Dlaczego nie można uruchomić silnika samochodu? Co jest powodem tego, że silnik samochodu nie chce pracować? Jakie problemy techniczne/awarie uniemożliwiają uruchomienie silnika samochodu?
Każdy kierowca oczekuje tego, że po wciśnięciu przycisku „start” albo po przekręceniu kluczyka w stacyjce, silnik samochodu się uruchomi. Niestety, nie zawsze tak jest. Zamiast dźwięku pracującego silnika i delikatnych drgań, można usłyszeć wiele innych dźwięków. A w konsekwencji, silnik i tak się nie uruchomi.
Problemy z uruchomieniem silnika („silnik nie kręci”) pojawiają się bardzo często w okresie zimowym, albo… w środku lata. Wtedy, kiedy jest najzimniej i wtedy, kiedy jest najgoręcej. Najczęstszym źródłem problemu jest akumulator samochodowy. W niskich temperaturach traci on sprawność, w wysokich przyspiesza proces samorozładowania. W konsekwencji, nie ma odpowiedniej ilości prądu, żeby móc zasilić rozrusznik i uruchomić silnik. Ale problemów, które uniemożliwiają uruchomienie silnika, jest znacznie więcej. Spróbujemy wymienić ich jak najwięcej.
Dlaczego nie można uruchomić silnika samochodu?
Zatem spróbujmy wymienić najczęstsze przyczyny tego, że nie można uruchomić silnika pojazdu zasilanego benzyną, albo olejem napędowym.
* Rozładowany akumulator samochodowy. Problem spotykany najczęściej w trakcie zimy albo w środku lata. Problem pojawia się w autach, które są eksploatowane sporadycznie, mają zużyty akumulator, są eksploatowane tylko na krótkich trasach, są wystawione na działanie mrozu albo silnych promieni słonecznych, po wyłączeniu silnika w aucie jest duży pobór prądu (wysoki prąd spoczynkowy), albo jakiś element wyposażenia elektrycznego działa (np. żarówka). Akumulator należy doładować, albo wymienić na nowy.
* Zaśniedziałe klemy akumulatora. Utrudniają właściwy przepływ prądu elektrycznego. Przez to powodują trudności z uruchomieniem silnika. Klemy należy wyczyścić papierem ściernym i nasmarować wazeliną.
* Skorodowane oczka przewodów masowych, przymocowane do karoserii. Utrudniają właściwy przepływ prądu elektrycznego. Należy wymienić je na nowe. Należy dokładnie oczyścić miejsca ich montażu do karoserii (stosując odrdzewiacz i papier ścierny). Trzeba zastosować nowe śruby montażowe.
* Doszło do przepalenia określonego bezpiecznika albo przekaźnika (na przykład przekaźnika pompy paliwa). Należy sprawdzić bezpieczniki, odpowiedzialne za działanie poszczególnych urządzeń, mających wpływ na uruchomienie silnika.
* Nie działa pompa paliwa. Pompa paliwa mogła ulec uszkodzeniu. Mogło dojść do uszkodzenia jej styków, przewodów zasilających, przekaźnika, albo bezpiecznika.
* Wtryskiwacze są zablokowane. Doszło do poważnego zabrudzenia wtryskiwaczy. Należy sprawdzić wtryskiwacze w warsztacie (test przelewowy). Wtryskiwacze nie psują się od razu, objawy ich awarii mogły narastać przez długi czas.
* Nie działa pompa wtryskowa wysokiego ciśnienia. Należy sprawdzić urządzenie w specjalistycznym warsztacie.
* Nie działa układ zapłonowy w silniku benzynowym. W starszych samochodach uszkodzeniu mogła ulec cewka zapłonowa, albo aparat zapłonowy. W nowszych problem może dotyczyć najwyżej jednej cewki (monocewki).
* Nie działa rozrusznik. Część uległa zużyciu albo uszkodzeniu. Należy sprawdzić ją w warsztacie samochodowym.
* Bateria w pilocie kluczyka uległa rozładowaniu. Przez to immobiliser nie otrzymuje sygnału i nie może uruchomić silnika.
* Awaria immobilisera. Nie można uruchomić silnika, albowiem nie można dezaktywować odcięcia zapłonu.
* Awaria immobilisera niefabrycznego. W tego typu amatorskich systemach zabezpieczeń mogło dojść np. do uszkodzenia guzika, ukrytego we wiadomym kierowcy miejscu, służącego do uruchamiania zapłonu. Albo któregoś z przewodów.
* Awaria sterownika silnika. Powód? Uszkodzenie mechaniczne, zalanie wodą, awaria oprogramowania.
* Awaria czujnika położenia wału korbowego albo wałka rozrządu. Mogło dojść do uszkodzenia czujnika, jego wtyczki albo przewodu, łączącego go ze sterownikiem silnika. Należy przeprowadzić diagnostykę komputerową.
* Awaria stacyjki lub przycisku start. Nie ma możliwości uruchomienia silnika na skutek uszkodzeń lub zużycia. Pomóc może tylko serwis.
* Awaria karty dostępu bezkluczkowego albo jej zasilania (baterii) Na początek zawsze warto wymienić baterię. W przypadku awarii karty nie obejdzie się bez pomocy specjalistycznego serwisu.
* Doszło do zablokowania któregoś z kół (np. pompy cieczy chłodzącej) i do zerwania paska rozrządu. W tym przypadku silnik nadaje się na złom, po zderzeniu tłoków z zaworami.
* Doszło do zerwania paska rozrządu albo łańcucha rozrządu. Jak w poprzednim przypadku.
* Zablokowanie mechanizmu rozłączenia sprzęgła. Uszkodzenie sprzęgła (linki, brak płynu w pompie sprzęgła itd.) Nie można rozłączyć silnika i skrzyni biegów. Uruchomienie silnika będzie niemożliwe. Niezbędna jest laweta i pomoc specjalistycznego warsztatu.
Niebawem kolejne artykuły o problemach technicznych, związanych z uruchamianiem auta. Tym razem przyjrzymy się bliżej rozrusznikowi. Jego awaria często powoduje problemy z uruchomieniem samochodu.
Pamiętajmy o tym, aby nie stosować żadnych wulgarnych metod uruchamiania samochodu. Uruchamianie auta na pych, uruchamianie auta przez holowanie, pryskanie środka do czyszczenia kokpitu na filtr powietrza – to nie są odpowiednie metody.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ