Każdy warsztat samochodowy (za wyjątkiem blacharsko lakierniczych), wykonujący naprawy mechaniczne, powinien mieć na wyposażeniu komputer diagnostyczny (skaner diagnostyczny) a także analogowe przyrządy diagnostyczne. To na przykład manometry, manowakuometry, albo proste testery do pomiaru stanu płynu chłodniczego. O takich przyrządach powinni także pamiętać Ci kierowcy, którzy samodzielnie naprawiają swoje samochody.
Bez komputera diagnostycznego ani rusz. Także w przypadku samodzielnych napraw samochodów, niewykonywanych w warsztatach. W garażowych warunkach do podstawowej diagnostyki (odczytania kodu błędu i znalezienia przyczyny problemu na tej podstawie) wystarczy zwykły ELM327.
Komputer diagnostyczny (zaawansowany, stosowany przez jest potrzebny nie tylko do odczytywania kodów błędów. Jego zastosowanie jest znacznie szersze. W autach z filtrem FAP trzeba wprowadzać informacje o tym, że został uzupełniony poziom płynu katalitycznego.
W niektórych samochodach premium komputer diagnostyczny jest niezbędny do cofnięcia tłoczków w zaciskach, aby móc wymienić klocki. Są tysiące innych zastosowań.
Jednak jest też wiele sytuacji, w których niezbędne jest stosowanie analogowych urządzeń diagnostycznych.
Diagnostyka samochodu bez skanera diagnostycznego. Analogowe urządzenia diagnostyczne
Spójrzmy na kilka przykładów analogowych urządzeń do diagnostyki samochodowej i ich praktycznego zastosowania.
Tester płynu chłodniczego. Urządzenie proste i bardzo przydatne. Pozwala na sprawdzenie temperatury zamarzania oraz temperatury wrzenia płynu chłodniczego.
Manometr. Są różne wersje manometrów. I wiele z nich znajduje zastosowanie w diagnostyce samochodowej. Najpopularniejszy manometr znajdziemy oczywiście w pompce do kół. Służy on do mierzenia ciśnienia w oponach.
Poza tym manometry służą między innymi do mierzenia ciśnienia sprężania, mierzenia ciśnienia oleju silnikowego i wielu innych rzeczy.
Manoakuometr. To analogowe urządzenie diagnostyczne, które służy do mierzenia ciśnienia i podciśnienia. Umożliwia sprawdzanie poprawności pracy sterowania turbosprężarki ze zmienną geometrią, servo, pompy vacuum w dieslach, a także wykrycie cieknących wtryskiwaczy. Manowakuometr pozwala także na kontrolę czujników MAP (czujników ciśnienia powietrza dolotowego) czy też sterowania podciśnieniowego zaworu EGR.
Standardowy miernik elektryczny. Proste urządzenie, które pozwala np. sprawdzić przewody i to, czy przewodzą prąd.
Kiedyś stosowano jeszcze analogowe czujniki do sprawdzania stanu elektrolitu w akumulatorach. Od wielu lat stosuje się akumulatory bezobsługowe (bez dostępu do wnętrza), co sprawia, że jest to już całkowicie niepotrzebne.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ