Dlaczego silnik nie chce się uruchomić

Dlaczego nie można uruchomić silnika samochodu? Co jest powodem tego, że silnik samochodu nie chce pracować? Jakie problemy techniczne/awarie uniemożliwiają uruchomienie silnika samochodu?

Każdy kierowca oczekuje tego, że po wciśnięciu przycisku „start” albo po przekręceniu kluczyka w stacyjce, silnik samochodu się uruchomi. Niestety, nie zawsze tak jest. Zamiast dźwięku pracującego silnika i delikatnych drgań, można usłyszeć wiele innych dźwięków. A w konsekwencji, silnik i tak się nie uruchomi.

Problemy z uruchomieniem silnika („silnik nie kręci”) pojawiają się bardzo często w okresie zimowym, albo… w środku lata. Wtedy, kiedy jest najzimniej i wtedy, kiedy jest najgoręcej. Najczęstszym źródłem problemu jest akumulator samochodowy. W niskich temperaturach traci on sprawność, w wysokich przyspiesza proces samorozładowania. W konsekwencji, nie ma odpowiedniej ilości prądu, żeby móc zasilić rozrusznik i uruchomić silnik. Ale problemów, które uniemożliwiają uruchomienie silnika, jest znacznie więcej. Spróbujemy wymienić ich jak najwięcej.

Photo by LegoSamBo on Foter.com / CC BY-NC-SA
Photo by LegoSamBo on Foter.com / CC BY-NC-SA

 

 

Dlaczego nie można uruchomić silnika samochodu?

Zatem spróbujmy wymienić najczęstsze przyczyny tego, że nie można uruchomić silnika pojazdu zasilanego benzyną, albo olejem napędowym.
* Rozładowany akumulator samochodowy. Problem spotykany najczęściej w trakcie zimy albo w środku lata. Problem pojawia się w autach, które są eksploatowane sporadycznie, mają zużyty akumulator, są eksploatowane tylko na krótkich trasach, są wystawione na działanie mrozu albo silnych promieni słonecznych, po wyłączeniu silnika w aucie jest duży pobór prądu (wysoki prąd spoczynkowy), albo jakiś element wyposażenia elektrycznego działa (np. żarówka). Akumulator należy doładować, albo wymienić na nowy.
* Zaśniedziałe klemy akumulatora. Utrudniają właściwy przepływ prądu elektrycznego. Przez to powodują trudności z uruchomieniem silnika. Klemy należy wyczyścić papierem ściernym i nasmarować wazeliną.
* Skorodowane oczka przewodów masowych, przymocowane do karoserii. Utrudniają właściwy przepływ prądu elektrycznego. Należy wymienić je na nowe. Należy dokładnie oczyścić miejsca ich montażu do karoserii (stosując odrdzewiacz i papier ścierny). Trzeba zastosować nowe śruby montażowe.
* Doszło do przepalenia określonego bezpiecznika albo przekaźnika (na przykład przekaźnika pompy paliwa). Należy sprawdzić bezpieczniki, odpowiedzialne za działanie poszczególnych urządzeń, mających wpływ na uruchomienie silnika.
* Nie działa pompa paliwa. Pompa paliwa mogła ulec uszkodzeniu. Mogło dojść do uszkodzenia jej styków, przewodów zasilających, przekaźnika, albo bezpiecznika.
* Wtryskiwacze są zablokowane. Doszło do poważnego zabrudzenia wtryskiwaczy. Należy sprawdzić wtryskiwacze w warsztacie (test przelewowy). Wtryskiwacze nie psują się od razu, objawy ich awarii mogły narastać przez długi czas.
* Nie działa pompa wtryskowa wysokiego ciśnienia. Należy sprawdzić urządzenie w specjalistycznym warsztacie.
* Nie działa układ zapłonowy w silniku benzynowym. W starszych samochodach uszkodzeniu mogła ulec cewka zapłonowa, albo aparat zapłonowy. W nowszych problem może dotyczyć najwyżej jednej cewki (monocewki).
* Nie działa rozrusznik. Część uległa zużyciu albo uszkodzeniu. Należy sprawdzić ją w warsztacie samochodowym.
* Bateria w pilocie kluczyka uległa rozładowaniu. Przez to immobiliser nie otrzymuje sygnału i nie może uruchomić silnika.
* Awaria immobilisera. Nie można uruchomić silnika, albowiem nie można dezaktywować odcięcia zapłonu.
* Awaria immobilisera niefabrycznego. W tego typu amatorskich systemach zabezpieczeń mogło dojść np. do uszkodzenia guzika, ukrytego we wiadomym kierowcy miejscu, służącego do uruchamiania zapłonu. Albo któregoś z przewodów.
* Awaria sterownika silnika. Powód? Uszkodzenie mechaniczne, zalanie wodą, awaria oprogramowania.
* Awaria czujnika położenia wału korbowego albo wałka rozrządu. Mogło dojść do uszkodzenia czujnika, jego wtyczki albo przewodu, łączącego go ze sterownikiem silnika. Należy przeprowadzić diagnostykę komputerową.
* Awaria stacyjki lub przycisku start. Nie ma możliwości uruchomienia silnika na skutek uszkodzeń lub zużycia. Pomóc może tylko serwis.
* Awaria karty dostępu bezkluczkowego albo jej zasilania (baterii) Na początek zawsze warto wymienić baterię. W przypadku awarii karty nie obejdzie się bez pomocy specjalistycznego serwisu.
* Doszło do zablokowania któregoś z kół (np. pompy cieczy chłodzącej) i do zerwania paska rozrządu. W tym przypadku silnik nadaje się na złom, po zderzeniu tłoków z zaworami.
* Doszło do zerwania paska rozrządu albo łańcucha rozrządu. Jak w poprzednim przypadku.
* Zablokowanie mechanizmu rozłączenia sprzęgła. Uszkodzenie sprzęgła (linki, brak płynu w pompie sprzęgła itd.) Nie można rozłączyć silnika i skrzyni biegów. Uruchomienie silnika będzie niemożliwe. Niezbędna jest laweta i pomoc specjalistycznego warsztatu.

Niebawem kolejne artykuły o problemach technicznych, związanych z uruchamianiem auta. Tym razem przyjrzymy się bliżej rozrusznikowi. Jego awaria często powoduje problemy z uruchomieniem samochodu.
Pamiętajmy o tym, aby nie stosować żadnych wulgarnych metod uruchamiania samochodu. Uruchamianie auta na pych, uruchamianie auta przez holowanie, pryskanie środka do czyszczenia kokpitu na filtr powietrza – to nie są odpowiednie metody.

 

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.