrych środków mija się z celem.
Najlepiej parkować pod jakąś wiatą, albo w garażu. Bo drzewa z jednej strony dają cień, a z drugiej ryzyko bombardowania jest niemalże pewne.
Trzeba też pamiętać, aby nie usuwać zaschniętych ptasich odchodów z szyb, korzystając z wycieraczek przedniej szyby. To najszybsza droga do uszkodzenia piór wycieraczek.
Letnie problemy z samochodem – owady
Często bagatelizowałem ten problem, który wydawał mi się po prosto pomysłem na sprzedanie środków do czyszczenia karoserii z pozostałości owadów. Kilka lat temu wracałem jednym ze swoich aut (z czerwonym lakierem) drogą powiatową z okolic Widawy. Po drodze jest całe mnóstwo mokradeł, stawów, rzek i rzeczek. To też było w środku lata. W powietrzu unosiły się całe chmary owadów. I potem pozostały po nich na karoserii różnorakie kropeczki. Bardziej widoczne (czarne i zielonkawe kropki) są na autach z białym kolorem lakieru.
Z ciała owadów, które zderzy się z autem, wydostają się substancje (podobnież są tam niewielkie ilości kwasu), które niszczą lakier.
Dlatego po podróży do takich miejsc, albo kiedy parkujemy w pobliżu lasu lub mokradeł, warto przeczyścić karoserię samochodu.
Letnie problemy na drodze – gwałtowne powodzie i zalania
W trakcie współczesnych lat dużym zagrożeniem dla kierowców są gwałtowne burze, z bardzo silnymi opadami, powodujące zalania dróg, a często także krótkotrwałe powodzie.
Burzę najlepiej przeczekać na parkingu. Widoczność w trakcie burzy może być niemalże zerowa. Lepiej się spóźnić na własne wesele, niż pospieszyć się na swój pogrzeb.
Podobnie, kiedy doszło do zalania miasta. Nie warto ryzykować jazdy w głębokiej wodzie. Można doprowadzić do zalania alternatora, wlania wody do czujników czy reflektorów położonych w dolnej części zderzaka. W najgorszym przypadku może dojść do zassania wody przez silnik. A to będzie oznaczało jego koniec.
Blaknięcie lakieru samochodowego – kredowe ślady na lakierze
Bardzo silne promieniowanie słońca powoduje blaknięcie lakieru (za błysk lakieru odpowiedzialna jest zewnętrzna warstwa lakieru bezbarwnego). A czasami wręcz silne słońce wypieka lakier bezbarwny, powodując powstanie kredowych śladów.
Prawdopodobnie odporne na to są auta, które mają położoną folię albo ceramikę.
Warto chronić samochód przed bezpośrednim oddziaływaniem silnych promieni słonecznych.
Tylko…
Jak zaparkujesz pod drzewem, to albo ptaki zbombardują Ci auto, albo spadnie na nie gałąź w trakcie burzy. Cóż, nie ma złotego środka.
Niszczenie wnętrza auta przez silne promieniowanie słoneczne
Silne promieniowanie słoneczne powoduje także przyspieszone zużycie wnętrza samochodu. W jaki sposób? Przede wszystkim dochodzi do blaknięcia tworzyw sztucznych i tapicerki materiałowej. Z kolei tapicerka skórzana wysycha i pęka.
Auto trzeba chronić przed silnym promieniowałem słońca. A tapicerkę skórzaną nawilżać specjalnymi kosmetykami.
Wysychanie wycieraczek szyb i elementów gumowych
Promieniowanie słoneczne powoduje wysychanie wycieraczek przedniej i tylnej szyby. Przez to zaczynają one tracić elastyczność, a potem hałasować i kruszyć się.
Podobnie w przyspieszonym tempie niszczą się również uszczelki w drzwiach, na dachu, albo inne elementy gumowe. Wysychają, tracą czarną barwę i kruszeją.
Warto chronić je przed bezpośrednim wpływem słońca, a także smarować smarem silikonowym do uszczelek. Smaru do uszczelek używa się nie tylko zimą.
Letnie problemy z akumulatorem – rozładowanie akumulatora w trakcie lata
W bardzo wysokich, letnich temperaturach dochodzi do przyspieszenia procesów samorozładowania akumulatora. Jeśli auto zostanie wystawione na działanie silnych promieni słonecznych, to pod maską temperatura może osiągnąć 60 – 70 st. Celsjusza. I wtedy akumulator się rozładuje bardzo szybko. Pojawi się problem z uruchomieniem auta.
Latem warto unikać ekspozycji auta na silne słońce, a ponadto warto pamiętać o doładowaniu akumulatora prostownikiem.
Zwłaszcza wtedy, gdy pojazd jest eksploatowany sporadycznie, albo tylko na krótkich trasach.
Stacyjka w starych autach – niemożność uruchomienia samochodu, który był wystawiony na słońce
Problem ten dotyczy aut, które mają standardowe stacyjki, w których w celu uruchomienia silnika, trzeba włożyć kluczyk i go przekręcić.
Okazuje się, że stacyjka zachowuje się tak, jakby kluczyk do niej nie pasował. Nie można uruchomić samochodu. Co jest powodem?
Powodem jest to, że doszło do nagrzania wnętrza auta, minimalnego powiększenia niektórych elementów mechanicznych w stacyjce i/lub wypłynięcia całego smaru. I stacyjka się blokuje.
Trzeba wezwać specjalistów, którzy odblokują stacyjkę i dorobią nowy kluczyk. Ten może być na przykład, nieco dłuższy.
Przyspieszone wysychanie smarów
Wysoka temperatura powietrza sprawia, że wszystkie smary wysychają w przyspieszonym tempie. Dlatego warto pamiętać o nasmarowaniu mechanizmów drzwi, zamków, foteli i mechanizmu wycieraczek (w podszybiu).
Letnia chęć do brawurowej jazdy
Dobra widoczność sprawia, że wielu kierowców dociska gaz i jedzie znacznie szybciej. W końcu jest też sucho.
Statystyki nie kłamią. W lipcu i w sierpniu dochodzi do największej ilości wypadków.
Warto pamiętać o tym, że na drogi wyjeżdżają motocykliści, motorowerzyści, rowerzyści, a także osoby na deskorolkach i hulajnogach elektrycznych. Przy drodze mogą znaleźć się dzieci, albo niepilnowane zwierzęta.
Odbłyski od słońca na elementach wyczyszczonych
Latem, ze względu na silne promieniowanie słoneczne, warto stosować kosmetyki, które nie nabłyszczają deski rozdzielczej. Najlepiej wybierać matowe. W trakcie jazdy w silnym słońcu promienie słoneczne będą odbijać się od nabłyszczonej deski rozdzielczej i będą oślepiać kierowcę.
Przeciążona klimatyzacja samochodowa
Warto pamiętać, aby przed rozpoczęciem jazdy w gorący dzień otworzyć wszystkie drzwi na kilka minut. Wtedy temperatura we wnętrzu kabiny wyrówna się z temperaturą na zewnątrz.
Następnie w trakcie jazdy należy otworzyć wszystkie okna, albo choć te z przodu. Pęd powietrza nieco schłodzi wnętrze auta.
Dopiero wtedy warto zamknąć okna i uruchomić klimatyzację.
Warto pamiętać, aby różnica w temperaturze powietrza wewnątrz auta i na zewnątrz nie wynosiła więcej niż 7 stopni. Jeśli temperatura na zewnątrz wynosi 33 stopnie Celsjusza, to w środku kabiny należy ustawić maksymalnie 26 stopni.
Większe różnice powodują szok termiczny i przeziębienia.
Pamiętaj o sprawnym układzie chłodzenia
Wysokie temperatury to wyzwanie dla układu chłodzenia. Sprawdź poziom płynu chłodniczego. Reaguj na wycieki. Sprawdź, czy wentylator działa prawidłowo. Unikaj jazdy w korkach w trakcie gorących dni.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ