Tester płynu hamulcowego kupisz w Polsce za 20 złotych, a jeśli chcesz zaoszczędzić, to zamówisz go sobie z Chin za połowę tej ceny. To wyjątkowo przydatne akcesorium samochodowe, które powinien mieć każdy kierowca.
Płyn hamulcowy w Twoim samochodzie wykorzystywany jest na dwa sposoby.
Po pierwsze, korzysta z niego standardowy układ hamulcowy. Kiedy naciskasz pedał hamulca, pompa hamulcowa wraz z urządzeniem wspomagającym, nadaje płynowi bardzo duże ciśnienie. Nacisk ze strony płynu hamulcowego powoduje wysuwanie się tłoczków hamulcowych w zaciskach hamulcowych. Dzięki temu Twoje auto zwalnia albo hamuje.
Po drugie, z płynu hamulcowego korzystają wszystkie aktywne systemy bezpieczeństwa oraz niektóre systemy wsparcia kierowcy. To między innymi ABS, ASR i ESP, które przyhamowują koła lub jedno z kół, aby chronić Cię przed poślizgiem albo np. układ ułatwiający ruszanie pod górę, który wykorzystuje układ hamulcowy, aby Twój samochód nie stoczył się do tyłu.
Co mierzy miernik płynu hamulcowego?
Tester płynu hamulcowego mierzy poziom zawodnienia płynu hamulcowego. Płyn ten jest higroskopijny, co oznacza, że absorbuje wodę. W jaki sposób płyn hamulcowy może absorbować wodę, skoro jest wlany do zamkniętego układu? Przede wszystkim przez elastyczne przewody hamulcowe, w których parcieje guma.
Jeśli poziom zawodnienia płynu hamulcowego przekracza 2 procent, to już sygnał alarmowy. Jeśli przekracza 3 procent, płyn trzeba jak najszybciej wymienić.
Dlaczego? Jeśli poziom zawodnienia przekracza 3 procent, płyn hamulcowy może się zagotować podczas gwałtownego hamowania.
Gwałtowne hamowanie to nie tylko takie, w którym Ty naciskasz gwałtownie pedał hamulca. Gwałtowne hamowanie ma miejsce również wtedy, gdy działa ABS, ASR lub ESP, chroniąc Cię przed poślizgiem. Działanie ABS wyczujesz (wibracje pod pedałem hamulca), ale działania ASR lub ESP już nie. Możesz nawet nie wiedzieć, że właśnie doszło do zagotowania się części płynu. Co to oznacza? W tej części układu hamulcowego siła hamowania spadła do zera…
Płyn hamulcowy nie jest zawodniony – czy to oznacza, że możesz jeździć kolejny rok
Tester płynu hamulcowego mierzy jedynie poziom jego zawodnienia. Tester nie sprawdzi, czy płyn hamulcowy stracił właściwości antykorozyjne. Nie bez powodu zaleca się wymianę płynu hamulcowego co 2 albo 3 lata. Jeśli płyn stracił właściwości antykorozyjne, to korozja może zaatakować tłoczki hamulcowe. Te będą się blokować w zaciskach, powodując szereg problemów.
Jak korzystać z testera płynu hamulcowego?
Znajdź zbiorniczek płynu hamulcowego – jest oznaczony żółtą naklejką, która znajduje się na grodzi, oddzielającej komorę silnika od komory pasażerskiej. Otwórz go. Włącz tester. Zdejmij dolny element ochronny. Zanurz element pomiarowy (najczęściej dwie metalowe sondy) w zbiorniczku z płynem, zanurzając je w płynie. Po kilku sekundach pojawi się wynik pomiaru. Patrz na kolory diod. Zielone oznaczają, że wszystko jest OK. Pomarańczowe, że poziom zawodnienia jest w przedziale od 1 do 2 procent. Czerwony kolor diod oznacza, że płyn jest zawodniony.
Czy tester płynu hamulcowego kłamie?
Po sprawdzeniu płynu w zbiorniczku tester płynu hamulcowego pokazał, że płyn jest nadal bezpieczny. Dlatego, postanowiłem sprawdzić sam tester. Do małego słoiczka wlałem płyn hamulcowy (ze szczelnie zamkniętego opakowania). Najpierw sprawdziłem sam płyn. Tester pokazał, że nadal jest on zdatny do użytku. Dlatego w kolejnym kroku do słoiczka wlałem odrobinę wody. Wymieszałem wszystko dokładnie. Tester płynu hamulcowego wykrył, że w płynie jest woda. Zaczął świecić na żółto. Po wlaniu kolejnej mini nakrętki wody, tester pokazał, że wody jest już stanowczo za dużo. Ostrzegł czerwonym światłem.
Dokonuj pomiaru raz na dwa miesiące. I namów innych na możliwość wykonania pomiaru. Pamiętaj – stan płynu hamulcowego ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ