Przepływomierz powietrza to czujnik o dość niewielkich wymiarach, zamontowany w kolektorze dolotowym (ssącym), za filtrem powietrza. Jest drogi i czasami ulega awariom. A wtedy auto może zacząć zachowywać się dość dziwnie. Nie zawsze trzeba też przepływomierz wymieniać. Jest inny, tani sposób.

Przepływomierz powietrza jest zamontowany za pomocą kilku śrub w kolektorze dolotowym. Zazwyczaj nie ma najmniejszego problemu z jego znalezieniem i demontażem. Wystarczy odpiąć klamerki przewodu i wyciągnąć wtyczkę.
Przepływomierz powietrza składa się ze skrzyneczki z elektroniką oraz wpuszczonego w kanał (trochę nieładnie to zabrzmiało) kolektora dolotowego czujnika, który jest zabezpieczony przez częściową obudowę z tworzywa sztucznego. Sam czujnik wygląda jak mały opornik i jest najważniejszą a także najdelikatniejszą częścią przepływomierza. Nie wolno jej dotykać.

Do czego potrzebny jest przepływomierz powietrza w samochodzie?

Przepływomierz powietrza albo masowy czujnik powietrza, jak jest też nazywany, mierzy ilość powietrza, jaka dostarczana jest przez kanał dolotowy. Wyniki pomiarów są na bieżąco przekazywane do komputera ECU. Komputer na podstawie informacji z przepływomierza dobiera odpowiednią ilość wtryskiwanego paliwa.

Zabrudzenie czujnika przepływomierza

Przepływomierz powietrza to bardzo trwałe urządzenie. Ale czasami może zacząć źle działać na skutek zabrudzenia czujnika. Dochodzi do niego wtedy, gdy filtr powietrza zaczyna przepuszczać zanieczyszczenia. Wówczas na czujniku może być widoczny niewielki nalot, przypominający kurz. Urządzenie wówczas zachowuje się tak, jakby było uszkodzone.

 Źródło: carmechanicpictures.jp

Źródło: carmechanicpictures.jp

Awaria przepływomierza powietrza

Poza zanieczyszczeniami, do awarii przepływomierza powietrza może doprowadzić uszkodzenie przewodu np. jego przetarcie, przepalenie, urwanie albo zwarcie. Może dojść także do mechanicznego uszkodzenia elementów pomiarowych, kiedy uderzył w nie jakiś element, zassany wraz z powietrzem, np. ziarenko piasku, albo ktoś „ręcznie” chciał wyczyścić czujnik. Do uszkodzenia przepływomierza mogą doprowadzić także drgania, gdy on sam, albo elementy układu dolotowego są niewłaściwie zamontowane. Przepływomierz może też ulec uszkodzeniu w kolizji albo w wypadku.

Typowe oznaki uszkodzenia przepływomierza powietrza

Zazwyczaj silnik zaczyna szarpać w czasie jazdy i przyspieszania. Może zapalić się kontrolka check engine, ale dzieje się to w przypadku uszkodzenia przewodu. Silnik może pracować niestabilnie na biegu jałowym. Widoczne będą zmiany obrotów silnika, a do tego odczuwalne będą wibracje.

Naprawa uszkodzonego przepływomierza powietrza

Najważniejsze to sprawdzenie, co jest powodem uszkodzenia urządzenia. Czy jest to uszkodzenie mechaniczne (np. pęknięta obudowa), uszkodzenie przewodu lub gniazda, uszkodzenie czujnika albo jego zabrudzenie.
W profesjonalnych warsztatach można przeprowadzić testy pomiarowe – napięcie zasilające przy włączonym zapłonie, napięcie wyjściowe podczas pracy silnika, a także sprawność połączeń. W przypadku uszkodzenia przepływomierz trzeba wymienić na nowy. Koszt jest dość wysoki – zazwyczaj kilkaset złotych. Jedynie w przypadku zabrudzenia czujnika można poradzić sobie samodzielnie. Potrzebny jest specjalny spray do czyszczenia przepływomierza powietrza, a dokładnie do jego czujnika. Samego czujnika pod żadnym pozorem nie wolno dotykać. Można go tylko spryskać i poczekać, aż całość wyschnie.

Jak przedłużyć okres eksploatacji przepływomierza powietrza?

Koniecznie trzeba pamiętać o terminowej wymianie filtra powietrza. Poza tym należy sprawdzać, czy przewód jest odpowiednio zamocowany i nie dotyka do bloku silnika. Elementy układu dolotowego muszą być zamontowane tak, aby były stabilne i nie drżały.
Od czasu do czasu (co kilka miesięcy) warto przeczyścić czujnik sprayem do czyszczenia przepływomierza powietrza.

 Źródło: carmechanicpictures.jp

Źródło: carmechanicpictures.jp

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.